בסיעתא דשמיא
Well-known member
מדועומה שהבאת שיש פוסקים שביום אחד אינו ענין לכאן.
מדועומה שהבאת שיש פוסקים שביום אחד אינו ענין לכאן.
כיון שהוא רוצה את הקשר ליום אחד ובזה שהוא משתמש בקשר ליום אחד זה החשיבות אבל כאן אינו משתמש בקשר אלא מיד משליכו לגורטאות.מדוע
לא זכור לי שבפוסקים נתבאר חילוק זה אם הוא צריך או לא. אלא עצם הקשירה אסורהאם יש לך ראיות נגד מה שכתבתי תביא.
ומה שהבאת שיש פוסקים שביום אחד אינו ענין לכאן.
לכאורה גם בלולב עצם זה שקושר הוא מראה שאינו צריך להרבה זמןלזה ביארתי שלא מה ששבוע קיים קשירה מורה על חשיבותו
אלא בגלל שמשאירו הרבה זמן נראה שצריך לקשר להרבה זמן
וממילא כאשר משליך לאשפה מיד בוודאי שא''צ לקשר להרבה זמן.
הזמן עד האשפה נראה שאי''ז זמן חשוב כדי להגדיר את הקישרה למלאכה משא''כ בלולב שהוא לשבעה ימים.לכאורה גם בלולב עצם זה שקושר הוא מראה שאינו צריך להרבה זמן
כי כולם יודעים שלולב צריך אותו רק לשבוע בלבד ואח"כ זורקו ואעפ"כ אסרו הריב"ש כי מתקיים שם הקשר לעולם אע"פ שזורקו
אמנם- יש לחלק כדכתבת בין המקרה של הריב"ש ולבין שקית אשפה, דסו"ס בלולב הוא משתמש בקשר ואח"כ זורקו
אך עדיין- יש מכנה משותף ביניהם שבשניהם אין לו צורך בקשר לזמן האסור אלא לשעה, אם זה בלולב לזמן המצווה, ואם זה בשקית אשפה לזמנו שיהא לו קל לקחתו עד לאשפה, ולכן יש לדון שמא יהיה אסור בשקית אשפה אע"פ שזורקו וכלולב
מציין לך מה שראיתי באחד המקומות שציינו לזה:אם יש לך ראיות נגד מה שכתבתי תביא.
מה יש בשעיר המשתלח?מציין לך מה שראיתי באחד המקומות שציינו לזה:
ע' מהרי”ל דיסקין (סי’ ה’ או’ לה) שהביא ראיה משעיר המשתלח, יעו”ש. ודעת הגרי”ש דהוי איסור תורה לקשור שקיות אשפה בב’ קשרים הב”ד במ”ב ‘דרשו’ (סי’ שיז הע’ 4), וכן כתב בספר חוט השני ח”ב (פל”ד), ושהגרש”ז פליג.
אמת ויציבהזמן עד האשפה נראה שאי''ז זמן חשוב כדי להגדיר את הקישרה למלאכה משא''כ בלולב שהוא לשבעה ימים.
אני מסכים שיש לדון עם החילוק שכתבת, אבל מ"מ הוא לא נפ"מ להלכה, כי כאמור אין הבדל אם הוא קושר ושומר את הדבר או שזורקו אח"כ, סו"ס הוא עשה איסור של קשר של קיימא. קשר של קיימא פירושו קשר שנשאר. ומה אכפ"ל אם שומרו או זורקו סו"ס הקשר נשאר.הזמן עד האשפה נראה שאי''ז זמן חשוב כדי להגדיר את הקישרה למלאכה משא''כ בלולב שהוא לשבעה ימים.
המהרי"ל דיסקין רצה להביא ראיה משעיר המשתלח, שקשר שאני זורקו אין בו בעיהמה יש בשעיר המשתלח?
ע' חזו"ע שבת ח"ה עמ' נא בהערות ד"ה כתב בשו"ת מהרי"למה יש בשעיר המשתלח?
אינני בקי ביומאהמהרי"ל דיסקין רצה להביא ראיה משעיר המשתלח, שקשר שאני זורקו אין בו בעיה
דהא בשעיר המשתלח היה קושר לשון של זהורית בין קרניו ומשליכו, אע"פ שהקשר נשאר ע"ג השעיר, ומכאן רצה להוכיח דקשר שאני זורקו אין בו בעיה
ומ"מ- איני מבין ראייתו כלל, דמה ראיה יש מעבודת היום, דכך היא דרך מצוות היום, וכמו ששוחטים הקרבנות ביום כיפור, וכמו שהיו שורפים הקרבנות וכו', כל המלאכות, כי זה מצוות היום, ואין להוכיח ממלאכות של צורת עבודת ומצוות היום, ואם חז"ל למדונו שצריך לקשור, כי זה דרך עבודת היום וחלק ממצוות היום וחלק מהצורה של כל עבודת יו"כ, אין להוכיח משם כלום.
אם כתוב במשנה "ולשון של זהורית היה קושר"אבל הקשירה איננה חלק מעבודת היום
פשטות זה לא נקרא במקדש שהלא עבודתו היתה בחוץאם כתוב במשנה "ולשון של זהורית היה קושר"
אז זה חלק ממצות היום
ותו- אין שבות במקדש, וכאן הרי זה קשר רק קיימא ואינו אומן זהו דרבנן
ומה שכתבת- שידחה שבת, האם כשחל יו"כ בשבת לא היה קושר את השעיר המשתלח?
המהרי"ל בעצמו הסתפק בראיה משעיר המשתלח וכתב שיש לדחות שע"י שדוחפו היה ראוי הקשר להינתק. וע"ע בחזו"ע עמ' נא שהביא עוד דחיות לראיה זו.המהרי"ל דיסקין רצה להביא ראיה משעיר המשתלח, שקשר שאני זורקו אין בו בעיה
דהא בשעיר המשתלח היה קושר לשון של זהורית בין קרניו ומשליכו, אע"פ שהקשר נשאר ע"ג השעיר, ומכאן רצה להוכיח דקשר שאני זורקו אין בו בעיה
ומ"מ- איני מבין ראייתו כלל, דמה ראיה יש מעבודת היום, דכך היא דרך מצוות היום, וכמו ששוחטים הקרבנות ביום כיפור, וכמו שהיו שורפים הקרבנות וכו', כל המלאכות, כי זה מצוות היום, ואין להוכיח ממלאכות של צורת עבודת ומצוות היום, ואם חז"ל למדונו שצריך לקשור, כי זה דרך עבודת היום וחלק ממצוות היום וחלק מהצורה של כל עבודת יו"כ, אין להוכיח משם כלום.
איה"נהמהרי"ל בעצמו הסתפק בראיה משעיר המשתלח וכתב שיש לדחות שע"י שדוחפו היה ראוי הקשר להינתק. וע"ע בחזו"ע עמ' נא שהביא עוד דחיות לראיה זו.
כן הבנתי מה כתבת, חילוק יפה, רק הוספתי שאינה ראיה כ"כ ברורה כיון שהמהרי"ל עצמו דחה אותהאיה"נ
רק התכוונתי על העיקרון של הראיה
מה עם ראיה זו?לכאורה הנדון תלוי במ"ש בחזו"ע כאן
ולפ"ז משמע לכאורה שאסור. כיון שהכא אין דעתו להתיר את הקשר, וא"כ הוי קשר של קיימא.
הצג קובץ מצורף 30697