עמנואל1984
Member
עם הפסטה כתבת שהטעם לפגם ופה לשבח..נראה שהתערבב לך המושגים נ"ט בר נ"ט אינו לפגם אלא זהו טעם לשבח קלוש, ובשניהם יש את זה, והכוונה לא קובעת כפי שכבר הערתי לך..
אבל כשאתה בא לחדש סברא, ראוי שתביא ראיה ומקור לראשונים. בתור אחד שלומד ספרי מרן במשך שנים, לא ראיתי אפילו פעם אחת שהביא סברא מדנפשיה וסמך עליה למעשה אם לא היה לו ראיה ומקור מראשונים או אחרונים. וכך ראוי ללמוד.מהברכי יוסף הבאתי ראיה להקל בדימוי ממש שזהו מילתא דלא שכיחא, וגם צירפתי לסניף סברתי סברא ישרה ואין בכך כלום לצרפה לסמך להקל..
לגבי הגע בעצמך שהתחלת לדבר לעניין, לא הייתה צריך ללכת רחוק..היה מספיק לצייר ציור פשוט של מים שאני מבשל בהם בשר גרידא על מנת לזורקם לאשפה, ואין הכי נמי מה בכך שזה מעשה בישול אטו מעשה בישול קובע?! יש כאן מילתא דלא שכיחא כדברי הברכי יוסף כי לא נועד לאכלו וגם סברתי..אלא שאני מסתייג בדוגמאות שהבאת שכן יש דרך לאוכלם ואולי לא פלוג בהא..
לא מרגיש טעם בשר אבל מרגיש שזה טעם בשרי?! היה עדיף לא לכתוב כאלו דברים..וגם אם יש טעם לשבח יהיה אשר יהיה אבל הוא לא טעם בשרי דהיינו טעם של הבשר שבישלתי, תעשה ניסוי תבשל בשר תאכל אותו ואחר כך תעצום עיניים ותלקק אותו רמז: יהיה אותו טעם..במחכ״ת אבל יש הבדל. זה לא שתטעם בצ׳יפס עוף או בשר, אבל אתה תרגיש שזה טעם בשרי. ולא הבנתי חילוקך בין ״טעם עוף״ לבין ״טעם משונה״. כל עוד שיש פה טעם לשבח זה כבר לא נ״ט בר נ״ט.
לא התערבב, נ״ט בר נ״ט בגלל שהוא קלוש נחשב כמו נטל״פ ולכן הוא מותר, אך בציור כמו הכא שהשמן מעביר שמנוניות הבשר, זה נחשב טעם לשבח ממש.עם הפסטה כתבת שהטעם לפגם ופה לשבח..נראה שהתערבב לך המושגים נ"ט בר נ"ט אינו לפגם אלא זהו טעם לשבח קלוש, ובשניהם יש את זה, והכוונה לא קובעת כפי שכבר הערתי לך..
אבל שמנוניות הבשר זה גוף הבשר שנפרש לשמן עצמו.צלולית השמן לא קובעת כל עוד שהבשר לא נראה לעין..הליכות עולם לא חולק אדרבא הסברתי אותו..וכתבת בתחילת דברים שאם השמן נקי לא צריך שש שעות, ולמי שמחמיר נ"ט בר נ"ט באוכלין צריך לדבריי..על מה נסמכת?
כן. זה כל הרעיון של נותן טעם. לא מחויב שהטעם של הבשר מהשמן יהיה אותו טעם של הבשר בדיוק, לא רק בגלל שגוף הבשר לא תמיד טעמו כשמנוניות הבשר, אלא גם כי השמן מחזק טעם שמנוניות הבשר. ובכ״ז הוא כבשר ממש.לא מרגיש טעם בשר אבל מרגיש שזה טעם בשרי?! היה עדיף לא לכתוב כאלו דברים..וגם אם יש טעם לשבח יהיה אשר יהיה אבל הוא לא טעם בשרי דהיינו טעם של הבשר שבישלתי, תעשה ניסוי תבשל בשר תאכל אותו ואחר כך תעצום עיניים ותלקק אותו רמז: יהיה אותו טעם..
לי ברור הן הלכתית הן מציאותית שיש הבדל בין מים כשמבשלים לבין שמן. שמנוניות הבשר מתערבבת יתר בקלות עם שומן מאשר מים.וכי לא משתנים פני המים מחמת הבשר או השומן וכי נאמר שגוף הבשר חשיב?!
ובזה עניתי שכאן הטעם הוא ראשון כמעיקרו, שהרי מתבשל גם בשמנוניות הבשר עצמו..רק לגבי המאכל שעובר אליו הדיון האם נשאר טעם מראשון כמעיקרו או נהיה טעם שני ולא להיפך
כמובן שלא. כבר כתבתי שעברתי על דבריך בעיון נמרץ. וכל מה שאני כותב פה הוא בעיון בנמרץ.ולא ירדת לעומק הדיון בזה
אמרתי שהוא שבח ממש, לא כאילו.פה כאילו לשבח
גם לו יהי כדבריך, וכי טעם הבשר לא יעשה את השמן כבשר ממש?שמנונית זה הטעם..ולא הבשר ממש..
אבל דווקא עברתי על דברי כת״ר, חס וחלילה לי להגיב אם לא הייתי עובר עליהם.כאשר יקראו הכל זה יפתור הרבה אי הבנות וויכוחים קטנוניים
קשה להסביר זאת בלי לעמוד נקודתי.למרות שבקשר לכתיבה סגנון והגהה אשמח לשמוע בלי קשר נקודתי שאוכל לתקן
אפשר לקצרו בפשטות:ויש גם כן להעיר על היד יהודה שהיה ראוי לו להביא מה שהוא הביא בעצמו בס' צח' ס"ק ו' ד"ה "וכן מבואר" דברי הרשב"א
בשביל לעמוד יותר על עיקר הדברים אצטרך יותר זמן לשבת על מה שכתבת, כבר כתבתי שעיקר טענותיי הן לאחר עיון נמרץ, ובכ״ז ראיתי לכתוב מה שכתבתי, שנראים לי שנוגעים בעיקר דבריך.ולא עמדת על עיקר הדברים
אחרי הילקו"י החדש הזה יצא שנה לאחר מכן עוד מהדורה ששם הוסיפו מכתביםילקוט יוסף חנוכה חדש