• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

שו"ת מים חיים משאש

קורסיה

Moderator
מה הפשט במה שכתב ביביע אומר (חלק ז סימן מד אות ג') שהביא שבשו"ת מים חיים הביא עדות מחכ"א להקל והרב כתב עליו - ואף על פי שבדרך כלל אין לסמוך על פסקי המים חיים משאש, מ"מ כשר לעדות היה, ובזה שמעיד שמצא כתוב בשם גאוני עולם שפיר סמכינן להקל. עכ"ל

למה שאין לסמוך על הפסקים שלו? הרי הרב מביא הרבה פעמים את התשובות של הרב יוסף משאש לפעמים מסכים ולפעמים מעיר עליו כמו כל השותים
 
מה הפשט במה שכתב ביביע אומר (חלק ז סימן מד אות ג') שהביא שבשו"ת מים חיים הביא עדות מחכ"א להקל והרב כתב עליו - ואף על פי שבדרך כלל אין לסמוך על פסקי המים חיים משאש, מ"מ כשר לעדות היה, ובזה שמעיד שמצא כתוב בשם גאוני עולם שפיר סמכינן להקל. עכ"ל

למה שאין לסמוך על הפסקים שלו? הרי הרב מביא הרבה פעמים את התשובות של הרב יוסף משאש לפעמים מסכים ולפעמים מעיר עליו כמו כל השותים
כי יש כמה וכמה דברים תמוהים בהם, מעט מהם תראה במה שהרב מעיר עליו ביביע אומר בחלק ט כמדומני שכתב הערות עליו
 
אני יעתיק לך כמה לשונות שנכתבו אודותיו {השם של כל ספר כתוב בתחתית הציטוט}, ויש עוד ציונים, אך לעת עתה נסתפק בזה
ורק אני מדגיש שחלילה לחשוב מחשבת פיגול על המחבר זצ"ל שהיה ת"ח עצום ושקדן ומקרב את ישראל לאביהם שבשמים, כפי שלפני שנים רבות סיפרו לי אנשים ממקנס שאותו היו אוהבים ונמשכים אחריו ומקבלים את דבריו
רק הדיון כאן על שיטת הפסיקה שלו שלא נתקבלה בכלליותה
1678746589452.png1678746732844.png1678746873572.png
 
דרכו היתה לפסוק מה שעלה בחכתו מבלי לעשות חשבון לאף אחד, וגם בעניינים אחרים נהג כך. לא מזמן סיפר הראש"ל בשיעורו השבועי על כך שגם בבחירות לראשון לציון כשבאו לשכנעו שיבחר במישהו אחר, הודיע להם חגיגית שהוא תומך ברב עובדיה שלדעתו הוא הכי מתאים.

וזה דלא כהיום שלצערנו כל פוסק חושב עשרה פעמים 'מה יגידו' לפני שכותב (או לא כותב) מה שבדעתו. ונזהרים מאוד מלהכריע בדברים שבמחלוקת או לחדש חידושים, פן יבולע להם. וידוע מה עשו להגר"ע יוסף בגלל היתר המכירה והיתר דו"ש בשבת, ולאחרונה עם הגיורים בצה"ל.
 
דרכו היתה לפסוק מה שעלה בחכתו מבלי לעשות חשבון לאף אחד, וגם בעניינים אחרים נהג כך. לא מזמן סיפר הראש"ל בשיעורו השבועי על כך שגם בבחירות לראשון לציון כשבאו לשכנעו שיבחר במישהו אחר, הודיע להם חגיגית שהוא תומך ברב עובדיה שלדעתו הוא הכי מתאים.

וזה דלא כהיום שלצערנו כל פוסק חושב עשרה פעמים 'מה יגידו' לפני שכותב (או לא כותב) מה שבדעתו. ונזהרים מאוד מלהכריע בדברים שבמחלוקת או לחדש חידושים, פן יבולע להם. וידוע מה עשו להגר"ע יוסף בגלל היתר המכירה והיתר דו"ש בשבת, ולאחרונה עם הגיורים בצה"ל.
עובר ושב גם באשכול הזה כי הרי זה קשור לפאה נכרית
 
אני שומע פה מנגינות אנדלוסיות מבית מדרשם של "איגוד חכמי המערב" וח"א ודומיו..

אני מבין שדילגת על הדוגמא מהגר"ע יוסף שפסק להתיר דוד שמש בשבת (אח"כ התיר אף בוילר) וכן לגבי היתר מכירה שינס מתניו והעלה להקל, ועוד ועוד. וכמו שחלקו על הגר"ע יוסף כך גם חלקו על הגר"י משאש בשצף קצף... ועד היום יש המתייחסים אל הגר"ע יוסף בזלזול (בפרט בציבור הליטאי) בגלל היתרים אלה, והוא לא עשה להם חשבון.

על הגר"ע יוסף אף איימו בבחרותו והוא לא נע ולא זע מהם, "ואינני מכחיש, שיש לי קונטרס מיוחד, הערות על דברי הרב בן איש חי... וידעתי כי כל מלחמתו של מר עתה היא מכוונת להטיל עלי אימה שלא אדפיס את הקונטרס הלזה, אבל כבר לימדונו רבותינו לא תגורו מפני איש, לא תאגור דבריך מפני איש" (הקדמה להליכות עולם ח"א).

אין שום קשר לאיגוד חכמי המערב, צר לי גם על החכם הנ"ל שביזה את עצמו וכתב דברים שמביאים לידי גיחוך. כמובן שאין בזה גושפנקא לכל משועמם הקופץ בראש וממציא היתרים כמו אחד שקפץ והתיר בימי הקורונה לנשים לטבול באמבטיה וטעמו היה שבקצה העולם היה איזה מקום עם סגר בגלל הקורונה ולכן פיקוח נפש הוא לפרסם לכל העולם שאפשר לטבול באמבטיה מעיקר הדין (וגם הפסק שלו היה מלא טעויות). לא על זה דיבר הכתוב.
 
אני מבין שדילגת על הדוגמא מהגר"ע יוסף שפסק להתיר דוד שמש בשבת
לא דילגתי, וגם הגרב"צ נ"ע התיר להשתמש בדוד שמש בשבת, אמנם לא לרחיצת גופו, אלא לשטיפת כלים או תינוק.
ולא שמעתי שיצאו נגדם בחרב וחנית על כך!
(אח"כ התיר אף בוילר) וכן לגבי היתר מכירה שינס מתניו והעלה להקל, ועוד ועוד. וכמו שחלקו על הגר"ע יוסף כך גם חלקו על הגר"י משאש בשצף קצף...
אינו דומה כלל!
ועד היום יש המתייחסים אל הגר"ע יוסף בזלזול (בפרט בציבור הליטאי) בגלל היתרים אלה, והוא לא עשה להם חשבון.
נראה לי מסיבות אחרות, ושירשו גיהנם!
על הגר"ע יוסף אף איימו בבחרותו והוא לא נע ולא זע מהם, "ואינני מכחיש, שיש לי קונטרס מיוחד, הערות על דברי הרב בן איש חי... וידעתי כי כל מלחמתו של מר עתה היא מכוונת להטיל עלי אימה שלא אדפיס את הקונטרס הלזה, אבל כבר לימדונו רבותינו לא תגורו מפני איש, לא תאגור דבריך מפני איש" (הקדמה להליכות עולם ח"א).
כנ"ל אינו ענין כלל לנד"ד
אין שום קשר לאיגוד חכמי המערב, צר לי גם על החכם הנ"ל שביזה את עצמו וכתב דברים שמביאים לידי גיחוך. כמובן שאין בזה גושפנקא לכל משועמם הקופץ בראש וממציא היתרים כמו אחד שקפץ והתיר בימי הקורונה לנשים לטבול באמבטיה וטעמו היה שבקצה העולם היה איזה מקום עם סגר בגלל הקורונה ולכן פיקוח נפש הוא לפרסם לכל העולם שאפשר לטבול באמבטיה מעיקר הדין (וגם הפסק שלו היה מלא טעויות). לא על זה דיבר הכתוב.
זו ממש שיטתם של איגוד זה ושל ח"א המקדיח תבשילו, שפוסקים "פסיקה אמיצה" ללא מורא, רח"ל.
 
אכן. וזאת לא "פסיקה אמיצה ללא מורא" אלא סתם טיפשות (ולכן רוב ככל בני התורה המרוקאים בזים להם. והיוזמות הללו מגיעות מ"מזכיר האיגוד" שרותם כל מיני רבנים לגחמות שלו, לעיתים נגד רצונם). כי כל בר דעת מבין שיש דברים שצריכים קונזצוס רבני כדי להתיר חידוש כזה, וגם הגר"ע יוסף במקרים כאלה היה מכנס פורום של גדולי הדור (הרב אלישיב ועוד) והיו מחליטים יחד.

אבל מה שהתיר הגאון רבי יוסף משאש, רבה של חיפה, היה אחרי עיון עמוק ושיקול דעת ומעמד כביר היכן ששימש ברבנות (באלג'יר) וכמו שהגר"ע יוסף ראה לנכון להתיר מה שהתיר.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון