• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ברכת כהנים לשליח ציבור

האם מישהו יודע על תשובה ממרן זצוק"ל בענין ש"ץ שעושה ברכת כהנים למרות שיש כהנים אחרים
האם יש מקום להקל בזה למרות שזה נגד דעת מרן והרמ"א?
(אם יש למישהו מראה מקום או תשובה של אחרים מגדולי ישראל בדורות האחרונים ובעיקר מבני ספרד, הדבר יעזור לי מאוד)
תודה רבה
 
מצורף מסה"ק

סעיף כ

כהן שעולה חזן ויש כהנים אחרים אם ישא כפיו ומה הדין שיש כהן אחד

דעת מרן דלא יעלה אף שבטוח שיחזור לתפילתו[1].

ואם יש כהן אחד בלבד כתב בשו"ת אז נדברו (יג לד) דיעלה שתהיה הברכה מהתורה לכו"ע. ולהלכה אף שיש כהן אחד לא יעלה. ומ"ש מרן אם יש כהנים אחרים, אורחא דמילתא נקט [או כהנים דעלמא], וכדמוכח ממה שסיים ואפילו אין שם כהן אלא הוא. וכ"כ מרן רה"י הגר"מ מזוז בהערות איש מצליח ע"ש. וכ"פ הגר"מ אליהו (מאמר מרדכי עמוד 337) [ופשיטא שה"ה שיש עוד כהנים ואינם עולים דצריך לעלות וחשיב יחיד].



[1] ומ"ש הגר"מ טקוצ'נסקי [הובא בדרשו] שהמנהג בירושלים כהפרי חדש [הביאו שער הציון], בנתיבי עם [הובא באור המזרח] כתב שאין עדות זו מוסמכת.
ואם אמרו לו לעלות ואינו בטוח בתפלתו לא יעלה כדעת הפמ"ג, דהא כיון דאינו בטוח לא חלה עליו חובת עלייה. וכ"פ בהלכה ברורה (עמוד תיד').
 
בילקו"י חלק ג עמ' רלז כותב שאסור לכהן לברך כשיש עוד כהנים, ולקראת סוף ההלכה כותב שבמושב זקנים שלא נשמע קולם אפשר להקל
 

קבצים מצורפים

  • 1721032611063.png
    1721032611063.png
    351 KB · צפיות: 4
  • 1721032707310.png
    1721032707310.png
    144.6 KB · צפיות: 4
  • 1721032767217.png
    1721032767217.png
    129 KB · צפיות: 4
בילקו"י חלק ג עמ' רלז כותב שאסור לכהן לברך כשיש עוד כהנים, ולקראת סוף ההלכה כותב שבמושב זקנים שלא נשמע קולם אפשר להק
יישר כח
מה שכתב בילקו"י על מושב זקנים
הבנתי שהשאלה היתה של הרב זבדיה כהן שליט"א, שהוא חזן במושב זקנים והזקנות בעז"נ לא שמעו את הכהנים
ושאל את מרן הגרע"י זצוק"ל, ואמר לו שרשאי לברך, וזה לכאורה צ"ע לפי מש"כ בילקו"י
אמנם הרב זבדיה עצמו עושה ברכת כהנים בהיותו חזן בכל ענין, ואפילו אם יש שני כהנים בלעדיו, ואפילו במנין רגיל, וכמו שהעידו לי מגידי אמת
וצע"ג
 
חזור
חלק עליון