• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תיפוף על השולחן בשינוי בשבת?

עבד ה׳

Active member
שלום. האם מותר בשבת בעת השירה לתופף על השולחן בשינוי? יש מתירים כמו הרב אופיר מלכה ויש אוסרים כמו ואין למו מכשול והרב מוצפי. מה דעת הרב יצחק יוסף?
 
ב"ה
שלום וברכה,
זכורני ממרן שליט"א בעל פה שהתיר ודימה זאת למחיאת כפים בשינוי,
וכן יש ללמוד ממה שחילק מרן זצ"ל בשו"ת יחוה דעת ובחזון עובדיה סוכות (לענין ההיתר בשמחת תורה), בין גזירת מחיאת כפים, לגזירת כלי שיר, שהם שתי חששות שונות, וממילא שתי גזירות שונות, (שבמחיאת כף החשש שמא "ייצר" כלי שיר, והוא חשש רחוק, לכן גזירה קלה היא והקלו בה לכבוד התורה בשמחת תורה, משא"כ בכלי שיר החשש שמא יתקלקל באופן שתיקונו בנקל, כגון שיתרופף המיתר וימתחנו כדרכו בחול, שזוהי גזירה חזקה ולא התירו אף בשמחת תורה), ומשם מתבאר, שדוקא בכלי המיועד לשיר הוא גזירה אחרת, שהחשש הוא שונה, משא"כ לדפוק על השלחן לפי קצב או על התיבה לא שייך בו החשש של כלי שיר, אלא הוא אותו חשש ואותה גזירה של מחיאת כפיים, ומה שמותר בזה יש להתיר גם בזה, ודו"ק.

בברכה רבה
 
ב"ה
חזק וברוך!
אכן במכתב זה מרן שליט"א מביא דברי הרב אבני ישפה שאוסר לתופף על השלחן בשינוי, ולא משיג עליו, ונראה שכוונתו להביאו להלכה, כמענה לשאלתך, ודלא כפי שהשבתי בעניותי. ולכן חזק וברוך על הדברים.

ועדין צריך לי הקטן עיון, דאחר העיון בשו"ת אבני ישפה שציין שם, (והוא בחלק ג סי' לה אות ז), לפום ריהטאי נראה שכוונתו להשוות בין גזירת כלי שיר לגזירת הכאה על השלחן, ששניהם שונים מגזירת טיפוח וריקוד, ואילו לפי דברי מרן זצ"ל ביחוה דעת וחזו"ע סוכות לענין היתר טיפוח וריקוד בשמחת תורה לעומת איסור כלי שיר בשמחת תורה, ע"ש. ועדין צ"ע בגוף דברי האבני ישפה שם בריש הסימן, ועוד חזון למועד אי"ה.

אולם בודאי שלענין מעשה יש לנהוג כפי המבואר במכתב שצירפת ממרן שליט"א.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון