• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

שמיעת שירי קודש מזמר חילוני

ישיבישער של מרן

Well-known member
חבר צוות
לאחר פולמוס ודיון ארוך בישיבה רצינו לשאול את הת"ח בפורום הזה האם יש בעיה והכוונה לאיסור הלכתי לשמוע שיר קודש שמבוצע ע"י זמר חילוני?
כמו"כ מה הגדר של זמר חילוני? זמר שיש לו פלאפון לא כשר נכנס להגדרה הנ"ל?
כמו"כ אשמח לקבל ג"כ מקורות לעניין
תודה רבה ושבוע טוב.
*העברתי את השאלה לפה ע"י בקשות אישיות מכמה מהפורום כדי שכולם יוכלו להגיב.
 
נערך לאחרונה:
אנא יצחק זעירא כתבתי כאן כבר בתור איש חינוך נטו (ולא מבחינה הילכתית, שטרם הגעתי למידה זו, לצערי) שהדבר אינו כדאי כלל וכלל
וממש הערב בא אלי אחד התלמידים היקרים וביקש רשות לשמוע איזה זמר בשם עומר אדם, ואנכי אמרתי שאם הוא חילוני לא לשמוע, ויען לי אותו תלמיד אבל זה לא השירים עם המילים של החילונים, אמרתי לו הנה תראה שכבר אתה יודע שיש לו שירים לא טובים, ואפילו שאני לא מכיר אותו כבר אתה עצמך הראית מה עניינו
והערב היה הרב המקדים (שבזמנו הבאתי סירטון מתוק ממנו בענין ההיתר מכירה) וסיפר ששאל את מרן חכם עובדיה לגבי שירים ערבים, לך נא חפש מה ענה לו, ואין זה ענין לנידון זה
ובתור בחורי ישיבה תדעו שעליכם העולם עומד, וביכולתכם להרויח מה שאנחנו (אני עכ''פ) הפסדנו, תעזבו כל ההבלים האלה, ותנצלו את הזמן לתורה
 
נערך לאחרונה:
שמיעת השירים הוא לא רק עצם השמיעה של השיר, אלא בתוך השיר נמצא הנפש של הזמר, ושיר שאדם חילוני שר זה יכול מאוד מאוד להזיק, זה מוריד את היראת שמים וכו', ואפשר לראות את זה על הרבה בחורים בישיבות, וזה דבר מאוד פשוט.
 
כתב מו"ר הרב בן ציון מוצפי בספרו נחמת ציון (עמ' סה) בד"ה ועתה וז"ל: ועתה לצערנו כל איזה זמר אליל מחבר מילים מכריסו וממוחו, והוא ריק מכל, פוחז המופיע בבתי מרזח ומרקד בבתי משתאות. וכתב רבנו החיד"א כתב בספר ציפורן שמיר (ז, קי) וז"ל: השומע קול שיר שאינו של קדושה ומטמא אזניו, אוזן ששמעה תרש'ע ויבוא לידי קרי ח"ו. ע"כ. וכן הזהיר על זאת רבנו חיים פלאג'י בספרו מועד לכל חי (כח, מו) וראה מש"כ בספר הקדוש יסוד ציון עמ' קיג בשם הרב קרנות צדיק לר' אליהו מאני ז"ל (ב, טו)
ואם אותו פייטן שר שירים בלועזית ושפות זרות פסול הוא שכן פסק הרי"ף (רפא) ש"צ שמוציא מפיו דברים שאינם הגונים כגון שהוציא מפיו דבר נבלה ומרנן בשירי ישמעאל מסלקין אותו על כיוצא בו נאמר "נתנה עלי בקולה על כן שנאתיה" וכ"כ בספר ארחות חיים (תפילה, אות עח) וכן פסק בשו"ת יביע אומר (ח"ו או"ח סי' ז). עכ"ל.
 
ואם אותו פייטן שר שירים בלועזית ושפות זרות פסול הוא שכן פסק הרי"ף (רפא) ש"צ שמוציא מפיו דברים שאינם הגונים כגון שהוציא מפיו דבר נבלה ומרנן בשירי ישמעאל מסלקין אותו על כיוצא בו נאמר "נתנה עלי בקולה על כן שנאתיה" וכ"כ בספר ארחות חיים (תפילה, אות עח) וכן פסק בשו"ת יביע אומר (ח"ו או"ח סי' ז). עכ"ל.
מה נענה שאחד מגדולי הפייטנים והחזנים בדורנו שהיה אהוב על רבינו עובדיה מופיע ושר הופעות שלימות בערבית, במילים שאני יודע בבירור שהם עגבים?
 
בחזו"ע ימים נוראים דיני ש"צ הביאו ג"כ.

ואחה"מ הרבה מהוד קדושת מו"ר זיע"א לפי"ז

מה נענה שאחד מגדולי הפייטנים והחזנים בדורנו שהיה אהוב על רבינו עובדיה מופיע ושר הופעות שלימות בערבית, במילים שאני יודע בבירור שהם עגבים?

איך יפרנס שם לדברי הרי"ף?
 
אנא יצחק זעירא כתבתי כאן כבר בתור איש חינוך נטו (ולא מבחינה הילכתית, שטרם הגעתי למידה זו, לצערי) שהדבר אינו כדאי כלל וכלל
וממש הערב בא אלי אחד התלמידים היקרים וביקש רשות לשמוע איזה זמר בשם עומר אדם, ואנכי אמרתי שאם הוא חילוני לא לשמוע, ויען לי אותו תלמיד אבל זה לא השירים עם המילים של החילונים, אמרתי לו הנה תראה שכבר אתה יודע שיש לו שירים לא טובים, ואפילו שאני לא מכיר אותו כבר אתה עצמך הראית מה עניינו
והערב היה הרב המקדים (שבזמנו הבאתי סירטון מתוק ממנו בענין ההיתר מכירה) וסיפר ששאל את מרן חכם עובדיה לגבי שירים ערבים, לך נא חפש מה ענה לו, ואין זה ענין לנידון זה
ובתור בחורי ישיבה תדעו שעליכם העולם עומד, וביכולתכם להרויח מה שאנחנו (אני עכ''פ) הפסדנו, תעזבו כל ההבלים האלה, ותנצלו את הזמן לתורה
היכן כבודו מלמד אם יורשה לי לשאול
 
מה נענה שאחד מגדולי הפייטנים והחזנים בדורנו שהיה אהוב על רבינו עובדיה מופיע ושר הופעות שלימות בערבית, במילים שאני יודע בבירור שהם עגבים?

גם מרן הגר"ע יוסף זיע"א היה שומע את אום כלתום ששרה שירי עגבים ופעם שאלו בנו ר' משה מה היא שרה והתחמק, ולבסוף אמר "אתה יודע, בחור אוהב בחורה, בחורה אוהבת בחור ודברים כאלה" ולמרות זאת התיר לעצמו לשמוע וצ"ל שהאזין למנגינה ולא התייחס למילים. כך סיפר ר' משה לאברכים בכולל מאור ישראל.
 
האם יש בעיה והכוונה לאיסור הלכתי לשמוע שיר קודש שמבוצע ע"י זמר חילוני?

מרן הגר"ע זיע"א התייחס לזה ישירות וכתב שאין איסור. והביאו הגר"א אברז'ל. ויש בעיה רוחנית לשמוע שיר ממנגן לא כשר (ואף אם הזמר כשר, אם המנגנים אינם כשרים) ובליקוטי מוהר"ן תורה ג' כתב שהתרופה לזה ללמוד גמ' בלילה ואז לא יזיקנו.2010122_23913045_jpg.jpgהרב אברזל.jpg
 
יש בעיה אחרת שהרב משען רמז לה, מי שמשיג שיר כשר של זמר חילוני מסתמא ישמע על הדרך גם שירים לא כשרים, או חמור מזאת יזדקק הוא או חבירו לאינטרנט להשיג את השיר ויראה גם תמונות תועבה ועוד.
למיטב ידיעתי אין אינטנרט כשר שבו זמרים אלה לא חסומים, הוי אומר שמישהו בתחילת השרשת כנראה עבר עבירות להשיג את השיר. [אני מניח שלא קנו דיסק של אותו זמר בשביל שיר אחד כשר שבתוכו, ומ"מ אני מחו"ל ואיני יודע איך באמת בחורים משיגים שירים אז יתקנוני אם טעיתי בחששותי]
 
חזור
חלק עליון