• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לאפרושי מאיסורא

קורסיה

Well-known member
אינני יודע איך הותר להם לעשות דבר כזה? כ"כ הרבה אנשים יכשלו בזה מתוך הרגילות שהחפיסה החומה היא פרווה ועדיין הוא שוקולד מריר
אם היו משנים את צורת החפיסה והצבע דיינו, אך שהשאירו הכל כרגיל וכתבו בכתב לא גדול מספיק חלבי, זו מכשלה גדולה.
_זהירות___מריר_חלבי.JPG
 
ראיתי השבוע שפירסמו את זה, אבל אני יודע כבר במשך שנים שקיים בשוק שוקולד מריר חלבי, וצריך להיזהר. אז מה נזכרו עכשיו?
אולי בגלל שהשוקולד הזה ספציפית היה בעבר פרווה ונהפך לחלבי...
(יתכן והטענה צריכה להיות כלפי נותני הכשרות...)
 
יכול להיות שיש פרווה חלבי (אני אישית לא ראיתי) אבל השוקולד הזה ידוע ומפורסם בכל הארץ וממש מכשילים את הרבים
 
אני זוכר שהיה רעש גדול על הכשר בית יוסף כשנתנו הכשר על צ'יטוס בטעם גבינה חלבי בלי להדגיש שהוא חלבי. והנה עכשיו "הבד"ץ שירד מהשמים" עושים זאת באין פוצה פה ומצפצף, ועוד גרוע מכך. כי אינו דומה מוצר חדש שהוא 'בטעם גבינה' למוצר ישן שמקובל וברור שהוא פרווה בדר"כ.
 
באמת לא מבין אם יש ״איסור״ בדבר, אדרבה הם כותבים פעמיים על האריזה שזה חלבי, מי שמעלים עינו כשהוא רואה ״מריר״ באותה מידה גם יעלים עינו מכשרות השוקולד, ואם הוא בודק את הכשרות, איך יפספס שכתוב ״חלבי״?
אני זוכר שהיה רעש גדול על הכשר בית יוסף כשנתנו הכשר על צ'יטוס בטעם גבינה חלבי בלי להדגיש שהוא חלבי. והנה עכשיו "הבד"ץ שירד מהשמים" עושים זאת באין פוצה פה ומצפצף, ועוד גרוע מכך. כי אינו דומה מוצר חדש שהוא 'בטעם גבינה' למוצר ישן שמקובל וברור שהוא פרווה בדר"כ.
אבל היא גופא הם הדגישו היטב, בתמונה שהובאה כאן כותבים פעמיים כן, פעם אחת על האריזה מלמעלה, ולמקרה שתפספס זאת, אם תבדוק את הכשרות של המוצר תגלה שזה חלבי.

(ואם יש אנשים שלא בודקים את הכשרות של המוצר, הם יגלו לפעמים שהם קונים שוקולד של עלית כשרות איגוד הרבנים, כי יש סוגים של שוקולד עלית שהוא לא בד״צ. ואנשים שלא בודקים את הכשרות כלל, ובכן, אני לא חושב ששייך לדון עליהם בפורום תורני)
 
(ואם יש אנשים שלא בודקים את הכשרות של המוצר, הם יגלו לפעמים שהם קונים שוקולד של עלית כשרות איגוד הרבנים, כי יש סוגים של שוקולד עלית שהוא לא בד״צ. ואנשים שלא בודקים את הכשרות כלל, ובכן, אני לא חושב ששייך לדון עליהם בפורום תורני)
למה הרבנים במנצ'סטר הם גויים או משהו? גם אם אתה מחמיר איך אתה אומר עליהם דברים כאלה?
לבד מכך שכל מי שקונה מוצרים שידוע שיש עליהם מהדרין או רבנות, בעיר חרדית כמו אלעד, ב"ב וכדו' לא בודק בכלל כשרויות. מה גם שלא רק זו התקלה אלא לילדים בבית/אורחים/משלוחי מנות וכדו'. רוב האנשים לא קוראים מה שכתוב על המוצרים. אם זה לא בולט לעיין אנשים לא רואים את זה.
 
אינני יודע איך הותר להם לעשות דבר כזה? כ"כ הרבה אנשים יכשלו בזה מתוך הרגילות שהחפיסה החומה היא פרווה ועדיין הוא שוקולד מריר
אם היו משנים את צורת החפיסה והצבע דיינו, אך שהשאירו הכל כרגיל וכתבו בכתב לא גדול מספיק חלבי, זו מכשלה גדולה.
התימה היותר גדול הוא על מרן הראש"ל שליט"א שדיבר כמה פעמים גם השנה וגם בשנים עברו לגבי סופגניות חלביות הנפוצות בשנים האחרונות, שיש כשרויות שחייבו את המאפיות לשים בסה"כ דגל על כל סופגניה לכתוב עליה חלבי, אולם הראש"ל שליט"א אמר שאין צורך להחמיר וכו', שמעיקר הדין כיון שאינו לחם מותר לאפות חלבי, וסגי בזה שבקונדיטוריה רושמים שזה חלבי וכל אדם שקונה יודע וכו', והורה כן למעשה.
אולם, הרב המומחה לכשרויות, הרב בורשטיין כבר שנים מתריע על זה וטוען שלפי השאלות הרבות שהוא מקבל כל שנה בחנוכה אנשים בפועל נכשלים ואוכלים סופגניה חלבית לאחר ארוחה בשרית, והמכשול הוא מעשי ממש, וזה הרבה יותר גרוע מהשוקולד הנ"ל שכתבו עליו במפורש חלבי, שם לא כתוב כלום ויש אנשים שלא קנו את הסופגניה אלא מקבלים אותה או מתארחים וכדומה, ונכשלים בזה.
מי מבאי הפורום שיש לו גישה למרן שליט"א כדאי מאוד שיעביר לו את הדברים בשם הרב בורשטיין, שעשרות ומאות אנשים נכשלים בזה, ובודאי הדבר חמור יותר מאשר צורה משולשת של בורקס גבינה שהרבנות בזמנו חייבה לעשות הבדל בין הפרוה לגבינה.
 
למה הרבנים במנצ'סטר הם גויים או משהו? גם אם אתה מחמיר איך אתה אומר עליהם דברים כאלה?
ח״ו, לא התכוונתי לומר זה, אלא שיש מקפידים רק על בד״צ מסימות מסוימות וכידוע.
אבל לא לבדוק כשרות כלל זה חוסר אחריות בעיני. בדיוק מהסיבה שהנושא הזה נפתח צריך להסתכל שבעתיים על כל מוצר, ופעמים רבות מצאתי כי הכשר מסוים הוריד את הכשרות שלו על מוצר כזה או אחר. ואני לא מבין למה זה טוב שיש כאלו שלא בודקים כשרויות.
 
התימה היותר גדול הוא על מרן הראש"ל שליט"א שדיבר כמה פעמים גם השנה וגם בשנים עברו לגבי סופגניות חלביות הנפוצות בשנים האחרונות, שיש כשרויות שחייבו את המאפיות לשים בסה"כ דגל על כל סופגניה לכתוב עליה חלבי, אולם הראש"ל שליט"א אמר שאין צורך להחמיר וכו', שמעיקר הדין כיון שאינו לחם מותר לאפות חלבי, וסגי בזה שבקונדיטוריה רושמים שזה חלבי וכל אדם שקונה יודע וכו', והורה כן למעשה.
אולם, הרב המומחה לכשרויות, הרב בורשטיין כבר שנים מתריע על זה וטוען שלפי השאלות הרבות שהוא מקבל כל שנה בחנוכה אנשים בפועל נכשלים ואוכלים סופגניה חלבית לאחר ארוחה בשרית, והמכשול הוא מעשי ממש, וזה הרבה יותר גרוע מהשוקולד הנ"ל שכתבו עליו במפורש חלבי, שם לא כתוב כלום ויש אנשים שלא קנו את הסופגניה אלא מקבלים אותה או מתארחים וכדומה, ונכשלים בזה.
מי מבאי הפורום שיש לו גישה למרן שליט"א כדאי מאוד שיעביר לו את הדברים בשם הרב בורשטיין, שעשרות ומאות אנשים נכשלים בזה, ובודאי הדבר חמור יותר מאשר צורה משולשת של בורקס גבינה שהרבנות בזמנו חייבה לעשות הבדל בין הפרוה לגבינה.
ל"ד כלל, כ"א שקונה סופגניה חלבית יודע שהיא חלבית, הן מצד המחיר, הן מצד הטעם, הן מצד השלט שעל הדוכן, והויכוח הוא הלכתי מצד סימן צ"ז בשו"ע שצריך לעשות היכר בפת, שלא יאכל עם בשר וכדו'. ולא חשו שמא יאכל בתוך שש שעות, וגם הרב השני שאסר לא אסר מצד זה. משא"כ בשוקולד שאריזה נראת אותו דבר ואין חזותו מוכחת עליו.
 
הוא טוען שבכל זאת במציאות נכשלים. וכנראה בגלל שמקובל בציבור שסופגניה היא פרווה ואנשים לא מעלים על דעתם שסופגניה יכולה להיות חלבי
ויש עוד מכשלה שהרב יושב אוהלים העלה, שלא תמיד קונים, אלא מקבלים סופגניה או באירוע וכד' ואנשים לא מודעים. גם ההוראה של הרבנות שסופגניה חלבית יזלפו עליה ריבת חלב מלמעלה לא מפורסמות.

גם כשכתוב חלבי פעמים בכל זאת נכשלים, בגלל שהאריזה היא אותו הדבר, וכשם שאנחנו לא בודקים בשאר המוצרים המוכרים לנו שנים כל פעם כשקונים אותם אם יש עליו הכשר, ה"ה בזה.

והכי מדהים, שישנם סבונים ושמפו שכתוב עליהם פעמיים שהכשרות העדה לימות השנה ולא לפסח, שחלילה לא יכשלו לאכול שמפו חמץ
 
הוא טוען שבכל זאת במציאות נכשלים. וכנראה בגלל שמקובל בציבור שסופגניה היא פרווה ואנשים לא מעלים על דעתם שסופגניה יכולה להיות חלבי
(אני מאמין שאתה כותב כל זה ב״הוא טוען״ ולא כי זה באמת כך:)
איפה מקובל בציבור שסופגנייה זה פרווה? כל שנה כשאנחנו באים לקנות סופגניות אנחנו נתקלים ב-2 סוגים, חלבי ופרווה.
ויש עוד מכשלה שהרב יושב אוהלים העלה, שלא תמיד קונים, אלא מקבלים סופגניה או באירוע וכד' ואנשים לא מודעים. גם ההוראה של הרבנות שסופגניה חלבית יזלפו עליה ריבת חלב מלמעלה לא מפורסמות.
במקרים שמחלקים באמת לרוב זה יהיה פרווה כדי לא להכשיל אנשים באכילת חלב אחרי בשר. (שוב, לרוב)
גם כשכתוב חלבי פעמים בכל זאת נכשלים, בגלל שהאריזה היא אותו הדבר, וכשם שאנחנו לא בודקים בשאר המוצרים המוכרים לנו שנים כל פעם כשקונים אותם אם יש עליו הכשר, ה"ה בזה.
אבל שנים יש גם שוקולד מריר חלבי, זה לא חדש בכלל.
ואחזור על הטענה שכתבתי מקודם כי כשרויות משתנות הרבה פעמים, וצריך תמיד לבדוק ולא לסמוך על מוצר מוכר.
לא מובן לי באמת איזה אדם אשר חרדי יקרא יקנה מוצר בלי לבדוק את הכשרות שלו פעמיים לפני קנייה.
והכי מדהים, שישנם סבונים ושמפו שכתוב עליהם פעמיים שהכשרות העדה לימות השנה ולא לפסח, שחלילה לא יכשלו לאכול שמפו חמץ
וברור שזו חומרא יתירה.
(כי מי אוכל סבון או שמפו, ונפסל לאכילת הכלב)
 
כנ"ל גם לנפות את הקמח... ולשים ריבת חלב על הסופגניה, וכיוצ"ב...
מחילה אבל אתה כנראה מנותק מהשטח ולא מבין איך ייתכן שהחילונים לא מוכנים 'להחמיר' ו'לדקדק'... הרי זה רק עוד איזה טירחא קטנה... אלו לא חברי הספסל שלך ללימודים. הם לא חושבים כמוך, לא מתנהגים כמוך, ולא מבינים כמוך.
 
למאפיה שמוציאה אלפי סופגניות ביום זו טירחה רבה והוצאה גדולה. וזה גורם לאנשים שלא לרצות כשרות.
דווקא במאפיות הללו אני מכיר שהם טורחים לסמן, מוזר.
כנראה אתה מדבר על המאפיות באזורים פחות חרדיים, בירושלים כל מאפיה יש בה סימון כזה.

ולצורך העניין גם במקרים כאלו שהמאפייה היא באזור לא חרדי בד״כ שואלים את המוכר, אם השתמש בחלב, והאם אפה אותם ביחד.
למרות שקשה לי לדעת אם במאפיות שיש להם אפילו כשרות רבנות סטנדרטית המשגיחים לא מוודאים שהם יעשו סימון בכה״ג.
(אולי למאפיה עצמה פחות חשוב שאנשים יכשלו בזה, אבל בוודאי לי שהמשגיח צריך לוודא זאת, ואם בכ״ז לא עושים זאת אולי יש לדווח לרבנות המקומית שמכשילים אנשים)
(ואני בטוח שאנחנו מדברים על מאפיות שיש בהם הן כשרות רבנות סטנדרטית הן כשרות יותר מהודרת, ספק לי אם מדברים פה על מאפיות בלי כשרות שזה בכלל ה׳ ירחם)
 
מחילה אבל אתה כנראה מנותק מהשטח ולא מבין איך ייתכן שהחילונים לא מוכנים 'להחמיר' ו'לדקדק'... הרי זה רק עוד איזה טירחא קטנה... אלו לא חברי הספסל שלך ללימודים. הם לא חושבים כמוך, לא מתנהגים כמוך, ולא מבינים כמוך.
כבודו צודק שאני די מנותק מהשטח, אבל לענ"ד בעל המאפיה לא צריך לדעת מה הוא "דקדוק" או "חומרא", אלא אלו הן הנחיות הבד"ץ וזהו.
אם הוא לוקח כשרות בד"ץ כנראה זה משתלם לו, לא חושב שהדגלון הזה יגרום לו להסיר את כשרות הבד"ץ ולעבור לרבנות גרידא.
 
אם הוא לוקח כשרות בד"ץ כנראה זה משתלם לו, לא חושב שהדגלון הזה יגרום לו להסיר את כשרות הבד"ץ ולעבור לרבנות גרידא.
לא הבנתי עדיין איזו מאפיה בכשרות בד״צ מכשילה כך את הציבור ולא מסמנת אילו מוצרים הם חלביים ואלו לא. יש לי ספק גדול בכך.
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון