לכבוד הת''ח שליט''א:
כואב מאוד לראות את השיח הנ''ל שירד מדיון הלכתי להכפשות אישיות. הלא רק לפני כמה שבועות יצאנו מהאבל על תלמידי רבי עקיבא "שלא נהגו כבוד זה בזה", לא שזלזלו אחד בשני אלא שלא "כבדו" אחד את השני כדבעי. וכיצד יתכן לכתוב מילים פוגעניות וחריפות אחד על השני. אמנם חז''ל אמרו אם ראית ת''ח שרתח אורייתא הוא דקא מרתחת ליה, אך עדיין אין זה מתיר לו לבזות את השני ולא לבקש את סליחתו. בל נשכח את אסון מירון שהתרחש מיד אחר צאתנו מהאבל שם מתו מכל גווני הקשת, אשכנזים ספרדים ליטאים חסידים ילדים מבוגרים רווקים ונשואים. למה לא נבין את הרמז שהקב''ה רוצה שנתאחד ונאהב אחד את השני ונכבד אחד את השני ובפרט כאשר דעתו נוטה מדעתינו. עלינו לדעת שאין עברה לחשוב אחרת מהשני גם אם השני גדול ממך, אך יש איסור לזלזל בשני, אפשר להעיר לו ולהתוכח אבל לא לזלזל. לכו נא ראו את הויכוח שהיה לי עם הרב שמעון ללוש הי''ו בענין הדלקת נ''ח בשקיעה שהסתעף אח''כ לנושא אחר של דרך פסיקת ההלכה ביחיד מול רבים, וכן את הויכוח האחרון בענין נפח ומשקל. שם היה דיון הלכתי מעמיק ששני הצדדים החכימו והרחיבו את היריעה, ואני עצמי התחדשו לי כמה דברים שלא ידעתי ולא עמדתי עליהם, כי היה זה ויכוח תורני מכובד דקודשא בריך הוא חדי ביה. אבל כאשר מחפשים איך להכפיש אחד את השני אין בזה שמחה לקב''ה.
לגופם של דברים:
א. אין ספק שישנם מכשולות כאשר עונים לשאלות ברדיו ללא הכנה קודם לכן, ודברי מרן הרשל''צ ברורים בטעמם ואינם צריכים חיזוק ממני או דכותי. כמו כן נראה שגם מי שהעיר את הערה על הרשל''צ שליט''א מודה בזה שהוא צודק אלא שהעיר שהדוגמא שנתן הרב יש להשיב עליה, ומותר לו לחשוב כך ואין בזה שום זלזול.
ב. מה שהעירו שאותו רב פוסק ע''פ המ''ב וכו', לענ''ד יש להעיר משהו. אותו רב הוא בקי גדול לא רק בדברי המ''ב אלא גם בספריו של מרן חזו''ע יביע אומר וכו', אור לציון שמירת שבת כהלכתה פסקי הגריש''א והגרשז''א. כמו כן בקיאותו גדולה בשו''ע וזה כולל גם את חושן משפט כפי ששמעתי באוזני מחמיו הרב שליט''א. די בכל זה כדי לדעת לפני מי אתה עומד ולכבדו בכבוד גדול הראוי לת''ח.
וכאן אני רוצה להדגיש שאין דרכי כדרכו בפסיקת הלכה באשר אני הקטן משתדל לרדת לעומקה של הלכה ולברר את ההלכה ולא לקבל את כל הדעות והשיטות שיש בכל הלכה ולא להצמד רק לספרי קיצורים, על דרך שאמרו באבות [פ''ה משנה טו] ארבע מדות ביושבי לפני חכמים......ונפה . ולכן יש לי כמה וכמה הלכות שאיני מסכים עם אותו רב. אך ודאי שעלי לכבדו כי הוא ת''ח גדול בעל ידיעות רבות שיש הרבה מה ללמוד ממנו.
ג. יש לדעת דבר חשוב שגם מי שפוסק הלכה מספרי מרן שליט''א וכן מכל ספר של שו''ת דינו כפוסק מספרי קיצורים, על אף שקרא את כל התשובה, מ''מ הוא לא עיין בגופם של דברים. כדי ללמוד סוגיא בעיון צריך לפתוח את המקורות שהרב הביא להכנס לסוגיא, לקרוא את דברי החולקים, לחשוב אם אפשר להקשות או לתרץ לדחות או להביא ראיה וכו', ורק אז יהיה תלמודו בידו. אך מה לעשות שדבר זה לוקח הרבה זמן ורוצים להספיק עוד.
ובדידי הוה עובדא שפעם התקשרתי לרב מפורסם אחד שבקי בפסקי מרן על דבר סוגיא שעמלתי עליה זמן רב, והקשתי עליו כמה קושיות חזקות ולא ידע להשיב, והסיבה לכך היא שהוא רק קרא את תשובותיו של מרן אך לא למד את הסוגיא בעיון בעצמו ולכן לא עמד על הדברים. ואציין שבחלק מהדברים לא באתי לדחות את דברי מרן אלא אמרתי לו דברים שלענ''ד גם מרן היה מסכים עליהם, אך לא הבין את דברי מחוסר ידיעת הסוגיא על בוריה אלא רק מהבקיאות בספרי מרן. כמו כן נתקלתי כמה פעמים בת''ח שדברו בסוגיא ואפילו דברים פשוטים שאין בהם מחלוקת לא ידעו וטעו בהם.
ד. אני לא מבין מדוע כל פעם תוקפים את הרב כהן שליט''א שניכר עליו שהוא ת''ח גדול בעל ידיעות נרחבות בהלכה. והלא בעיקר הענין שאין להשיב לשאלות ברדיו גם הוא מסכים עם הרשל''צ שליט''א אלא שהעיר על הדוגמא שהרשל''צ נתן, ולא צריך לעשות מזה רעש כי באמת בעיקר הדבר צדקו דבריו שאי אפשר לומר שנעלם מאותו רב שו''ע מפורש, וכנראה שמרן הרשל''צ אמר כן לא בדיוק מרבי אלא עיקר השגתו היתה על עצם הפסק. אך מ''מ אין זה מתיר לאף אחד לדבר על הרב כהן בגסות ולבזותו, ובפרט שכתב בדרך נאה ומכובדת כדרכה של תורה.
סוף דבר: יש לשים קץ לשנאת חינם, לאהוב ת''ח ולא לחשוב כל הזמן שאם מישהו כותב לא כמו הרב שלי כנראה הוא נגדו וכו', אלא יש להתוכח בצורה נאה ומכובדת כיאה לת''ח ואפשר גם בסופו של דבר לא להסכים אך לזכור שאת והב בסופה. ובפרט בעת כזאת שאנו מתקרבים לימי בין המצרים שיש לעשות חיזוק בבין אדם לחבירו.