שמחת תורה במעונו של מרן הראש״ל, ראש הישיבה, רבינו יצחק יוסף שליט״א

ג"כ זה מעשה של האחר. זה לא שאני הכנסתי את עצמי למקום שיש הסרטה, אלא הגיע מישהו והכניס אותי לזה.
אבל ברגע שאתה זז (ורוקד) זה נחשב כאילו אתה כותב משהו בהסרטה, לא כן?
ובכלל כל הבעיה יכולה להתחיל רק במי שמעוניין שיצלמו אותו שם, אבל מי שלא אכפת לו אין בזה בעיה. גם אם שמח בזה שמצלמים את הראש"ל.
הראש"ל לבד בלי הרוקדים, זה נראה מוזר בשמחת תורה...
 
לכאורה כל המשתתפים היו צריכים לומר ברוך המבדיל וכו', לא? [ועי' בחזו"ע שבת ח"ו עמ' קנ, שכתב להקל במצלמות אבטחה בכותל, וכמדומני עיקר טעמו שם בגלל דלא איכפת ליה מה שמצלמים אותו שם (והו"ל פס"ר דלא איכפת ליה), וא"כ הכא שאיכפת למשתתפים שיצולם השמחה של תורה עם הראש"ל שליט"א, לכאו' הוי "ניחא ליה", ויהיה אסור אא"כ יאמר ברוך המבדיל. ויל"ע שם עוד בחזו"ע אולי יש שם עוד טעם שלפיו יהיה ניתן להקל גם כאן. וצ"ע].
שמא היה מי שאמר
 
בענין הנ''ל בשו''ת מים חיים משאש כתב לאסור על האדם להצטלם ע''י גוי בשבת ומרן זצ''ל כתב על דבריו שאינם כדאים להשיב עליהם [אם צריך אציין מקורות]
לא ראיתי את דברי המים חיים, אבל לכאו' גם דבריו זה כשהאדם ניח"ל משא"כ הכא שלא אכפ"ל. וגם הוא יודה להתיר.
 
אחר עיון בדברי הגר''ש משאש אמרתי לתקן הדברים
בשו''ת מים חיים [ח''א סי' קמה] לר' יוסף משאש כתב שיש איסור תורה במה שמצטלם בשבת אף כאשר עושה ע''י גוי ואף שאמירה לגוי לא הוי אלא שבות בלבד מ''מ הכא שהוא הגורם לגוי לעשות מלאכתו ע''י שהוא מתקן עצמו ומעמיד עיניו כנגד המכונה ומשוה עמידתו בלא שום תנועה כלל כי בלא זה אי אפשר לגוי להוציא תמונה מתוקנת רק מבולבלת ומקולקלת דלא חזיא כלל" ומייתי ראיה לדבריו מהא דקייל דניקף המסייע עובר משום בל תקיף וה''ה הכא ע''ש בדבריו

ובעבר ראיתי להגרע''י שעמד על דבריו וכתב שאינם כדאים הם להשיב עליהם ונראה שדעתו דיש לדחות בפשיטות שכן מה שהישראל עומד כראוי ואינו זז אינו מסייעה לעצם מעשה העבירה כי המעשה נעשה עמו ובלעדיו[1] בשונה ממקיף וניקף דהתם מסייעה למעשה העבירה בעצמו
וע''ע בתשובתו הרמתה [בח''ב בסי' קמא] לענין גוי שבא לצייר מעצמו ללא אמירת ישראל באופן שאין לישראל שום הנאה דשרי

סוף דבר נמצא דהיכא שלא איכפת לישראל לכו''ע שרי ואי ניחא ליה תליא בפלוגתא הנ''ל


[1] אלא שיש מקום עיון בזה כי אכן אם יזוז הרי שפעולת הגוי לא תיהיה בה תועלת כלל ותהוי דבר שאינו מתכוין שכן לא היתה כוונת הגוי לתמונה גרוע זו וקיי''ל דבר שאינו מתכוין הנעשה ע''י גוי שרי ואילו עתה שעומד כראוי יש לחוש בזה לאיסור דאמירה או הנהנה ממעשה דגוי ועכ''פ ודאי שאיסור תורה אין בדבר ומה גם שלא מצינו אלא למחות בגוי הבא לעשות מלאכה ולא שצריך לקלקל לו את מלאכתו ומ''מ מסתבר שבכה''ג איכא לתא דאיסור אמירה או לכה''פ הנאה ממעשה דגוי וודאי דרמיא עליה חובת מחאה
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון