• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תסמונת שוטנשטיין

שני כוחות באדם, כוח העצמאי וכוח המובל. ובעוד כוח העצמות מושך אותו אל ישותו וייעודו, הכוח המובל מורידו חיים שאולה, אל עמקי העצלות והתבוסתנות. כוח זה בהיותו פסיבי – שולט במהלכיו של האדם באופן טבעי, בעוד שכוח עצמותו אינו אלא שאיפה פנימית כעשב השדה הנמשך אל האור וכאש הנמשכת אל יוצרה. במקורותינו נקראים אלו הכוחות – היצר הטוב והיצר הרע. בעוד שהיצר הטוב מושך את רצונו של האדם להתעלות מעל דחפיו החומריים, היצר הרע מכביד עול החומריות על האדם ומושכו לדבוק בחומריותו ובעצלותו.

ויען כי עפרות החומריות גס, על כן לא יאבה האדם לשאת עצמו עול כלל, ויעדיף להימשך אחרי הכוחות המובילים אותו בפיחות המאמץ ובריחוק היזע, וישלה עצמו כי בזה יגיע אל המנוחה ואל הנחלה. ולא היא. כי כאשר ייסר איש את גופו ומוחו למען נפשו, כך יוקל מעליו משא החומר וידבק בעליונות הרוח, כי כמוהו כאדם המתנשא אל על אשר ישליך מעליו המשא למען ינסוק לגבהי מרומים. ויקל בכך משא חומריותו ומשא רוחו.

והנה בבוא האיש לעסוק בתורת חיים, לא יחפש לו הקלות בדרך הלימוד כלל, שהרי בכך הוא משפיל עצמו לעפר חומריותו בה בעת שמנסה הוא להתעלות מעליו. ואיך יצפה לבינה בדרך שכזו, הלא לכסיל ייחשב הוא לראות רק הנראה לעיני בשר ולא יבין דבר לאשורו, והוא מה שאמרו יהיב חכמתא לחכימין – לרוצים להחכים, ומנדעא ליודעי בינה – שמצאו וחשו בדעתם בינה מה היא. שהיא מה שישכיל ליכנס לעולמה של תורה ולדעת אשר לא כצורנו צורם, שאין זה רק חכמת העניינים, אל צריך לרומם עצמו לתוך עולמם של חכמים, על ידי עמל ויגיעה, ועל ידי שיראה עצמו ראוי לכך, שאינו יכול להבין דברי חכמים אם חושב עצמו שאינו ראוי להשיג החכמה ההיא.

ועל כן שמעו נא ידידי, ולא תפנו אל האלילים להביט ארצה אל העצלות בעבודת ה', כי אין דין המערב עפר בעפר, כמערב עפר בזהב המלך. כי לא ינקה האיש ההוא מחטא הדרך אשר תורידהו חיים שאולה. ודי בזה.

וכעת (ח' אדר ב' תשפ"ד) התפרסמה הסכמתו של מורנו הראש"ל הגרי"צ שליט"א לש"ס פומבדיתא שכתב בזה"ל:
"וערכו את הביאור מסביב לדף הגמרא בכדי שהלומדים ילמדו את הגמ' מתוך צורת הדף המקובלת מימי קדם ורק כשזקוקים לתוספת הסבר יעיינו בביאור וכו' ויש בכך מעלה גדולה שעם הזמן יתרגלו ללמוד בכוחות עצמם וידעו ללמוד בלא ביאור ובעמל התורה כראוי".


דיון בנושא גמרא מבוארת נפתח כאן (כמובן שתגובות על המאמר אשמח לשמוע כאן)

נ.ב. לפני כל תגובה/הארה/הערה נא לקרוא את מאמר הפתיחה

ניתן להירשם לקבלת עדכונים ע"י לחיצה על "עדכן אותי" בעמוד הראשי של הבלוג.
 
נערך לאחרונה:
באמת תמונה מעניינת של אחד מגדולי הדור וגיסו של מרן מוהר"א מבעלזא
3 כיפות ששתים על הראש
2 קוי טלפון
1 פלאפון
ומשקה עם קשית
בכל אופן פשוט וברור שהוא לא צריך את הגמרא הזו אלא מעיין בה לאיזה סיבה שצריך להבין מהי
תירוצים........
 
מרן הגאון רבי יוסף ליברמן שליט"א מגדולי הפוסקים בדורינו לומד עם שוטשטיין:הצג קובץ מצורף 6780
מאן יימא לך שאינו קורא בספר כללי התלמוד שהוציאו שוטנשטיין.
עריכה ותוספת: שו"ר בתמונה הנוספת שזה נראה מסכת עירובין.
באמת תמונה מעניינת של אחד מגדולי הדור וגיסו של מרן מוהר"א מבעלזא
3 כיפות ששתים על הראש
2 קוי טלפון
1 פלאפון
ומשקה עם קשית
תנא ושייר זכוכית מגדלת...
 
שוב ושוב סוטים מהרעיון העיקרי, שאם לא מאמץ מוחו בלימוד התלמוד, ומוצא קיצורי דרך כשיש באפשרותו להתאמץ, הרי שמפסיד את התועלת הגדולה שיש בלימוד הש"ס שהוא פתח ושער לפסיקה ולפוסקים, וכמו שלא יעלה על הדעת להקל על חיילים העושים 'טירונות' כך לא יעלה על הדעת להזריק את הגמרא על ידי השוטנשטיין, ולצפות שיוכל להבין פוסקים וראשונים בצורה נכונה בהירה וקלה.

אף אחד לא אמר שאסור ללמוד בשוטנשטיין וכדו', רק צריך לדעת מתי ואיך, ושיעשה בשום שכל. יידע את היתרונות, ואת החסרונות.
 
מתוך מגזין 'במה' פרשת תרומה תשפ"ג, גיליון 227, עמ' 21. (מצורף)
הצג קובץ מצורף 7404
הו הו, כמה פעמים התקשיתי בעמוד גמרא בקושיות גורליות, ושום גמרא מבוארת לא מתרצת אותה, אלא״כ תחפור היטב בראשונים/אחרונים.
מה שהוא מדבר זה על צורת לימוד בסיסית ביותר. ומובן.
 
א. בס' של גיליונות אז נדברו על התורה דן בנושא זה גם כן. אם ללמוד בשוטנשטין
ב. וגם ראש הישיבה שלי שליט''א אמר שבפשט שוטנשטין יותר טובים ממתיבתא
כמי שלמד מזה ומזה, ואף מוסר שיעורים בדף היומי, אוכל לומר שאף אני סברתי בתחילה ששוטנשטיין עדיף, אבל נוכחתי לראות שקשה לקבוע מסמרות, היות וישנם עשרות כותבים בשוט' ועשרות כותבים במתיבתא, ולא פעם ראיתי שהמבאר במתיבתא ביאר את הסוגיה על הצד היותר טוב מהמבאר בשוט'.
[מעבר למעלה הגדולה שאני ממש מסתייע בה במתיבתא - זה ההערות וביאורים בסוף המסכת על נידונים בסוגיה - שממש מאירים את העיניים ומרחיבים את היידע בסוגיה, מבלי להתעכב זמן רב על חיפוש שיטות הפוסקים וכו'].
 
לגבי הגאון הגדול רבי יוסף ליברמן זצ"ל, אני מרגיש מחויב להביא כאן את מה שכתב אודותיו חתנו בענין הזה. ולמען תועלת הענין אני מצרף גם את כל החוברת
1679768717690.png
 

קבצים מצורפים

  • _לקראת_שבת_ויקרא_-_להדפסה.pdf
    2.3 MB · צפיות: 6
דברי המוסר וההתעוררות טובים המה אך כפי שמשתמע מהכותרת, המסקנה היא טעות. כי טוב מאוד ללמוד באמצעות שוטנשטיין וכך להספיק במהירות הרבה דפים והרבה ראשונים ואחרונים. עמל התורה זה להבין למה, ולא להבין מה. גם כשיצא פירוש רש"י התנגדו לו בנימוקים הזויים
כיום לא אמורים להבין למה אלא אך ורק מה!!!
 
בתמונות רבות מאוד רואים שלומד עם שוטשטיין.
אתה לא מחוייב להאמין, והמציאות לא תשתנה אם לא תאמין.
בשביל לומר שזה דבר טוב ומועיל למי שצריך, לא צריך לעשות את גדול הדור משועמם.
אפשר שעבר על זה כדי לראות את העבודה שעשו ולתת הכוונה וברכה, אבל שלא מש מעל שולחנו וכל יום.. זה ממש מוגזם.
ותמונות רבות אפשר לעשות גם ב5 דק'.
 
בשביל לומר שזה דבר טוב ומועיל למי שצריך, לא צריך לעשות את גדול הדור משועמם.
אפשר שעבר על זה כדי לראות את העבודה שעשו ולתת הכוונה וברכה, אבל שלא מש מעל שולחנו וכל יום.. זה ממש מוגזם.
ותמונות רבות אפשר לעשות גם ב5 דק'.
תמונות שונות מזמנים שונים, כשאנשים שונים נמצאים בביתו.
ומענין שבני ביתו לא חושבים כמוך...
 
יש הרבה תמונות שיושב עם שוטשטיין, והדבר היה תמוה בעיני מאוד, דהרי הרב אלישיב ידע את כל הש"ס בע"פ, ולמה צריך לביאורם.
ושאלתי את נכדו חביבו ר' אריה אלישיב, ואמר לי שפעם הניחוה על שולחנו, ואחר ארוחת הערב פתח לראות את מעשיה, ונהנה מההערות שלה, ומאז מידי ערב היה עובר על ההערות של הגמ' שלימד בשיעור היומי. (ואמר שהם דייקנים, בשונה ממתיבתא).
האמת ששמעתי על כך עוד לפני למעלה מ10 שנים, בחיים חיותו של הגרי"ש אלישיב, שהוא היה לומד בהערות של שוטינשטיין....
 
חזור
חלק עליון