שילה אפרהימי
Well-known member
מחילה הרב, אני עפר לרגליו של מרן הראש"ל שליט"א, אבל אני בטוח שיש תשובה ברורה יותר.לא ענינו?
נערך לאחרונה:
מחילה הרב, אני עפר לרגליו של מרן הראש"ל שליט"א, אבל אני בטוח שיש תשובה ברורה יותר.לא ענינו?
מצ"ב השלמה לעלון:מצ"ב העלון.
מרפרוף קל על העלון לא מצאתי את הדברים שהבאת [מלבד בכותרת נושאי השיעור]
הרוצה יעיין כאן [ואלי זה אותו כותב...] https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?t=20782
צריך לומר: ואף אם לא נסכים [או: לא נבין] להערה אחת או שתים.ואף אם נמצא שהערה אחת או שתים לא נכונה
צילום מספרועכשיו אני מצפה מהת"ח כאן שיהפכו את הדף וימצאו את הסתירה (אולי תזדקקו לזכוכית מגדלת או מיקרוסקופ, אז תכינו מראש). וזה רק דוגמא אחת
ה' עמך גבור החייל, הרי לא שהיה לי צד של ספק שדחייה זו יפה כוחה לסתור ח"ו את דברי הרב שליט"א, אלא שמחובתנו למצוא את הביאור שיתיישב לאוזננו. היטבת לכתוב בזה מהחל ועד כלה. וראה שכבר רמזתי לדברים אלו בדברי למעלה. ובהחלט שצריך להדיר רגלי עם ה' מדעות כוזבות אלו.לכבוד הרב שילה אפרהימי שליט"א
התשובת לשאלתך פשוטה:
אכן כן אותו רב שענה ברדיו הוא טעה בדבר הלכה, וקרוב לודאי שנעלם ממנו מ"ש מרן השלחן ערוך.
ושוברי בצידי, דגם לפי דברי אותו הרב שיש בזה מחלוקת בפירוש השלחן ערוך, מ"מ עדיין מחלוקת היא, וא"כ למה ענה ברדיו בפשיטות לאסור, היה לו לכה"פ להקדים שנחלקו בזה הפוסקים בדעת מרן, ולא עשה כן, בפרט שהלכה כדברי המיקל באבל. בפרט שגם פשטות דעת מרן בבית יוסף להקל בזה. וגם אי נניח שהרב הנ"ל שאוהב ללמוד רק משנ"ב אוהב גם להחמיר, מ"מ מי היתר לו להחמיר על חשבון אחרים בפרט בנער יתום. ועוד הרב הנ"ל לא הזכיר כלל בדבריו את דברי מרן השלחן ערוך וכנראה שהוא משום דלא ראהו, והכרח לדברי הוא פשוט - כי יותר קשה לומר שראה את השלחן ערוך והתעלם מהכלל הנודע הלכה כדברי המיקל באבל שהוא כלל שכל בר בי רב יודע אותו, מלומר שלא ראה את השלחן ערוך וגם את המחלוקות בדבריו.
תחשוב על מה שכתבתי, ותבין כמה שזה פשוט.
ואני גם חושב שאין רב אחד בעולם (לא כולל מי שמנסה להחניף לכולם. וד"ל) שמסכים עם הדרך של אותו רב. הרי כשמרן שליט"א אומר משהו הוא מתכוין גם למה שמסתתר מאחורי הדברים. וכל אחד אשר רוח חכמה בו, יודע שאין זו הדרך ואין זו העיר ללמוד ולפסוק רק ע"פ המשנ"ב, וכבר מרן גאון הדורות זיע"א צווח על זה ככרוכיא בכנס הגדול שע"י ארגון דרשו, לא לממוד רק משנ"ב, כי הוא דיבר בעיקר לאשכנזים. והדברים ידועים ומפורסמים, וגם רבני האשכנזים מודים בזה. וא"כ מעתה לא הבנתי למה אנשים מחפשים להיכנס לפינות קטנות אחר שמרן שליטא התכוין בעיקר לפסול את הדרך. מלמד שגם בפינות הקטנות דברי מרן שליט"א ברור מללו, והלכה כדבריו בכל מקום.
וא"כ אכן אותו רק ברדיו טעה, כפשוטו וכמדרשו. וכאמור לעיל.
אנו דנים בדברי התורה לגופן של דברים ולא לגופן של אנשים.יישר כח
אמנם איננו מחוייבים כלל למצוא את הביאור למי שדרכו פסולה בעליל. ודי בזה.
הגאוןמי זה החכם המחבר?
הלכה כד' המיקל באבל
ועוד דמכיון שהוא סתם ש"ע אכן שפיר דמי שהוא נגד הש"ע בפשטות אף שיש חולקים
במחילת כבוד ידידינו הרב שילה אפרהימי,אבל זה לא תשובה
העירו לי שאין קשר בין הדברים מתרי טעמי, חדא, דהרמב"ן לא הסכים לראב"ד בטעמו גבי טלטול נר מחמה לצל, אלא רק בדינו, ומטעם אחר, שהנרות "משמשי שבת הן" ולא שייך שיקראו מלאכתן "לאיסור" 'אחר שהודלקו לתשמיש שבת', כמבואר בקיצור נמרץ בחזו"ע עמ' קמח ד"ה ומה, ולכן כשדיבר בחזו"ע עמ' קנ הלכה כ"ד 'כשלא הודלק' לשבת, אזדא לה טעמו של הרמב"ן ושמא בזה לא היקל מרן זיע"א.חזון עובדיה עמ' ק"נ [הטעות היחידה שזה לא עמוד אחד אלא 3 עמודים]
למעשה יש לפלפל בזה, זה לא הנושא כאן. אתה הצגת את זה כאלו אותו רב המציא את החזון עובדיה הזה בשביל לחלוק על הרב עובדיה, וזה לא נכון. הוא לא המציא את זה באותו רגע, הוא ישב על זה, ונראה לו שזה סתירה. ולכן פסק כהמ"ב [מה גם שיש לו עוד טעמים וכפי שציין שם, ואין זה מן הענין]. אם נראה לך ליישב את הסתירה - זו זכותך, אבל מן היושר להתנצל על מה שכתבת וחשבת עליו.העירו לי שאין קשר בין הדברים מתרי טעמ