• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

שהחיינו

יוסף דהן

Well-known member
שלום וברכה לכבוד הרב!

שאלה
האם יש התייחסות לבאור דברי מרן זצ''ל מה הכוונה שאם אכל ללא לברך שהחיינו פספס באכילה הבאה האם זה ביום אחר שהוא אוכל או מאז שהוא מברך ברכה אחרונה ופעם הבאה שיברך עץ יפסיד שהחיינו או שכל דבר לגופו כמו ענב א' מתוך כמה או תפוז אחד מתוך 2?
 
ב"ה
שלום וברכה,
נראה דבחזו"ע (ברכות עמ' תלח) דוקא נקט לדוגמא אשכול ענבים שאכל ממנו גרגיר אחד או שניים, וכמו שביאר שם "שהכל אכילה אחת", וכמו הדוגמאות שהביא אח"כ בהמשך, כגון שטועם המאכל ואח"כ אוכל ממנו, וכן שאכל אכילה מועטת דלא מייתבא דעתיה והוא שמח שאוכל ממנו עוד "כדי שיעור אכילה", ולפ"ז הוא הדין כשנזכר באמצע אכילת תפוח או תפוז, שבודאי באמצע הפרי נחשב הכל אכילה אחת. אבל אם אכל תפוז שלם, ואח"כ רצה לאכול עוד, הרי בתפוז אחד שלם יש כדי שיעור אכילה אחת שאדם רגיל לאכול מתפוז, וכבר אינו מוכח מהמעשה עצמו שהכל אכילה אחת, וגם הוא שיעור אכילה דמייתבא דעתיה, לכן נראה שאף אם כוונתו לאכול עוד תפוז, אינו רשאי לברך.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון