יש הבדל גדול שם זה יום רק לענין דיעבד,
כאן לפי ר"ת זה יום לכתחילה, אין שום הגיון ש"יב שעות היום" שחז"ל קוראים אותם כך, יסתיימו אז.
וכעין זה ממש כתב המנחת כהן, שהוא הסובר שגם לר''ת מונים מהנץ לשקיעה, שמצוות שזמנם ביום, יש לקיים לכתחילה לפני שקיעה ראשונה, בדיוק כמו בבוקר שיש לקיימם לכתחילה אחר הנץ, ה''ה הכא, וכוונת לדבריו ממש.
נכון הדבר שאם מונים מנץ לשקיעה אז פשוט שחצוות יוצא באמצע, אבל שוב, לפימ"ש קודם איך אפשר לומר שמונים מנץ לשקיעה את שעות היום, לפי ר"ת ששקיעה א' זה יום גמור לכתחילה
שוב, כמו שגם בעה''ש הוא יום גמור, ובכל זאת חשיב משעות הלילה לפי הגר''א
בעניותי איני מבין איך אפשר לפרש קודם הלילה שהכוונה קודם שקיעה ראשונה שאז זה ודאי יום.
זה באמת קצת קשה, אבל כך נקטו כמה אחרונים, ובניהם המנחת כהן והמשנה ברורה (עיין סימן רלג)
פשוט לשיטה זו שהכוונה ללילה האסטרונומי, ולא ללילה ההלכתי
מ''מ מכאן הוכיחו רוב האחרונים שדעת השו''ע למנות מעה''ש עד צה''כ דר''ת וכדבריך.
הגע בעצמך, למה האח' הוכיחו מכאן, ולא מסימן רסא ששם סתם המחבר כר''ת ? אלא בהכרח שסברו שהם 2 מחלוקות
אדרבה משם ראיה שכיון שהלך כמו ר"ת ממילא על כרחך שצאת הכוכבים הוא הקובע, ולא השקיעה ראשונה שאז זה יום גמור גם לענין לכתחילה וכנ"ל.
שוב, אין ראיה, עיין מ''ש לעיל.
או שיש 4 מיל וכל מיל הוא 24 דק' ואז יוצא 96 דק'.
אין כזאת שיטה !
כל השיטה של 24 דק', בנויה על כך שיש
5 מיל (!) בנשפים, ולא 4. וא''כ הצאת הוא 120 דק', לא 96
ו(90 דק' שיש משקיעה א' עד צה"כ ועוד 30 דק' סה"כ 120 דק'. ואם יש 96 ד' משקיעה א' לצה"כ
שוב אי אפשר להגיע ל96, כיון שמי שסבור שמיל הוא 24 דק', חייב לסבור שיש 5 מיל, וא''כ יש 120 דקות.
, אז נותרו 24 דק' קודם השקיעה הא'. שלא תגיד שאין לי פה מחשבון...).
יש לך מחשבון, אבל לאתה טועה בחישוב המיל, ואם לא הבנת איך הגעתי לחישוב זה, תפתח גמ' בפסחים, ותראה איך מגיעים לחישוב המיל
ולא ידעתי למה כבודו שולל לגמרי את השיטה שכל מיל היא 24 דק'.
כי לשיטה זו עה''ש הוא שעתיים לפני הנץ, ולא מצינו כמעט מי שנוהג כן, ורוב האח' נקטו 4 מיל, וא''א לעשות 4 מיל של 24 דק', כדנתבאר.
עי' בסי' תנט במ"ב ס"ק טו שהראה פנים גם לשיטה זו.
וא''כ הגענו ל120 דק'. מלבד ש120 דק' זה נגד המציאות לגמרי, אין שום שחר 2.00 לפני הנץ, ואין ששום שקיעה 102 דק' אחר השקיעה, אפילו לא בחלום.
