• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

תפילין קטנות

כמה הערות מת"ח הבקי טובא בסת"ם:
הרגל של הה"א פנימית, ולא מקבילה לסוף הגג.

הוא"ו של המ"ם עולה למעלה, ראה לדוג' בפרשת והיה כי יביאך בשורה השלישית "מ"בית עבדים.

חלק מהיודים ארוכים, (אולי הצילום לא כ"כ ברור ולכן זה נראה כך).

בפרשת שמע הכ"ף סופית של נפשך, מפריע לתג של לבניך בשורה מתחתיו.

היום אתם יצאים נראה יצא-ים. (ונראה כב' תיבות, ולא מועיל שלא נכנס יו"ד. כמבואר בשו"ע יו"ד רעד סעי' ד. ובש"ך שם ס"ק ד).





הוא שאל כמה מ"מ הפרשיות.


ולהגדרתו לתפילין רגילות כזה כתב נקרא בינוני.
ושווים בקטנות 2,000 ש"ח
 
כמה הערות מת"ח הבקי טובא בסת"ם:
הרגל של הה"א פנימית, ולא מקבילה לסוף הגג.

הוא"ו של המ"ם עולה למעלה, ראה לדוג' בפרשת והיה כי יביאך בשורה השלישית "מ"בית עבדים.

חלק מהיודים ארוכים, (אולי הצילום לא כ"כ ברור ולכן זה נראה כך).

בפרשת שמע הכ"ף סופית של נפשך, מפריע לתג של לבניך בשורה מתחתיו.

היום אתם יצאים נראה יצא-ים. (ונראה כב' תיבות, ולא מועיל שלא נכנס יו"ד. כמבואר בשו"ע יו"ד רעד סעי' ד. ובש"ך שם ס"ק ד).





הוא שאל כמה מ"מ הפרשיות.


ולהגדרתו לתפילין רגילות כזה כתב נקרא בינוני.
ושווים בקטנות 2,000 ש"ח
זה לא צילום שלי.
אני צריך לפתוח את ר"ת בזמן הקרוב אני יעלה תמונות עם איכות טובה בע"ה.
 
זה לא צילום שלי.
אני צריך לפתוח את ר"ת בזמן הקרוב אני יעלה תמונות עם איכות טובה בע"ה.
דיברתי ג"כ היום עם אחד האברכים אצלינו בכולל שהוא מתייג, ואמר לי ג"כ כנ"ל, שאין כמעט תפלין קטנות שהם מהודרות כמו גדולות.
רק פעם אחת נתקל בכאלה.
 
דיברתי ג"כ היום עם אחד האברכים אצלינו בכולל שהוא מתייג, ואמר לי ג"כ כנ"ל, שאין כמעט תפלין קטנות שהם מהודרות כמו גדולות.
רק פעם אחת נתקל בכאלה.
אני מתייג בעצמי, כל הכתבים שתייגתי נופלים כמה וכמה רמות ממה שהעלתי כאן.
 
כמה הערות מת"ח הבקי טובא בסת"ם:
הרגל של הה"א פנימית, ולא מקבילה לסוף הגג.

הוא"ו של המ"ם עולה למעלה, ראה לדוג' בפרשת והיה כי יביאך בשורה השלישית "מ"בית עבדים.

חלק מהיודים ארוכים, (אולי הצילום לא כ"כ ברור ולכן זה נראה כך).

בפרשת שמע הכ"ף סופית של נפשך, מפריע לתג של לבניך בשורה מתחתיו.

היום אתם יצאים נראה יצא-ים. (ונראה כב' תיבות, ולא מועיל שלא נכנס יו"ד. כמבואר בשו"ע יו"ד רעד סעי' ד. ובש"ך שם ס"ק ד).





הוא שאל כמה מ"מ הפרשיות.


ולהגדרתו לתפילין רגילות כזה כתב נקרא בינוני.
ושווים בקטנות 2,000 ש"ח
אולי נצא בפורום בפרוייקט חדש של בדיקת סת"ם דרך המחשב.
מי שרוצה יצלם את הפרשיות שלו ו"תלמידים חכמים הבקיאים טובא בסת"ם" יבדקו את הדברים ויעירו הערותיהם.
 
לכבוד הרב הבקיא טובא:
הרגל של הה"א פנימית, ולא מקבילה לסוף הגג.
מניין למר שהידור הוא שתהיה מקבילה ממש, כל עוד שאינה באמצע, אין בזה חיסרון,
ואדרבה, מהגמ' בשבת (קג:) משמע שצריך להכניסה קצת פנימה, מהדמיון לחי"ת שרגלה קצת פנימה.
הוא"ו של המ"ם עולה למעלה, ראה לדוג' בפרשת והיה כי יביאך בשורה השלישית "מ"בית עבדים.
ומה בכך?
אין חיסרון בצורת האות, ומדויקת היא.
ואם יש קצת פחות יופי לאות, כל עוד אין סטייה מעיקר הדין אין חיסרון בהידור כלל.
חלק מהיודים ארוכים, (אולי הצילום לא כ"כ ברור ולכן זה נראה כך).
לא הבנתי כוונתו
בפרשת שמע הכ"ף סופית של נפשך, מפריע לתג של לבניך בשורה מתחתיו.
מה בכך?
היום אתם יצאים נראה יצא-ים. (ונראה כב' תיבות,
יתכן, יש לשאול חכם ותינוק. וגם אם כן אפשר לתקן [ואין בזה שלכ"ס]
ולהגדרתו לתפילין רגילות כזה כתב נקרא בינוני.
בזה אני לא מבין,
אבל לפי הנראה לענ"ד הוא כתב מאוד יפה,
ולפום ריהטא, החסרונות שנמצאו בו אינן גורמות להורדה מהידור, אולי הסוחרים יורידו כדי להוריד מהמחיר, אבל המעיין היטב במשנה ברורה ובא"ס מתי ההידור יורד יבין.
 
קודם כל יש סופרים ויש סופרים.
יש לי פרשיות פצפונות, אעלה צילום אי"ה בהמשך. הכתב ברור ונהיר בהרבה יותר מהגדולות.
הבעיה היא, שאת הגדולות כותב כל סופר מתחיל, ואילו את הקטנות כותבים המומחים, עם הידורים רבים כידוע. ולכן המחיר בהתאם, כמעט כפול שלוש (אצל חלק מהם).
אני עשיתי על כך מחקר. וראיתי כתבים של למעלה מעשרה סופרים. ויש כאלה שכל אחד יותר יפה מחבירו.
בקיצור, זו לא הסיבה להמנע מלהניח אותם.

מה שיותר חשוב, זה הגודל של הבית שלא יהיה יותר מ-4 ס"מ, כמבואר ביבי"א שם ח"א סימן ג אות טו.
ועיין בדברי מרן זצוק"ל בכת"י שהובא בספר שלחן ערוך המידות (כמדומני) להלכות תפילין, שם הוא כותב להדיא שאדרבה אם יעשו אותם קטנים, הכי עדיף טפי כדי לצאת ידי חובה לדעת מרן הש"ע.
אך מרן הראש"ל שליט"א בשו"ת הראשון לציון כתב שצריך להקפיד בכל ההקפדות הנ"ל.
בנוגע למקום ההנחה ביד, הנה ביבי"א שם כתב בהדיא שיש ביד מקום להניח שתים, דהיינו פשוט לו שיש מקום של 8 ס"מ.
ובפועל לפי החשבון של הרב דוד בהלכה ברורה יוצא שאפילו אין 6 ס"מ. זאת אומרת שהרבה תפילין רגילות עוברות על הגבול.
ובפרט נערי בר מצוה אין להם בחצי הקיבורת יותר מ-5 ס"מ.
ועוד, מה יעשו כל חסידי חב"ד.
ומה יעשו כל המניחים שימושה רבה שהם כ-7.3 ס"מ.
והרב מאזוז כתב שיש בזה ס"ס שמא כהגר"א וכו'. ודעת מרן הראש"ל שאין לסמוך ע"ז לכתחילה, כמבואר בילקו"י.
אך באמת אם מחשבים את חצי הקיבורת (השריר) כלפי חוץ, יוצא שיש 12 ס"מ ביד לאדם מבוגר, וכ-10 לילד. בערך.
ורק באופן זה מתיישבת דעתו של מרן זצוק"ל ביבי"א שם.
אני אומר כל זאת לאחר שבדקנו ידים רבות והוא התירוץ היחידי.
[אצלינו בעבודה בדקתי השבוע שני נערים, ומבפנים היה לאחד מהם רק 5.5 ס"מ. ולשני היה 7, הם בהפרש של חצי שנה בגיל. ואילו מבחוץ היה להם בשופי יותר מ-10 ס"מ. הם עובדים בהובלות עם קצת שריר מפותח...].

יש חכ"א שמפרסם כל הזמן שצריך להניח ב' יחד, ומפרסם שיש לו סופר שכותב תפילין קטנות מהודרות, וכשביקשתי ממנו דוגמא שלח אלי, והראיתי לת"ח הבקי בסת"ם והראה לי כמה וכמה בעיות בהם, וכשחזרתי לחכם הנ"ל, אמר לי שלתפילין קטנות זה מהודר...
כלומר כלפי הדיעבד של הקטנות, זה לכתחילה, אבל כלפי תפילין בגודל רגיל זה דיעבד ממש.
הבקי בסת"מ הנ"ל אמר לי שפעם באיזה מבצע בדיקות תפילין שערך, רוב התפילין הקטנות היו פסולות.
ושמי שבאמת רוצה תפילין קטנות מהודרות, זה באמת עולה דמים מרובים, ולאו כל כיסא סביל דא.
ותול"מ.
אני רוצה לקנות פצפונים תוכל לייעץ לי 0504166339
 
חזור
חלק עליון