שלום לרב .
1.יש גדר חשמלית. הגדר בנויה כך : יש חוטי חשמל שעוברים בתוך נקבים בעמודים. הגדר בנויה כך שיש הרבה חוטים שעוברים בתוך נקבים בתוך העמודים עד כדי כך שלגדר היה דין של לבוד.
כרגע המצב הוא שאין לגדר דין של לבוד כי הרבה חוטים נקרעו אבל החוט חשמל הכי גבוה יוצר צורת הפתח.
יש קטע באורך של כמה מטרים שהעמודים נתלשו מהקרקע, ולמרות שהחוט חשמל הכי עליון עובר בתוך עמוד שנתלש הוא נשאר מתוח בגלל עמודים אחרים שהם כן מחוברים לקרקע.כלומר, גם אם העמודים שנתלשו מהקרקע לא היו קיימים החוט העליון היה נשאר מתוח בגלל עמודים שהם כן מחוברים לקרקע.
במצב כזה האם בדיעבד זה נחשב לצורת הפתח ?
2.קראתי שיש סוברים שרק כאשר התקין צורת הפתח והניח את החוט שלמעלה מהצד גילה דעתו שאינו רוצה בצורת הפתח. אך כאשר התקינו את העמודים לצורך אחר והניחו את החוטים בצד לא גילו את דעתם שאינם רוצים בצורת הפתח ולכן הם כשרים לעירוב. וכך כתב בשו"ת שואל ומשיב. האם בדיעבד גדול מאד, אפשר לסמוך על הדעה הזאת כדי להציל יהודים מאיסור טלטול ?
1.יש גדר חשמלית. הגדר בנויה כך : יש חוטי חשמל שעוברים בתוך נקבים בעמודים. הגדר בנויה כך שיש הרבה חוטים שעוברים בתוך נקבים בתוך העמודים עד כדי כך שלגדר היה דין של לבוד.
כרגע המצב הוא שאין לגדר דין של לבוד כי הרבה חוטים נקרעו אבל החוט חשמל הכי גבוה יוצר צורת הפתח.
יש קטע באורך של כמה מטרים שהעמודים נתלשו מהקרקע, ולמרות שהחוט חשמל הכי עליון עובר בתוך עמוד שנתלש הוא נשאר מתוח בגלל עמודים אחרים שהם כן מחוברים לקרקע.כלומר, גם אם העמודים שנתלשו מהקרקע לא היו קיימים החוט העליון היה נשאר מתוח בגלל עמודים שהם כן מחוברים לקרקע.
במצב כזה האם בדיעבד זה נחשב לצורת הפתח ?
2.קראתי שיש סוברים שרק כאשר התקין צורת הפתח והניח את החוט שלמעלה מהצד גילה דעתו שאינו רוצה בצורת הפתח. אך כאשר התקינו את העמודים לצורך אחר והניחו את החוטים בצד לא גילו את דעתם שאינם רוצים בצורת הפתח ולכן הם כשרים לעירוב. וכך כתב בשו"ת שואל ומשיב. האם בדיעבד גדול מאד, אפשר לסמוך על הדעה הזאת כדי להציל יהודים מאיסור טלטול ?