• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם מותר לקשור שקית פח בשבת?

בסיעתא דשמיא

Well-known member
שלום וברכה
הנה כל מי שלמד את הלכות קושר ומתיר יודע שיש 2 כללים, א' קשר של מעשה אומן. ב' קשר של קיימא. ואם מתקיימים שני התנאים הללו הוי איסור דאו'.
אבל אם יש את אחד משני הדברים הוי איסור דרבנן.
ולגבי קשר על קשר, ע' בחזו"ע שבת ח"ה שמבואר שם שיש להתיר אך עדיך להחמיר ולחשוש לדעת הפוסקים האוסרים.

ולפי כל זה יש לשאול מהי הדרך הנכונה לקשור שקית אשפה בשבת, אם בכלל מותר, דגם אם קושרים בקשר אחד, לא פותחים את זה, וא"כ זה נחשב קשר של קיימא, כיון שזה יכול להישאר סגור במשך שבוע ואף יותר מכך.
ואם קושר את השקית בקשר ע"ג קשר בזה יש לכאורה יותר בעיה הלכתית.
 
נערך לאחרונה:
הרב בחזון עובדיה שבת ה' בהערות למטה כתב שאין הכי נמי ראוי להחמיר שלא לקשור אולם רק מצד חומרא כי זה קימא אך לא מעשה אומן
אתה מתכון שהרב דיבר במפורש על הנדון הזה? היכן כתב זאת, אני לא ראיתי. תוכל לציין היכן?
 
לפי כל זה התעוררתי לדון האם מותר לקשור שקית אשפה בשבת, דהנה גם אם קושרים רק בקשר אחד וזורקים לפח האשפה, סו"ס לא עשויים לפתוח את השקית, וא"כ לכאו' הוי קשר של קיימא שנשאר יותר משבוע סגור. ובפרט אם קושרים בשני קשרים דהוי קשר של קיימא.
לעיונא בלבד
לכאורה יש להוכיח מדברי הריב"ש דגם בהאי גוונא אסור
דהריב"ש בסי' קכ"ב- נשאל ודן גבי לולב שרוצה לקושרו ביו"ט
וע"ז משיב דאסור מפני שאחרי 7 ימים הוא מבטל את הקשר ואינו פותחו א"כ הוי קשר של קיימא
והיינו- שלכאורה רואים מדבריו שגם דבר שאדם אין חפץ בו וכוונתו לזריקה כמו הלולב אחרי סוכות שהוא מיועד לזריקה, כיון שהקשר שם נשאר ואינו פותחו הוי ליה שם של קיימא ואסור
כמובן מה שכתבתי- הוא רק לעיוני ולחידודי, ולא באתי לפסוק לכאן או לכאן
 
לעיונא בלבד
לכאורה יש להוכיח מדברי הריב"ש דגם בהאי גוונא אסור
דהריב"ש בסי' קכ"ב- נשאל ודן גבי לולב שרוצה לקושרו ביו"ט
וע"ז משיב דאסור מפני שאחרי 7 ימים הוא מבטל את הקשר ואינו פותחו א"כ הוי קשר של קיימא
והיינו- שלכאורה רואים מדבריו שגם דבר שאדם אין חפץ בו וכוונתו לזריקה כמו הלולב אחרי סוכות שהוא מיועד לזריקה, כיון שהקשר שם נשאר ואינו פותחו הוי ליה שם של קיימא ואסור
כמובן מה שכתבתי- הוא רק לעיוני ולחידודי, ולא באתי לפסוק לכאן או לכאן
זכורני שדן בזה בחזו"ע שבת ח"ה, לא זוכר כעת בע"פ מה העלה להלכה.

אבל במה שכתבתי לדון, הנה הוא דבר פלא שלכאורה הוא אסור לכה"פ בשני קשרים.
 
עתה ראיתי שכאן כתבו שמותר קשר אחד
אבל לפי מה שכתבתי בהודעה הראשונה עדין לכאורה גם בקשר אחד יש בעיה
דהנה גם אם קושרים רק בקשר אחד וזורקים לפח האשפה, סו"ס לא עשויים לפתוח את השקית, וא"כ לכאו' הוי קשר של קיימא שנשאר יותר משבוע סגור
 
לרב @בסיעתא דשמיא
נ"ל דעכ"פ אם רק מלפף את שני ראשי השקית זו על זו פעם אחת, אין זה מקרי קשר אלא עניבה
וכל מה שדיבר הריב"ש זה שעושה קשר
ולכן הכי פשוט- ללפף את ראשי השקית אחד על השני סיבוב אחד דאז זה יהיה עניבה
ליפוף זה היינו קשירה לכאו'
 
ליפוף זה היינו קשירה לכאו'
איה"נ
צריך להתיישב בדבר מתי זה קשר ומתי שמיה עניבה,
מ"מ מה שנראה לענ"ד דאם מלפף אחד על השני לא באופן שתופס את שני הקצוות כאחד ומגלגל אחד על השני, אלא באופן שתופס כל קצה ביד אחרת ומסובב אחד על השני סיבוב אחד נראה יותר דזה עניבה
 
איה"נ
צריך להתיישב בדבר מתי זה קשר ומתי שמיה עניבה,
מ"מ מה שנראה לענ"ד דאם מלפף אחד על השני לא באופן שתופס את שני הקצוות כאחד ומגלגל אחד על השני, אלא באופן שתופס כל קצה ביד אחרת ומסובב אחד על השני סיבוב אחד נראה יותר דזה עניבה
כוונתך אולי שאם זה קשר רופף אז יהיה מותר.

אבל אם מהדק את הקשר יהיה אסור לכאו' אפי' בקשר אחד
 
כוונתך אולי שאם זה קשר רופף אז יהיה מותר.

אבל אם מהדק את הקשר יהיה אסור לכאו' אפי' בקשר אחד
יותר התכוונתי לחלק בין ראש על ראש דהוי שני ראשי חוטים, ולבין קשר בראש החוט, והיינו שעושה את ב' ראשי השקית לראש אחד
 
שלום וברכה
הנה כל מי שלמד את הלכות קושר ומתיר יודע שיש 2 כללים, א' קשר של מעשה אומן. ב' קשר של קיימא. ואם מתקיימים שני התנאים הללו הוי איסור דאו'.
אבל אם יש את אחד משני הדברים הוי איסור דרבנן.
ולגבי קשר על קשר, ע' בחזו"ע שבת ח"ה שמבואר שם שיש להתיר אך עדיך להחמיר ולחשוש לדעת הפוסקים האוסרים.

ולפי כל זה התעוררתי לדון האם מותר לקשור שקית אשפה בשבת, דהנה גם אם קושרים רק בקשר אחד וזורקים לפח האשפה, סו"ס לא עשויים לפתוח את השקית, וא"כ לכאו' הוי קשר של קיימא שנשאר יותר משבוע סגור. ובפרט אם קושרים בשני קשרים דהוי קשר של קיימא.
כמדומה שאם זורקו לאשפה הוא היפך הגמור מקשר של קיימא.
וביאור הדברים שקשר של קיימא הוא קשר שחשוב לי וכיצד אני רואה את חשיבותו ע''י זה שאני רואה שהוא קושר אותו לאורך זמן אבל במשליכו לאשפה אין בקשר זה כלל חשיבות ואף הזמן הארוך שנשאר קשור איננו בגלל חשיבותו אלא שנמצא בין הגורטאות ודו''ק.
 
כמדומה שאם זורקו לאשפה הוא היפך הגמור מקשר של קיימא.
וביאור הדברים שקשר של קיימא הוא קשר שחשוב לי וכיצד אני רואה את חשיבותו ע''י זה שאני רואה שהוא קושר אותו לאורך זמן אבל במשליכו לאשפה אין בקשר זה כלל חשיבות ואף הזמן הארוך שנשאר קשור איננו בגלל חשיבותו אלא שנמצא בין הגורטאות ודו''ק.
ע' מהריב"ש לעיל.
 
זכורני שדן בזה בחזו"ע שבת ח"ה, לא זוכר כעת בע"פ מה העלה להלכה.

אבל במה שכתבתי לדון, הנה הוא דבר פלא שלכאורה הוא אסור לכה"פ בשני קשרים.
האמת עכשיו שאני בודק בחזו''ע לא ראיתי שכתב לגבי אשפה אבל בהליכות עולם ח''ד עמ' רלב שם הרב דן לגבי טיטולים שלאחר השימוש בהם שטוב להחמיר שלא לסגור אותם משום תופר ע''ש
 
כמדומה שאם זורקו לאשפה הוא היפך הגמור מקשר של קיימא.
וביאור הדברים שקשר של קיימא הוא קשר שחשוב לי וכיצד אני רואה את חשיבותו ע''י זה שאני רואה שהוא קושר אותו לאורך זמן אבל במשליכו לאשפה אין בקשר זה כלל חשיבות ואף הזמן הארוך שנשאר קשור איננו בגלל חשיבותו אלא שנמצא בין הגורטאות ודו''ק.
ע' מהריב"ש לעיל.
שם הוא קושר לצורך ואחרי שבוע זורק.ויל''ד.
קשר של קיימא לכאו' האיסור הוא מצד עצם הקשירה שקיים יותר משבוע, ולא אכפ"ל מה יעשה עם זה אח"כ. לכאורה.
אמנם מצינו בפוסקים שבאופנים מסוימים דנים מה היתה דעתו של הקושר כיעויין בחזו"ע שבת ח"ה.
 
קשר של קיימא לכאו' האיסור הוא מצד עצם הקשירה שקיים יותר משבוע, ולא אכפ"ל מה יעשה עם זה אח"כ. לכאורה.
אמנם מצינו בפוסקים שבאופנים מסוימים דנים מה היתה דעתו של הקושר כיעויין בחזו"ע שבת ח"ה.
לזה ביארתי שלא מה ששבוע קיים קשירה מורה על חשיבותו
אלא בגלל שמשאירו הרבה זמן נראה שצריך לקשר להרבה זמן
וממילא כאשר משליך לאשפה מיד בוודאי שא''צ לקשר להרבה זמן.
 
לזה ביארתי שלא מה ששבוע קיים קשירה מורה על חשיבותו
אלא בגלל שמשאירו הרב זמן נראה שצריך לקשר להרבה זמן
וממילא כאשר משליך לאשפה מיד בוודאי שא''צ לקשר להרבה זמן.
ממה שאני למדתי ויצא לי האיסור הוא במה שקושר וקיים לשבוע, תדע שיש פוסקים שסוברים שקשר ליום אחד ג"כ הוי בכלל קשר של קיימא שאסור.
 
ממה שאני למדתי ויצא לי האיסור הוא במה שקושר וקיים לשבוע, תדע שיש פוסקים שסוברים שקשר ליום אחד ג"כ הוי בכלל קשר של קיימא שאסור.
אם יש לך ראיות נגד מה שכתבתי תביא.
ומה שהבאת שיש פוסקים שביום אחד אינו ענין לכאן.
 
חזור
חלק עליון