• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

שמיעת שירים לקטנים

שאלתי להקל לאמא ולא לגננת
בבית
קודם כל, שאלת האם מותר להשמיע לילדים קטנים, ולא התייחסת לאמא.
שנית, מאי שנא?
עיקר הטעם שזה מיועדלילדים, והאמא לא מתכוונת ליהנות, והשירים לא מיועדים לריקודים ומחולות.
 
קודם כל, שאלת האם מותר להשמיע לילדים קטנים, ולא התייחסת לאמא.
שנית, מאי שנא?
עיקר הטעם שזה מיועדלילדים, והאמא לא מתכוונת ליהנות, והשירים לא מיועדים לריקודים ומחולות.
אני עדיין לא שואל אם להקל על האמא.

אלא שהילד הקטן רוצה לשמוע שירים מהמחשב האם מותר או לא.
מה שייך להקל בבית משום ''סדרי הגן''
וגם מה הדין אם הקטן רוצה לשמוע שירים שכן מביאים למחול
כי אין אבלות לקטן מצד שני עי' בידי כהן זה הקטן מה שהביא בשם שות מעין אומר
 
אני עדיין לא שואל אם להקל על האמא.

אלא שהילד הקטן רוצה לשמוע שירים מהמחשב האם מותר או לא.
מה שייך להקל בבית משום ''סדרי הגן''
וגם מה הדין אם הקטן רוצה לשמוע שירים שכן מביאים למחול
כי אין אבלות לקטן מצד שני עי' בידי כהן זה הקטן מה שהביא בשם שות מעין אומר
אז תקל בבית משום "סדרי הבית".

אבל לענ"ד יש כאן אי הבנה, פשוט ש"סדרי הגן" זה לא ההיתר בעצמו אלא הצורך שלשמו אנו צריכים את ההיתר.
כלומר, ההיתר מורכב מתרתי: משום "מושכי ספינות" , כלומר זה בשביל המלאכה של הגננת, וגם לילדים זה לא כדי שיהנו מהשירים אלא כך יש אוירה של פעילות ורוגע בגן (וע"י כך נשמרים "סדרי הגן"). וחוץ מזה, גם אם נאמר שהילדים יהנו ישמחו וירקדו, לרוב הפוסקים אין אבילות בקטן.

יוצא: שאם שמים את השירים כדי שיהיה אוירה נחמדה לילד בבית, והא יהיה רגוע ושליו (וישמרו "סדרי הבית)- מותר.
אך אם שמים לו שירים שמחים ע"מ שיצא במחול מתופפים,וירקד עם השעירים, זה עדיף שלא.
 
בגלל שיש לדון שאלתי אם יש מקורות
המקור זה הילקו"י, ומקורו הוא ממושכי ספינות+ הפוסקים שאין אבילות לקטן. למה זה לא מספיק צדיק? זה מחושבן מאוד שים לב.
או שאתה שואל מה מקורו שאסור מחולות לקטן? בזה המקור 1. שי"א שיש אבילות לקטן.
2.וגם מא"ד שאין אבילות לקטן בכאן באבילות דרבים יודה, ע' בדיני אבילות קטן ותראה שכמה מטעמי ההיתר אינם שייכים בספירת העומר כלל- שהרי הוא מותר בתלמוד תורה, ואין זה סימן רע לו וכו', ע"ש.
 
נערך לאחרונה:
המקור זה הילקו"י, ומקורו הוא ממושכי ספינות+ הפוסקים שאין אבילות לקטן. למה זה לא מספיק צדיק? זה מחושבן מאוד שים לב.
או שאתה שואל מה מקורו שאסור מחולות לקטן? בזה המקור 1. שי"א שיש אבילות לקטן.
2.וגם מא"ד שאין אבילות לקטן בכאן באבילות דרבים יודה, ע' בדיני אבילות קטן ותראה שכמה מטעמי ההיתר אינם שייכים בספירת העומר כלל- שהרי הוא מותר בתלמוד תורה, ואין זה סימן רע לו וכו', ע"ש.
מקור לזה שמצד הקטן ולא מצד בני הבית שמסביבו
אם מותר לשמוע שירים.
נפק''מ שאם הוא בסלון ומבקש מעצמו לשמוע שירים ואני בכל מקרה בחדר אחר ולא שומע אותם
האם יש להקל לו?
האם הילקוי גילה דעתו בזה באיזהו מקום?
ואין כאן איזה בכי שהשירים מיועדים להרגיעו ולא כוונה שירקוד
אלא בסתמא שהוא מבקש לשמוע שירים.
 
