• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

שאלה דחופה - ברית דחוי ביום חמישי

שלום רב

ברית שנדחתה מחמת חולי, ולאחר שבעה ימים הוי יום חמישי [מחר], וכבר תכננו לעשותה מחר [בני משפחה שמכינים הסעודה וכו'], וחוץ מזה, יש קושי מאד גדול לעשותה ביום ראשון, ויכול לגרום לחצים גדולים ליולדת [יש לה מבחן ענק בתל אביב ביום ראשון, ויצטרכו לעשות הברית בנץ ועוד כהנה].

האם בשעת דחק כזה אפשר לעשותה מחר, או שיש בכל זאת לעשותה ביום ראשון?

תודה מראש
 
שלום וברכה

אין למול מילה דחויה ביום חמישי ושישי כל שיכולים למול אחר השבת, ורק במקום שיש מנהג ברור בעירם כן יש להניחם במנהגם. ובמקום שאין מנהג ברור יש להחמיר בזה.

להמבואר בשו"ת יבי"א (ח"ה יו"ד סימן כג) ובשובע שמחות (עמוד קפט קצא) אין למול מילה שלא בזמנה ביום חמישי או יום השישי ויש לדחותה ליום ראשון, ורק במקום שיש מנהג ברור בעירם למול מילה שלא בזמנה בימים אלה יש להניחם במנהגם, אך במקום שלא נתברר המנהג יש להחמיר בזה. ממלא בנד"ד גם בשעת הדחק אין למול ביום חמישי ושיש מפני חשש גורם לחילול שבת דסוף סוף יכולים למולו אחר השבת, וכשימולו ביום ראשון יקיימו מצות מילה בלכתחילה לאחר הנץ החמה והיא מעלה גדולה מאוד, והיא תועלת עצומה לרך הנימול. וכבר נתבאר בר"ה לב דמצות זריזין קודם למצות ברוב עם.

בברכה רבה
 
שלום וברכה

בענין השאלה הדחופה מילה דחויה כשקבעו המילה ליום חמישי ידידי הרה"ג שמעון ללוש שלח למרן הראש"ל שליט"א והעביר לי כעת, שמרן הראש"ל שליט"א השיב שיש להתיר ע"י מוהל אשכנזי, ובשעת הצורך יש להתיר גם ע" מוהל ספרדי.

וז"ל מרן שליט"א: כתבתי פעם תשובה להתיר על ידי מוהל אשכנזי.
ועוד כתב אם כבר קבעו ברית ודאי אין חשש וכפי שכתב המהרש"ם בדעת תורה סי' לה שבמקום הפסד מרובה הולכים על פי עיקר הדין, עיי"ש ראיותיו. אולם גם לכתחילה כתב בשואל ונשאל ח"ב סי' מו שבשעת הצורך יש להתיר גם למוהל ספרדי למול ביום ה'. והוראת הגרז"נ גולדברג שליט"א שלמוהל אשכנזי הדבר מותר גם לכתחילה כפי שהביא בשמו בספר בגדי קודש עמ' רלא.

ד) ולמעשה יש הרבה פוסקים לכאן ולכאן, אלו מיימינים ואלו משמאילים, כאשר יראה הרואה בספרים שצייננו. והמקובל בזמנים אלו אצל הספרדים (בפרט בירושלם) שלא לימול בחמישי וששי כפ"ד החיד"א (וכן פסק בכף החיים או"ח סימן של"א ס"ק ל"א) ואצל האשכנזים לית מאן דחש לה (וכן פסק המשנ"ב שם ס"ק ל"ג, וסיים שאין מחמיצין את המצוה) אעפ"י שיש מרבני ספרד הסוב' לימול, ויש מרבני אשכנז הסוב' שלא לימול, כאשר יראה המעיין בספרים המצויינים לעיל, וע"ע בס' נתיבי עם דף קע"א. ומנהגינו בקהילות תימן כמו האשכנזים שמלים אפילו בחמישי וששי, כאשר יעידון יגידון מוהלים מומחים ורבנים בקיאים, וכאשר העיד לי גם מר אביך הרב משה נר"ו שכן מנהגו מזה עשרות בשנים עוד מתימן, ושכן היה מנהג אביו מהר"י יצחק הלוי זצ"ל שהיה המוהל המפורסם דפקיע שמיה בק"ק צנעא הבירה, ראב"ד ומאריה דאתרא ורב כולל לכל גלילות תימן בדור שלפנינו, ושכ"ה מנהג שאר המוהלים שם, וכן שמעתי משאר אינשי:

והדבר מפורש בספר שתילי זיתים למהרד"ם מרבני אתרין לפני כמאתיים שנה שהעתיק דברי המג"א להלכה פסוקה, וזה לשונו (ס"ק ט"ו) תינוק שהיה חולה ונתרפא, מותר לימולו בחמישי אעפ"י ששלישי שלו חל בשבת, כיוון שאין רוחצין בזמן הזה, ליכא למיחש שיחללו עליו שבת ע"כ. ולא הזכיר דעת החולקים שהביא המג"א כלל. ואמנם נודע לי שמנהג עיר רדאע היה שלא לימול ביום חמישי (אבל ביום ששי היו מלים), ברם כבר ידענו שכמה ממנהגי עיר זו לוקחו מקרוב ממנהגי הספרדים (כיו"ב תמצאו להלן סימן קע"ד), כי היא רוכלת מסחר עם עיר עד"ן אשר בקצה ארץ תימן, וע"י השיירות המצויות ביניהם הורגלו במנהגים המובאים מן החוץ. וכל היודע ומבין בשרשי מנהגי תימן ויסודותיהם, מכיר במנהגים האמיתיים של תימן אשר עיקרם ורובם אינם בנויים אלא על שרשי הדין בגמ' ובגאונים וקדמוני קדמונים, מדרשי חז"ל והזוהר, ורמב"ם או גם שלחן ערוך, והם לא הזכירו מניעת מילה שלא בזמנה אלא בשבת ויו"ט, אין עוד מלבדם. ודין זה של הרשב"ץ הרי לא עלה אפילו על הש"ע הקבוע להוראה אעפ"י שהזכירו בב"י. ומהרי"ץ נקיט ואזיל בדוכתי טובא מתשובותיו שדין שנזכר בב"י ולא הביאו בש"ע מכלל דלא סבירא ליה, ועמ"ש לעיל סוד"ה ואין לטעון, בשם השולחן גבוה. וע"ע יביע אומר ח"ה יו"ד סי' כ"ג אות ה', אלא שהם ראו באיזה מספרי האחרונים או שמעו, והוטב בעיניהם. ועיין כנה"ג או"ח סי' של"א, במקומות הללו לא היו מקפידין בזה, והתבוננתי שבא להם מחוסר ידיעת תשובת הרשב"ץ, ולכן הנהגתי מיום בואי פה כדברי הרשב"ץ ע"ש, והבן. ותו לא מידי:

ה) והחיד"א בברכי יוסף (יו"ד סי' רס"ב סק"ב) כתב, יש מקום לדברי המג"א דכיוון דהאידנא אין רוחצין וליכא חילול שבת, שרי. אבל נראה דהדין (של הרשב"ץ) דין אמת, דנהי דהאידנא אין רוחצין, מ"מ כיוון דיום שלישי הוא בשבת והוא בסכנה שמא יבואו לחלל שבת, והו"ל כמי שעושה מקמי שבתא דבר שיבוא לחילול שבת, אין מלין בחמישי שמא יצטרך לחלל שבת באיזה דבר וכו'. והוא הדין שאין לימולו ביום הששי, למאן דאמר דכל הג' ימים הוא בסכנה, ונקיטינן להחמיר וכו' יעו"ש. ומבואר שמחמיר יותר מהב"י בשם הרשב"ץ, שהוא לא אמר אלא שלא לימול בחמישי דווקא,. ועל זה בעיקר נסמכים הספרדים בזמנים אלו שלא לימול בחמישי וששי, וכמבואר בכף החיים ורב פעלים ויביע אומר הנז"ל, כי ידוע שהם נמשכים אחרי הוראות החיד"א ברוב העניינים. מ"מ תמהני על רבני הספרדים בזמנינו אנו שתופסים כן, אחרי ששפתי החיד"א ברור מללו שכל טעמו דהאידנא אכתי איכא חשש חילול שבת חוץ מרחיצה, דהא תינח בזמנו, או אפילו בדורות שאחריו עד זמן הרב פעלים וכף החיים. אבל בדורינו אנו אין שום חשש כלל מפני רוב חמרי הרפואה עם הנקיות שנתרבו ונתפשטו האידנא לאין ערוך. צא ושמע מפי כל הרבנים והמוהלים, הנשמע כזאת או הנראה כאלה מי שהוזקק לחלל שבת עבור תינוק הנימול, כמו בדורות שעברו.וז"ל הרמב"ם בפי' המשנה פי"ט דשבת, היום השלישי קשה לנימול, כי הליחות ניגרות ויורדות ומתהווה מהם חבורה וירבו המכאובות, ומפני זה התירו לרחצו במים חמים בשבת לפי שהוא סכנת נפשות וכו' ע"ש. וזה בזמנים הללו בבל ייראה ובל ימצא. א"כ פשוט הדבר שגם החיד"א מודה האידנא, כשם שמוכח מדבריו שהיה מודה להמג"א דהאידנא נשתנה הדין מצד דאין רוחצין לולא מצד שאר סכנות, ועכשיו שאין שום סכנה תו לית לן בה. ואפילו לשיטת הט"ז דאתא עלה מצד צער התינוק, הרי ג"כ בזמנינו אין מצוי צער ביום שני, וביום השלישי כבר הוא בריא מכל וכל. וכבר ביארנו בס"ד לעיל אות ג', הטעם דאין עניינים הללו בגדרי תקנות חז"ל העומדות לעד לעולם. ואף שיש קצת מוהלים שאינם מומחים או שהזקינו ותש כוחם ועי"ז נגרם לתינוק צער גם בזמנינו, מ"מ הלא החיד"א דחה שיטת הט"ז, אעפ"י שלא כתב לדחות עיקר דבריו רק שאין זה טעמו של הרשב"ץ וא"כ אולי יש לו קיום עכ"פ מצד עצמו, מ"מ ניכר מבין ריסי עיניו דלא שמיעא ליה כלומר לא סבירא ליה, ובפרט מדבריו ביו"ד סימן רס"ב בנימוק שהדין דין אמת ובטעם שאין לימולו גם ביום ששי מוכח להמעיין דתופס רק טעם הרשב"ץ. ואנן בדידן כבר הוכחנו בעניותינו לעיל אות ב' דטעם הט"ז אינו מובן ויש לו סתירה. ואגב יש להעיר עוד דמ"ש הט"ז דביום שני איכא צער טפי מיום שלישי, אינו מוסכם, כי זהו דעת הרשב"א והרמב"ן כמו שציין הוא עצמו שם, אבל דעת הרי"ף והרמב"ם דדווקא יום שלישי, כמבואר בב"י יו"ד סי' רס"ו. ועיין עוד כנה"ג או"ח סי' של"א, ובתו"ש פרשת וישלח על פסוק ויהי ביום השלישי בהיותם כואבים הובאו דעות עוד רבוותא בזה לכאן ולכאן:

לכן לדעתי יש להקל בכך מהני טעמי עכ"ל.

עוד שלח לי הרב יובל קורסיא שכ"כ בילקוט יוסף החדש על ר"ה עמוד רצג בהערה ע"ש. ואפריון נמטייה.

בברכה רבה
 
ב"ה
שלום וברכה,
רק ע"מ לחדד אוסיף, שלכן בענין השאלה למעשה עדיין לא מאוחר ורשאים למול אף היום יום הששי ע"י מוהל אשכנזי אם אפשר, ואם לא מסתדר עם מוהל אשכנזי ומבקשים להקל אף ע"י מוהל ספרדי מחמת הלחץ זה הדחק, יש להם על מה שיסמוכו, כמתבאר ע"פ מקורות הדברים, וכן היה משמע ממרן שליט"א שהשיב תשובתו השנית בזה לאחר ששקעה החמה, ומבואר שכוונתו עדין לסמוך לענין מעשה למול ביום הששי.

בברכה רבה
 
בחסדי שמיים, בזכות פסק הרב שהשיב בראשונה, שקיבל אבי הבן באותו בוקר, החליטו לדחות את המבחן, וגם כי התבאר שהיולדת לא יכלה להתכונן לו כדבעי, ואם הייתה הולכת היה רק כדי לנסות את מזלה. ואמר לי אבי הבן, "אחרי פסק ההלכה, הגיעה הסייעתא דשמיא!". ותשקוט הארץ. ואין שמחה כהתרת הספיקות. וכן לא היה בכאן הפסד מצד הסעודה, כי בני המשפחה אחראים על ההכנות, והודיעם על הבוקר, שהיה יום לפני מועד הברית. וממילא יזכו בעזה"י להכניס את בנם בבריתו של אברהם אבינו ע"ה בשעה טובה ומוצלחת, על מי מנוחות, שלוים ורעננים, ששים ושמחים, ביום ראשון הבעל"ט.

ירבו שמחות בישראל. אמן ואמן!
 
בס"ד

ותאזרני שמחה שח"ו לא נגרם הפסד או צער מהענין, וישתבח שמו לעד שלדבריכם היה גם קידוש ה' בענין המבחן, ומחילה על השתלשלות הדברים כך, ומש"כ בתחילה הוא לפי פסקי מרן שליט"א שהיו בידי באותה שעה, וכבר אמרו רז"ל אין לחכם אין מה שעיניו רואות, ומ"מ כבר כתב הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל בספרו חכמה ומוסר שהי"ת לא מביא תקלה בפסק שהוא הלכה למעשה. והי"ת לא ימנע טוב להולכים בתמים. ויה"ר שיזכה הרך הנולד להכנס בבריתו של אברהם אבינו עליו השלום בעתו ובזמנו ויזכו לגדלו לתורה לחופה למצות ולמעשים טובים וירוו ממנו ומכל יוצאי חליצהם רוב נחת רוח דקדושה וכל טוב.

מזל טוב ושבת שלום ומבורך
 
אשריכם תלמידי חכמים!!!

קטונתי, אך לתשומת לב הקטנים אשר כמוני,
כמה ענווה נוטפת מתשובות הרבנים כאן ב"שאל את הרב",
פשוט הלב מתרחב לראות כזו ענוה וכמה גדלות היא טומנת בחובה (!)
אשרי העם שאלו רבניו!!

ולוואי ונזכה אף אנו להיות גדולים בתורה ובעבדות ה' עם ענווה וצניעות בעיני אלוקים ואדם.
וזו ההזדמנות להודות לאכסנייה ולרבניה, אשריכם! אשרינו!
 
הרב יוסף הורן אמר לי שמרן זצ"ל אמר לא למול ע"י אשכנזי.
 
לא הבנתי מי כתב את התשובה הארוכה שלמעלה?
כי נראה מדבריו שכיום יש למול לכתחילה ביום חמישי ושישי, הפך המנהג
 
שלום וברכה

התשובה הארוכה שלמעלה מתחילת ז"ל מרן שליט"א ועד עכ"ל היא מהמייל שהעביר מרן שליט"א לידידי הרה"ג שמעון ללוש שליט"א, והיוצא ממנה היא רק בשעת הדחק כגון בקבעו ברית ויש הפסד בדבר כמו שפתח בדבריו, ופעמים אף כשנדחתה הרבה כמו שכתב בילקו"י (ר"ה עמוד רצג). שבמקרה זה ימולו ע"י מוהל אשכנזי ואם לא מצאו אפשר להקל אף ע"י מוהל ספרדי, אמנם כשאין הפסד או שעת דחק אין למול מילה דחויה ביום חמישי או שישי. מלבד במקום שיש מנהג ברור כן יש להניחם במנהגם, וכמש"כ בשובע שמחות (עמוד קפט קצא).

בברכה רבה
 
מאות ד' ולמעשה עד סוף אות ה' במילים לכאן ולכאן - זוהי העתקת תשובת הגר"י רצאבי בשו"ת עולת יצחק ח"א יו"ד סי' קכ"ג עי"ש. וצ"ע גופא דעובדא היכי הוה, ומהי תשובת הראש"ל שליט"א בענין, ואיך נכנסו כאן דבריו של הגר"י רצאבי ללא הזכרת שמו, והאם השאלה היתה לגבי תימני או לגבי ספרדי.
 
נערך לאחרונה:
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון