• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

תפילין של ר"ת בזמן ר"ת

האם אפשר לעשות כן, שנרי לר"ת זה עדיין יום ?
ומה הדין באופן שלא הניח תפילין כלל באותו יום, האם אפשר להניח תפלין לפני צה"כ של ר"ת כדי שלא יהיה קרקפתא דלא מנח תפילין ?
 
ב"ה
שלום וברכה,
1. לענין תפילין דרש"י, מבואר בילקו"י תפילה ח"א (סי' ל' הלכה ב בהערה עמ' רכד, וכן הלכה ז, עמ' רלב) שיניח בלא ברכה.
2. ולענין תפלין דרבנו תם, לא מצאתי מפורש, אולם נלע"ד דמכיון שהאיסור להניח תפלין בלילה הוא איסור דרבנן, א"כ כל שיש ספק אם יש כאן איסור, הו"ל ספיקא דרבנן ולקולא. ולכן תפילין דר"ת שהם ספק תפלין ספק פרשיות בעלמא, אין כאן אלא ספק איסור הנחת תפלין בלילה, שהרי אם אינם תפלין אין איסור להניחם. ולכן הרי זה בכלל ספיקא דאיסור הנחת תפלין בלילה שהוא דרבנן, ולקולא. וכ"ש שהמנהג פשוט לגבי עיקר תפלין ביום כדעת רש"י ודלא כר"ת, ולכן מברכים על של רש"י ולא חוששים לספק ברכות, והנחת ר"ת אינה מן הדין כלל, אלא חומרא בעלמא. נמצא שלפום דינא העיקר דלא חשיב לדידן כתפלין לענין הלכה, (אף שקדושתם עליונה והרי הם דברי אלקים חיים וכמ"ש בשעה"כ בשם רבנו האר"י, אבל אינו ענין לחיוב ההלכתי שאינו אלא אחד, כמו שביארנו בעניותנו בחיבורנו הקטן נשמע קולם-קבלה והלכה, ואכמ"ל). ומעתה לענין איסור הנחתן בלילה שאינו אלא איסור דרבנן על תפלין, י"ל דקיל טפי מספיקא דרבנן, שהרי לפי המנהג שפשט כדעת רש"י, לדינא אינו אפילו ספק. (אלא שזה יש לדחות דאמרינן מאי דנהוג נהוג, אבל לענין איסור הנחתן בלילה דלא שייך מנהג לא נהוג, אלא שבלאו הכי הא איכא ספיקא דרבנן בעיקר דינא ולקולא, והרי הוא כמבואר).

בברכה רבה
 
יש"כ גדול ונפלא על התשובה המאירה.
דברתי על כך עם הגאון הרב אברהם יוסף שליט"א, ואמר לי שאין להניח תפילין של ר"ת בזמן ר"ת , כיון שכל הנחת התפילין של ר"ת אינו אלא חומרא בעלמא, שהרי כבר קיים מצות תפילין של רש"י ואינו בכלל 'קרקפתא דלא מנח תפילין', ועל כן בודאי שאסור לו להניח תפילין של ר"ת לאחר צה"כ של הגאונים.
 
ב"ה
אשמח אם תחזור לשאול מדוע בוודאי? והרי אין כאן אלא ספק איסור דרבנן ולקולא, וכמו שכתבנו בעניותינו, וכ"ש שהמנהג כרש"י, וממילא איסור אין כאן, וחומרא חשובה לצאת ידי חובת מצוה של תורה יש כאן, שלא יהא קרקפתא דלא מנח אליבא דר"ת.
עכ"פ לענ"ד י"ל כאמור.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון