• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם מותר לבעל רכב לעשות "דרייבר"?

כיוצא בו מי ששוכר רכב מחבר ולא מחברת השכרה.
בשוכר רכב מחבר באופן חד פעמי [כלו' שחברו אינו עוסק בזה באופן קבוע] אולי נכלל בביטוח ואין כאן חשש גזל [צריך לברר הדברים], אבל בהשכרת רכב שחורה בהחלט יש בעיה וחשש גזל, וגם שמעתי ממורה הוראה שאסר.
 
בשוכר רכב מחבר באופן חד פעמי [כלו' שחברו אינו עוסק בזה באופן קבוע] אולי נכלל בביטוח ואין כאן חשש גזל [צריך לברר הדברים], אבל בהשכרת רכב שחורה בהחלט יש בעיה וחשש גזל, וגם שמעתי ממורה הוראה שאסר.
השאלה אם ח"ו יקרא משהו הביטוח יגיד שזה היה חד פעמי אז בסדר
הוא שהוא יגיד שכרת - אין ביטוח!
 
התאחדות נהגי המוניות השקרנים...
כמדומני שהנידון מיותר כי אין למדינה זכות שלא לאפשר לקבוצות דרייבערים להתקיים כל עוד היא לא מספקת שירותי מוניות...
למי שעדיין לא הבין מה הן הכיפות הצהובות שאנחנו רואים בכבישים הם אותם דרייבערים שעובדים בשחור כשלא מוכנים להפעיל מונה גם אם תתחנן אליהם או גרוע מכך לא מסכמים כלום ואז בסוף הנסיעה נוקבים בסכום מופקע, לוקחים כסף על כל שקית כמו מזוודה, בזמני לחץ הם מפקיעים שערים ועושקים את הציבור, אין לי טיפת רחמים כלפיהם וזה מחדל של המדינה שהיא לא אוכפת את העניין הזה, באשר לגניבה מחברת הביטוח יש מקום לדון אם כי אינני רואה דרך אחרת איך להתנייד במדינה הזאת... אא"כ קיימת אפשרות לשלם לחברת הביטוח תעריף מוגדל בלי להוציא רישיון מונית.
כמובן שהפוסט שלי מאוד מכליל ואינני מזלזל כלל בהמון נהגים צדיקים וישרים וטובי לב שאת חלקם אני מכיר אישית, אבל כל מי שמכיר את השוק יודע שעשרות אחוזים מנהגי המוניות הם לא כל כך ישרים והם גורמים הפסד לכל הענף, למי שלא מאמין- תחפש נהג שמוכן להפעיל מונה בשעות שאין פקקים והנסיעה אמורה לצאת זולה, וסביר להניח שלא תמצא.
למי שחושב שיש עם מי לדבר אספר שבנסיעה לאירוע משפחתי כשהיינו על המונית נאלצנו לרדת ממנה כי הנהג לא הסכים להכניס תינוק ולהפעיל מונה, פנינו למשרד התחבורה (אחרי שהזהרנו את הנהג והתפלאנו שזה לא מאיים עליו...) וכתבו לנו שאנחנו מוזמנים להעיד נגדו בפניו בבית משפט בתל אביב... לא פלא שככה הענף הזה נראה.
נקודה נוספת, אי אפשר להתכחש לכך שנהגי המוניות לא פעם מקללים אותך ואת הציבור שלך שאגב מפרנס עיקרי שלהם, לא מסכימים להכניס אוכל לרכב כי זה ישפך וכו' אי אפשר לא לתת שירות ואז להתלונן, אינני יודע אם זה היתר הלכתי אבל זו נקודה שחשוב לעורר.
 
תמהני עליך, וכי אם אין לך תח"צ תגנוב חלילה לשכנך את רכבו?
חלילה, אבל לא יתכן שחברת ביטוח לא תספק דרך נורמלית לבעלי רכבים להציע שירותים מעין אלו בצורה ישרה, אם בכל אופן היא נמנעת מלפעול בנידון יתכן שזו סוג של מחילה מצידם כי הם מבינים שזה המצב, בכל אופן לא כתבתי את הדברים כפסק הלכה, והתכוונתי להתיר לנוסעים להשתמש בשירותים אלו ולא להסתבך עם כל מיני רגישויות למדינתנו היקרה, באשר לבעלי הרכבים אינני יודע.
 
חלילה, אבל לא יתכן שחברת ביטוח לא תספק דרך נורמלית לבעלי רכבים להציע שירותים מעין אלו בצורה ישרה, אם בכל אופן היא נמנעת מלפעול בנידון יתכן שזו סוג של מחילה מצידם כי הם מבינים שזה המצב, בכל אופן לא כתבתי את הדברים כפסק הלכה, והתכוונתי להתיר לנוסעים להשתמש בשירותים אלו ולא להסתבך עם כל מיני רגישויות למדינתנו היקרה, באשר לבעלי הרכבים אינני יודע.
חברת ביטוח כבולה לחוקי המדינה, כמו שרכב ללא טסט הינו גם ללא ביטוח, וכמו שרכב שהפכוהו לתחרות מירוץ מכוניות אינו מבוטח וכל כיוצ"ב.
ואני מסכים שהתחבורה הציבורית צריכה להשתפר מאוד.
 
חברת ביטוח כבולה לחוקי המדינה, כמו שרכב ללא טסט הינו גם ללא ביטוח, וכמו שרכב שהפכוהו לתחרות מירוץ מכוניות אינו מבוטח וכל כיוצ"ב.
ואני מסכים שהתחבורה הציבורית צריכה להשתפר מאוד.
יש מקום לומר שאדם שעומד בראש חברת ביטוח לוקח בחשבון שכך מתנהל השוק והוי כאבידה מדעת, לא?
 
מה שדנו הפוסקים אם מותר למוניות לעבור בתחנות אוטובוס ולעלות נוסעים דהוי כיהיב סיהרא בב"ב כא ע"ב שלוקח לו את הדגים שנתן להם פיתוי שיבואו למצודה שלו ובאים אחרים ולוקחים את הדגים, אע"פ שלא קנה אותם דיש בזה גזל משום דרכי שלום ע"ש בתוס' ובקצות החושן סימן רע"ג דהוי גזל דאורייתא.
וה"ה לתחנת אוטובוס שהחברות אוטבוסים עשו את התחנות ומחמת כן אנשים מתאספים שם, ובא זה ולוקח את הלקוחות של האוטובוסים. ויל"ע בזה ואכמ"ל.
 
מה שדנו הפוסקים אם מותר למוניות לעבור בתחנות אוטובוס ולעלות נוסעים דהוי כיהיב סיהרא בב"ב כא ע"ב שלוקח לו את הדגים שנתן להם פיתוי שיבואו למצודה שלו ובאים אחרים ולוקחים את הדגים, אע"פ שלא קנה אותם דיש בזה גזל משום דרכי שלום ע"ש בתוס' ובקצות החושן סימן רע"ג דהוי גזל דאורייתא.
וה"ה לתחנת אוטובוס שהחברות אוטבוסים עשו את התחנות ומחמת כן אנשים מתאספים שם, ובא זה ולוקח את הלקוחות של האוטובוסים. ויל"ע בזה ואכמ"ל.
צריך לברר את הענין, אבל למיטב ידיעתי אין כל קשר בין חברות האוטובוסים לבין הקמת התחנות, משרד התחבורה הוא שאמון על כך, ואם כן צריך לבדוק בכללים שהמשרד קובע אם מוניות זכאיות להעלות נוסעים בתחנות, כמדומני שכן.
 
מה שדנו הפוסקים אם מותר למוניות לעבור בתחנות אוטובוס ולעלות נוסעים דהוי כיהיב סיהרא בב"ב כא ע"ב שלוקח לו את הדגים שנתן להם פיתוי שיבואו למצודה שלו ובאים אחרים ולוקחים את הדגים, אע"פ שלא קנה אותם דיש בזה גזל משום דרכי שלום ע"ש בתוס' ובקצות החושן סימן רע"ג דהוי גזל דאורייתא.
וה"ה לתחנת אוטובוס שהחברות אוטבוסים עשו את התחנות ומחמת כן אנשים מתאספים שם, ובא זה ולוקח את הלקוחות של האוטובוסים. ויל"ע בזה ואכמ"ל.
אינני מכיר את הנידון בהרחבה, אבל יש להעיר שאינו ממש דומה, מכיוון שנהג המונית מציע שירות שונה מזה של האוטובוס מבחינת זה שאין צורך בהמתנה והוא מביא את הלקוח למבוקשו, כך שלכאו' יש להקל בזה יותר. (אא"כ מבו' בפוסקים להיפך שאז דברי בטלים ומבוטלים.)
 
, אבל יש להעיר שאינו ממש דומה, מכיוון שנהג המונית מציע שירות שונה מזה של האוטובוס מבחינת זה שאין צורך בהמתנה והוא מביא את הלקוח למבוקשו,
אבל התחנה הביאה את הלקוח לשם. השאלה היתה בזמנו שהיו מוניות שירות שעברו בתחנות ואספו אנשים, ונדרשו לזה יושבי על מדין, ובל"נ, אם יהיו בידי מקורות אציין לזה.
וה"ה אם בעל חנות שולח שליח לחנות אחרת וממליץ ללקוחות לקנות בחנות שלו, שזה אותו עניין, אע"פ שהלקוח מרוויח כגון שאומרים לו שיש מבצעים והנחות בכ"ז אסור לפי הנ"ל
 
אבל התחנה הביאה את הלקוח לשם. השאלה היתה בזמנו שהיו מוניות שירות שעברו בתחנות ואספו אנשים, ונדרשו לזה יושבי על מדין, ובל"נ, אם יהיו בידי מקורות אציין לזה.
וה"ה אם בעל חנות שולח שליח לחנות אחרת וממליץ ללקוחות לקנות בחנות שלו, שזה אותו עניין, אע"פ שהלקוח מרוויח כגון שאומרים לו שיש מבצעים והנחות בכ"ז אסור לפי הנ"ל
לענ"ד אין הנידון דומה לראיה, יש לחלק טובא בין מוכר שמציע את אותו שירות במחיר מוזל יותר, לבין נהג מונית שמציע סוג שירות אחר, זה דומה יותר לאדם שנכנס למכולת ומזמין את הציבור לחנות הנעליים הסמוכה...
 
אגב, הבנתי מחלק מהתגובות שגם הנסיעה והשימוש בדרייבערים עלול להוות בעיה הלכתית, לא הבנתי מה הבעיה, אם מישהו יאות להסביר לי...
כיון שכתוב בחוזה של חברת הביטוח שאין להסיע נוסעים בשכר למטרות רווח
 
חזור
חלק עליון