מטעמו של מחול יש לאסור את כל השירים הווקאלים ורק שירי נשמה ורגש יש להתיר גם עם כלי נגינה
 
מקור לזה שמצד הקטן ולא מצד בני הבית שמסביבו
אם מותר לשמוע שירים.
ע' בדיני אבילות קטן ותראה שכמה מטעמי ההיתר אינם שייכים בספירת העומר כלל- שהרי הוא מותר בתלמוד תורה, ואין זה סימן רע לו וכו', ע"ש.
סתם להאזין לשירים שמחים לא, רק בשביל האוירה הרגועה והסדר בבית מותר, אין צורך להגיע לבכי.
כמ"ש ע"ש בטעמים של מא"ד אין אבילות בקטן (מובא גם בחזו"ע אבילות) ותחזי ששום טעם אינו שייך בספירת העומר.

אתה רואה במה הילקו"י התיר משם תלמוד שהשאר אסור...(כולל אם רוצה לשמוע לעצמו שירים שמחים אף בלי לרקוד, אסור לו מדין חינוך)
 
שירים לילדים מעל גיל חינוך

ילדים קטנים מגיל חינוך (גיל שש), יש לחנכם גם כן להחמיר שלא לשמוע מוזיקה עד ל"ג בעומר,
משום שהיא אבלות של רבים מחמירים בה גם בקטנים (יחוה דעת ו,לד. הליכות מועד עמ' תלו).

שירים בגן ילדים

מותר להשמיע בגן ילדים לילדים שירים המלווים בכלי נגינה כדי לנהל את הגן כראוי, ובפרט בשירי ילדים (חזו"ע ד' תעניות קנח), ואפילו אם הגיעו לגיל חינוך (ואל"מ תלז). ומותר גם לגננת לשמוע כיון שאין לה בזה שמחה אלא שעושה מלאכתה ולא מתכוונת להנות (חוט שני שבת ד,שעט. ילקו"י תמד). אך במסיבות שיש הנאה לגננת ולהורים אין לשמוע שירים (הגרי"ש אלישיב זצ"ל באשרי האיש ג,תלד. ואל"מ תלז הע' 5).
 
ילדים קטנים מגיל חינוך (גיל שש), יש לחנכם גם כן להחמיר שלא לשמוע מוזיקה עד ל"ג בעומר, משום שהיא אבלות של רבים מחמירים בה גם בקטנים (יחוה דעת ו,לד. הליכות מועד עמ' תלו).
אז למה לא מחנכים אותם לצום בתשעה באב?
 
חינוך לאבילות?
גם כשיבוא משיח צדקנו בב"א ימשיכו לנהוג מנהגי אבילות בספיה"ע?
היות ויש סיכוי עצוב שהקטן יגדל לפני שיבוא משיח צדקינו, בעיקרון צריך לחנכו לאבילות בספיר"ע.
רק אבילות רגילה כתבו הפוסקים שא"צ לחנכו משום: 1.הוי ביטול תורה גדול בשבילו, לקטנים הלימוד משמעותי מכמה בחינות. 2.זה סימן לא טוב לקטן, שהרי אפשר לכשיגדיל לא יהיה אבל כלל, וכו'. ויש עוד ע"ש. בכל מקרה באבילות של רבים כגון ספירה"ע, ברור שכל זה לא שייך.
אז למה לא מחנכים אותם לצום בתשעה באב?
שאלה יפה, נשאלה כבר בידי הראשונים.
שבה"ל כתב שהיה מקום לחנכם לצום, אך בגלל חזקת ימי הקיץ הוי סכנה.
ומ"מ גם אם נימא שיש טעם אחר, כתבו הפוסקים שמחנכים אותם לשאר ענייני אבילות, וכמו שכתב המג"א שיאכלו בהם לחם ומים וכדו' כדי קיום הגוף להתאבל עם הציבור. וכ"כ במשנ"ב.
ויש בכלל פוסקים שאה"נ מחנכים לתענית שעות בט' באב כגון היעב"ץ ודעימיה.

מ"מ חוץ מהתענית עצמה, לכו"ע בשאר דברים צריך לחנך קטן בעניין אבילות של הציבור. (עכ"פ להנהיג אצלו אבילות מסוימת).
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון