ב"ה
שלום וברכה,
1. לענין תפילין דרש"י, מבואר בילקו"י תפילה ח"א (סי' ל' הלכה ב בהערה עמ' רכד, וכן הלכה ז, עמ' רלב) שיניח בלא ברכה.
2. ולענין תפלין דרבנו תם, לא מצאתי מפורש, אולם נלע"ד דמכיון שהאיסור להניח תפלין בלילה הוא איסור דרבנן, א"כ כל שיש ספק אם יש כאן איסור, הו"ל ספיקא דרבנן ולקולא. ולכן תפילין דר"ת שהם ספק תפלין ספק פרשיות בעלמא, אין כאן אלא ספק איסור הנחת תפלין בלילה, שהרי אם אינם תפלין אין איסור להניחם. ולכן הרי זה בכלל ספיקא דאיסור הנחת תפלין בלילה שהוא דרבנן, ולקולא. וכ"ש שהמנהג פשוט לגבי עיקר תפלין ביום כדעת רש"י ודלא כר"ת, ולכן מברכים על של רש"י ולא חוששים לספק ברכות, והנחת ר"ת אינה מן הדין כלל, אלא חומרא בעלמא. נמצא שלפום דינא העיקר דלא חשיב לדידן כתפלין לענין הלכה, (אף שקדושתם עליונה והרי הם דברי אלקים חיים וכמ"ש בשעה"כ בשם רבנו האר"י, אבל אינו ענין לחיוב ההלכתי שאינו אלא אחד, כמו שביארנו בעניותנו בחיבורנו הקטן נשמע קולם-קבלה והלכה, ואכמ"ל). ומעתה לענין איסור הנחתן בלילה שאינו אלא איסור דרבנן על תפלין, י"ל דקיל טפי מספיקא דרבנן, שהרי לפי המנהג שפשט כדעת רש"י, לדינא אינו אפילו ספק. (אלא שזה יש לדחות דאמרינן מאי דנהוג נהוג, אבל לענין איסור הנחתן בלילה דלא שייך מנהג לא נהוג, אלא שבלאו הכי הא איכא ספיקא דרבנן בעיקר דינא ולקולא, והרי הוא כמבואר).
בברכה רבה