• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

איזה בגדים לובשים לכבוד פורים

מדברי הפוסקים משמע שהיינו הך ואין חילוק בין הבגדים, ורוב העולם לובשים בגדי שבת ביום טוב.
אולם יש כף החיים שכותב שיש לייחד בגדים לשבת בנפרד ליום טוב בנפרד ליום חול וכמד' גם לראש חודש.. ואם מקפיד לעשות כך, אז יחלק.
 
ראיתי בתשובה בילקו"י שילבש בגדי שבת. הביא שם מדברי האר"י מצד ההארה על הלבוש בפורים שאינה כיו"ט אלא כשבת
ואין לי עסק בנסתרות
 
הרמ"א בסימן תרצה סע' ב כתב בשם המהרי"ל: יש שנהגו ללבוש בגדי שבת וי"ט בפורים.
והילקו"י הביא את דברי הרמ"א הנ"ל וכתב בהל' תענית אסתר כך: יש ללבוש את בגדי השבת יש נוהגים ללבוש בגדי שבת קודם תפלת מנחה לכבוד קריאת המגילה. ויש נוהגים ללבוש בגדי שבת קודם מעריב.
ובהמשך בסימן תרצ"ג כתב הילקו"י על דברי הרמ"א: בליל פורים נכנסים לבית הכנסת בבגדי יום טוב ואין לבוא לבית הכנסת בבגדי חול.
משמע שאין הבדל, וכך הלכה ע"פ הפשט שאין הבדל בין הבגדים, ע"פ המקובלים יש עניינים מיוחדים בבגדים כידוע.
 
לא זכינו להגיע לפראק עדיין.
רק שואל מצד החליפה, אם של יו"ט או שבת?
 
שוב אין חילוק ביניהם, אלא אם כן כבודו נוהג להקפיד שלא ללבוש את הבגדים של יום טוב בשבת, אז פורים הוא בגדר יום טוב ודאי.
לכאו' אם השאלה היא אם לשים "פראק" בפורים כמו שיש שנוהגים לשים ביו"ט, או לא לשים.
נראה דשרי לשים, או מצד יו"ט או מצד פורים. ודו"ק.
אבל 'פראק'? רק בג' רגלים לא?
 
רק שואל מצד החליפה, אם של יו"ט או שבת?
יש לך חליפה מיוחדת ליו"ט??
זה חידוש בעיני
רוב העולם [כוונתי לציבור הספרדי שאין לו פראק מיוחד ליו"ט] אין לו הבדל בין בגדי שבת ליו"ט

מ"מ לפי ההלכה [שו"ע סי' תקכ"ט ה"א]- צריך שיהיה בגד מיוחד ליו"ט, ולא זו בלבד אלא צריך שזה יהיה יותר טוב משל שבת [ולכן אחינו נוהגים בבגד יותר טוב משל שבת]
 
הבא"ח כותב שלובשי בגדי שבת.
ומיהו ואח"כ כתוב שם הלכה כ"ב בבא"ח ש"ר פר' תצוה "או בגדים אחרים שהם חשובים" ע"כ,
ובחמ"י הביא שבגדי יו"ט הם החשובים עיי"ש,
מ"מ בשו"ת "תפארת יעקב" המיוחס לראב"ד מקודש ח"ר יעקב מוצפי שם בס' רנ"ה שהמנהג ללבוש בגדי חוה"מ
 
מ"מ לפי ההלכה [שו"ע סי' תקכ"ט ה"א]- צריך שיהיה בגד מיוחד ליו"ט, ולא זו בלבד אלא צריך שזה יהיה יותר טוב משל שבת
זה לא נכון.
זה לא מה שכתוב בשו"ע שם. וכך כתב: מצות יום טוב לחלקו, חציו לבית המדרש, וחציו לאכילה ושתייה. ואל יצמצם בהוצאות יום טוב. וצריך לכבדו ולענגו כמו בשבת.
מדבריו מדוייק להיפך דהיינו אותם בגדים כמו בשבת.
 
מ"מ לפי ההלכה [שו"ע סי' תקכ"ט ה"א]- צריך שיהיה בגד מיוחד ליו"ט, ולא זו בלבד אלא צריך שזה יהיה יותר טוב משל שבת [ולכן אחינו נוהגים בבגד יותר טוב משל שבת]
זה לא נכון.
זה לא מה שכתוב בשו"ע שם.
תגיד לי אתה רציני??
ציינתי את מקום השו"ע ואעפ"כ לא עיינת??
וז"ל השו"ע שם [במקום שהראתי] "ובגדי יום טוב יהיו יותר טובים משל שבת"

[עצה טובה, להבא לפני שאתה מגיב שזה לא נכון וכד', תעיין במקום שציינו לך שם ואח"כ תגיב]

ומה שכתב שם ברישא שצריך לכבדו כמו בשבת היינו שגם ביו"ט יש דין ללבוש כסות נקיה כבשבת וכן לרחוץ בחמין, אבל כלפי זה שצריך שיו"ט יהיה יותר חשוב משל שבת כתבו בהמשך [שציינתי]
 
נערך לאחרונה:
תגיד לי אתה רציני??
ציינתי את מקום השו"ע ואעפ"כ לא עיינת??
וז"ל השו"ע שם [במקום שהראתי] "ובגדי יום טוב יהיו יותר טובים משל שבת"

[עצה טובה, להבא לפני שאתה מגיב שזה לא נכון וכד', תעיין במקום שציינו לך שם ואח"כ תגיב]

ומה שכתב שם ברישא שצריך לכבדו כמו בשבת היינו שגם ביו"ט יש דין ללבוש כסות נקיה כבשבת וכן לרחוץ בחמין, אבל כלפי זה שצריך שיו"ט יהיה יותר חשוב משל שבת כתבו בהמשך [שציינתי]
אלו עצות לתשב"ר. בוודאי עיינתי לפני שכתבתי 3 פעמים, אחרי שלמדנו את הסימן הזה רבות פעמים, ובכל אופן לא זכרתי שזה שו"ע, ובשלושתם רצה הבורא אראה את המילים האלו כדברי הרמ"א.
ועוד שלא הסתדר לי בכלל עם דברי האחרונים להלכה, וחשבתי שזה חוזר דוקא על ג' רגלים.

על כל פנים אחרי שעיינתי שוב בחזון עובדיה יום טוב עמ' צא-צב, פשוט שהלכה כמו שציינתם שבגדי יום טוב צריכים להיות טובים יותר משל שבת, כי ביום טוב הצטווינו על שמחה.
וקשה על הילקו"י למה כתב בהלכות פורים פעם אחת ילבש בגדי שבת ויום טוב, ובהמשך כתב וילבש בגדי יום טוב, נראה שזה פרט שאינו הלכתי, ועוד שבמציאות לא עושים זאת, מלבד פראק בג' רגלים. אבל בפשטות כך ההלכה כדבריך. יישר כח.
 
חזור
חלק עליון