• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תפילין קטנות

אד יעלה

Active member
זכורני שהרב זצל היה מתנגד להם ולפי זכרוני בגלל שיש בעיות של דיבוק וכוב וכמו שכתב המשנב אבל העירו לי שהסיבה בגלל שלשוע אין כל היד כשר ולא רצה שיניחו שתיים ביחד ביד האם זה נכון
במשנ"ב כבוב לעשות ר''ת יותר קטנים מרש"י מדוע אולי היכר וצ"ב
 
זכורני שהרב זצל היה מתנגד להם ולפי זכרוני בגלל שיש בעיות של דיבוק וכוב וכמו שכתב המשנב אבל העירו לי שהסיבה בגלל שלשוע אין כל היד כשר ולא רצה שיניחו שתיים ביחד ביד האם זה נכון
במשנ"ב כבוב לעשות ר''ת יותר קטנים מרש"י מדוע אולי היכר וצ"ב
עיין במקור דברי הרב ביב"א ח"א סימן ג' כמדומה, ושם זכורני שעיקר החשש הוא המקום משום שיצא לרב שם שמקום התפילין הוא טפח דהיינו 8 ס"מ לדעת הגר"ח, וחשש מתפילין קטנות בגודל 5 ס"מ ושביחד רש"י ור"ת הם 10 ס"מ. אולם היום אכשור דרא בזה ועושים תפילין קטנות מאד ואפילו 3 ס"מ וקצת, ומעניין אם עליהם ג"כ טענה, יבואו החכמים ויטענו...
 
אולם היום אכשור דרא בזה ועושים תפילין קטנות מאד ואפילו 3 ס"מ וקצת, ומעניין אם עליהם ג"כ טענה, יבואו החכמים ויטענו...
יש חכ"א שמפרסם כל הזמן שצריך להניח ב' יחד, ומפרסם שיש לו סופר שכותב תפילין קטנות מהודרות, וכשביקשתי ממנו דוגמא שלח אלי, והראיתי לת"ח הבקי בסת"ם והראה לי כמה וכמה בעיות בהם, וכשחזרתי לחכם הנ"ל, אמר לי שלתפילין קטנות זה מהודר...
כלומר כלפי הדיעבד של הקטנות, זה לכתחילה, אבל כלפי תפילין בגודל רגיל זה דיעבד ממש.
הבקי בסת"מ הנ"ל אמר לי שפעם באיזה מבצע בדיקות תפילין שערך, רוב התפילין הקטנות היו פסולות.
ושמי שבאמת רוצה תפילין קטנות מהודרות, זה באמת עולה דמים מרובים, ולאו כל כיסא סביל דא.
ותול"מ.
 
יש חכ"א שמפרסם כל הזמן שצריך להניח ב' יחד, ומפרסם שיש לו סופר שכותב תפילין קטנות מהודרות, וכשביקשתי ממנו דוגמא שלח אלי, והראיתי לת"ח הבקי בסת"ם והראה לי כמה וכמה בעיות בהם, וכשחזרתי לחכם הנ"ל, אמר לי שלתפילין קטנות זה מהודר...
כלומר כלפי הדיעבד של הקטנות, זה לכתחילה, אבל כלפי תפילין בגודל רגיל זה דיעבד ממש.
הבקי בסת"מ הנ"ל אמר לי שפעם באיזה מצבע בדיקות תפילין שערך, רוב התפילין הקטנות היו פסולות.
ושמי שבאמת רוצה תפילין קטנות מהודרות, זה באמת עולה דמים מרובים, ולאו כל כיסא סביל דא.
ותול"מ.
אני קניתי תפילין קטנות מהודרות הפרשיות עצמם עלו 7000 ש"ח, וששלחתי אותם לבדיקה אמרו לי כמה מגהים זקנים שמעולם לא ראו כתב כזה מהודר גם בגדולים כל האותיות כשרות לכתחילה.
כיום אני לא מניח ביחד משום שהמקום הוא ממש גבולי.
 
אני קניתי תפילין קטנות מהודרות הפרשיות עצמם עלו 7000 ש"ח, וששלחתי אותם לבדיקה אמרו לי כמה מגהים זקנים שמעולם לא ראו כתב כזה מהודר גם בגדולים כל האותיות כשרות לכתחילה.
כיום אני לא מניח ביחד משום שהמקום הוא ממש גבולי.
היא ראיה לדבריי.
 
אני קניתי תפילין קטנות מהודרות הפרשיות עצמם עלו 7000 ש"ח, וששלחתי אותם לבדיקה אמרו לי כמה מגהים זקנים שמעולם לא ראו כתב כזה מהודר גם בגדולים כל האותיות כשרות לכתחילה.
כיום אני לא מניח ביחד משום שהמקום הוא ממש גבולי.
אי אפשר לסמוך בזה על הגר"א לגבי המקום?
 
יש חכ"א שמפרסם כל הזמן שצריך להניח ב' יחד, ומפרסם שיש לו סופר שכותב תפילין קטנות מהודרות, וכשביקשתי ממנו דוגמא שלח אלי, והראיתי לת"ח הבקי בסת"ם והראה לי כמה וכמה בעיות בהם, וכשחזרתי לחכם הנ"ל, אמר לי שלתפילין קטנות זה מהודר...
כלומר כלפי הדיעבד של הקטנות, זה לכתחילה, אבל כלפי תפילין בגודל רגיל זה דיעבד ממש.
הבקי בסת"מ הנ"ל אמר לי שפעם באיזה מבצע בדיקות תפילין שערך, רוב התפילין הקטנות היו פסולות.
ושמי שבאמת רוצה תפילין קטנות מהודרות, זה באמת עולה דמים מרובים, ולאו כל כיסא סביל דא.
ותול"מ.
קודם כל יש סופרים ויש סופרים.
יש לי פרשיות פצפונות, אעלה צילום אי"ה בהמשך. הכתב ברור ונהיר בהרבה יותר מהגדולות.
הבעיה היא, שאת הגדולות כותב כל סופר מתחיל, ואילו את הקטנות כותבים המומחים, עם הידורים רבים כידוע. ולכן המחיר בהתאם, כמעט כפול שלוש (אצל חלק מהם).
אני עשיתי על כך מחקר. וראיתי כתבים של למעלה מעשרה סופרים. ויש כאלה שכל אחד יותר יפה מחבירו.
בקיצור, זו לא הסיבה להמנע מלהניח אותם.

מה שיותר חשוב, זה הגודל של הבית שלא יהיה יותר מ-4 ס"מ, כמבואר ביבי"א שם ח"א סימן ג אות טו.
ועיין בדברי מרן זצוק"ל בכת"י שהובא בספר שלחן ערוך המידות (כמדומני) להלכות תפילין, שם הוא כותב להדיא שאדרבה אם יעשו אותם קטנים, הכי עדיף טפי כדי לצאת ידי חובה לדעת מרן הש"ע.
אך מרן הראש"ל שליט"א בשו"ת הראשון לציון כתב שצריך להקפיד בכל ההקפדות הנ"ל.
בנוגע למקום ההנחה ביד, הנה ביבי"א שם כתב בהדיא שיש ביד מקום להניח שתים, דהיינו פשוט לו שיש מקום של 8 ס"מ.
ובפועל לפי החשבון של הרב דוד בהלכה ברורה יוצא שאפילו אין 6 ס"מ. זאת אומרת שהרבה תפילין רגילות עוברות על הגבול.
ובפרט נערי בר מצוה אין להם בחצי הקיבורת יותר מ-5 ס"מ.
ועוד, מה יעשו כל חסידי חב"ד.
ומה יעשו כל המניחים שימושה רבה שהם כ-7.3 ס"מ.
והרב מאזוז כתב שיש בזה ס"ס שמא כהגר"א וכו'. ודעת מרן הראש"ל שאין לסמוך ע"ז לכתחילה, כמבואר בילקו"י.
אך באמת אם מחשבים את חצי הקיבורת (השריר) כלפי חוץ, יוצא שיש 12 ס"מ ביד לאדם מבוגר, וכ-10 לילד. בערך.
ורק באופן זה מתיישבת דעתו של מרן זצוק"ל ביבי"א שם.
אני אומר כל זאת לאחר שבדקנו ידים רבות והוא התירוץ היחידי.
[אצלינו בעבודה בדקתי השבוע שני נערים, ומבפנים היה לאחד מהם רק 5.5 ס"מ. ולשני היה 7, הם בהפרש של חצי שנה בגיל. ואילו מבחוץ היה להם בשופי יותר מ-10 ס"מ. הם עובדים בהובלות עם קצת שריר מפותח...].
 
קודם כל יש סופרים ויש סופרים.
יש לי פרשיות פצפונות, אעלה צילום אי"ה בהמשך. הכתב ברור ונהיר בהרבה יותר מהגדולות.
הבעיה היא, שאת הגדולות כותב כל סופר מתחיל, ואילו את הקטנות כותבים המומחים, עם הידורים רבים כידוע. ולכן המחיר בהתאם, כמעט כפול שלוש (אצל חלק מהם).
אני עשיתי על כך מחקר. וראיתי כתבים של למעלה מעשרה סופרים. ויש כאלה שכל אחד יותר יפה מחבירו.
בקיצור, זו לא הסיבה להמנע מלהניח אותם.

מה שיותר חשוב, זה הגודל של הבית שלא יהיה יותר מ-4 ס"מ, כמבואר ביבי"א שם ח"א סימן ג אות טו.
ועיין בדברי מרן זצוק"ל בכת"י שהובא בספר שלחן ערוך המידות (כמדומני) להלכות תפילין, שם הוא כותב להדיא שאדרבה אם יעשו אותם קטנים, הכי עדיף טפי כדי לצאת ידי חובה לדעת מרן הש"ע.
אך מרן הראש"ל שליט"א בשו"ת הראשון לציון כתב שצריך להקפיד בכל ההקפדות הנ"ל.
בנוגע למקום ההנחה ביד, הנה ביבי"א שם כתב בהדיא שיש ביד מקום להניח שתים, דהיינו פשוט לו שיש מקום של 8 ס"מ.
ובפועל לפי החשבון של הרב דוד בהלכה ברורה יוצא שאפילו אין 6 ס"מ. זאת אומרת שהרבה תפילין רגילות עוברות על הגבול.
ובפרט נערי בר מצוה אין להם בחצי הקיבורת יותר מ-5 ס"מ.
ועוד, מה יעשו כל חסידי חב"ד.
ומה יעשו כל המניחים שימושה רבה שהם כ-7.3 ס"מ.
והרב מאזוז כתב שיש בזה ס"ס שמא כהגר"א וכו'. ודעת מרן הראש"ל שאין לסמוך ע"ז לכתחילה, כמבואר בילקו"י.
אך באמת אם מחשבים את חצי הקיבורת (השריר) כלפי חוץ, יוצא שיש 12 ס"מ ביד לאדם מבוגר, וכ-10 לילד. בערך.
ורק באופן זה מתיישבת דעתו של מרן זצוק"ל ביבי"א שם.
אני אומר כל זאת לאחר שבדקנו ידים רבות והוא התירוץ היחידי.
[אצלינו בעבודה בדקתי השבוע שני נערים, ומבפנים היה לאחד מהם רק 5.5 ס"מ. ולשני היה 7, הם בהפרש של חצי שנה בגיל. ואילו מבחוץ היה להם בשופי יותר מ-10 ס"מ. הם עובדים בהובלות עם קצת שריר מפותח...].
מצפים לצילום.
 
כעת אני רואה אינו במחשב שלי, נמצא במשרד. אי"ה לכשיתאפשר. אולי בראשון.
אבל ממש יפות.
ויש כמה סופרים כאלו שכותבים באותו סגנון. שוה לראות. ומחילה על המתח.
 
גם לפי מרן זצ"ל זה גופא ההידור להניח שתיהם יחד, וכיום אין בשתיהם יותר מ8 סנט' וביד ממוצעת בחצי כלפי מטה יש מקום של 9 10 סנט' זה מצויין, רק צריל להקפיד שיהיה במקום, את ההקפדה הזו צריך להקפיד גם מי שמניח כל אחד בנפרד, וכן בתפילין של ראש.
 
גם לפי מרן זצ"ל זה גופא ההידור להניח שתיהם יחד, וכיום אין בשתיהם יותר מ8 סנט' וביד ממוצעת בחצי כלפי מטה יש מקום של 9 10 סנט' זה מצויין, רק צריל להקפיד שיהיה במקום, את ההקפדה הזו צריך להקפיד גם מי שמניח כל אחד בנפרד, וכן בתפילין של ראש.
לפי חשבון השו"ע פלג זרוע לקחתי סרגל ומדדתי יש לי בערך 8.5 סנט' וכידוע להצמיד את הפיצפונים צמוד ממש ואי אפשר ממש לדייק שלא ירדו למטה מעט
 
חזור
חלק עליון