ובפרט שבגמ' פסחים כבר נדחו דברי עולא שסובר שיש 5 מיל, וא''כ אין בסיס לשיטה זו, על אף שכתבובה ראשונים רבים, מ''מ אף אחד מהאחרונים לא כתב כן מלבד בודדים, הגר''ז והר''ח נראה, ואולי עוד 1-2.
אתה כנראה נוקט ששעה זמנית ביומי ניסן ותשרי לפי ר"ת זה 72 דק':
זה מוכרח, אם זה 60 דק', אז מונים מהנץ לשקיעה
זו היתה טעותו של התרומת הדשן שסבר שיש 12.00 מעה''ש עד צה'כ בימים שווים, ובמציאות זה טעות, ולכן אין 3 דק' בין הפלג לשקייה, והאח' שכתבו כן, נמשכו בטעות אחר התרומת הדשן שטעה במציאות.
לקחת 12 שעות מהנץ לשקיעה הכפלת ב-60 דק', הוספת עוד 144 דק' הגעת ל-864 ושוב חילקת ב-12 והגעת ל-72 דק', אחר כך הכפלת את זה ב-1.25 והגעת ל-90 דק', ואז יוצא 18 דק' לפני השקיעה.
נכון
אבל לענ"ד א"א לומר כך, איך אפשר שר"ת יסבור ששעה זמנית היא לא שעה שווה ביומי ניסן ותשרי?,
מה - אתה - אומר ?
אתה בעמצך כתבת לעיל שמונים מיעה''ש עד צה''כ לפי ר''ת, וכן דעת ורב האחרונים לפי ר''ת, א''כ בהכרח ששעה שווה היא 72 דק'. וכמו שכתבו כבר הגר''א והחזו''א (ומכח זה דחו את שיטת התרומת הדשן והתוס' למנות מעה''ש עד צה''כ)
זזה למעשה קושיית הגר"א, אבל א"א לעשות את הקושיא להנחת יסוד, נכון, אנחנו לא מבינים, אבל כידוע מקושיא לא מתים..
אין כאן אי הבנה, י כאן טעות במציאות של התרומת הדשן
לעולם גם ר"ת סובר ששעה זמנית ביומי ניסן ותשרי היא שעה שווה, וכדברי הגמרא, וממילא, החשבון לפי זה, 60 דק' להכפיל ב-1.25 סה"כ 75 דק' שזה 3 דק' לפני שקיעה ראשונה.
אם כך, אז חייבים למנות מהנץ לשקיעה.
ולפי זה גם ברמב"ן איני רואה שום ראיה שהוא סובר שמיל הוא 22.5 דק' אדרבה גם הוא סובר 18 דק', שהרי הרמב"ן כתב שזמן הפלג הוא מהלך ד' אמות קודם השיקעה הא' והמג"א בס"ק י בשם המנ"כ מגיה בדבריו ד' מאות אמה (בקירוב), וכותב "ובאמת הוא חלק עשרים מן השעה ואינו אלא מהלך של"ג אמה ושליש"
כנראה שכוונתו לשעה שווה של 75 דק'
והמחה"ש מבאר שאינו בא לחלוק על המנ"כ אלא לפרש דבריו שזה כוונתו ד' מאות בקירוב ע"ש. א"כ זה בדיוק 3 דק' האמורולא מ"ש המג"א 3 דק' "חלק עשרים מן השעה", ולא כתב "בקירוב", והרי המג"א יודע לדקדק בדבריו וכפי שראה שהמנ"כ דקדק בדבריו וכתב "בקירוב" על חשבונו. ובכלל לפי חשבון כבודו זה יוצא חלק שש עשרה מהשעה, אז מדוע המג"א לא כתב "חלק שש עשרה" ??
שוב, בהכרח לפי הרמב''ן שאלו שעות של 75 דק'.
וגם אם לא, אז נתבאר דהסידו הנ''ל בנוי על טעות התרומת הדשן, וא''כ או שהרמב''ן ג''כ טעה בזה, או שהרמב''ן לא טעה וסובר שמיל הוא 22.5 דק'.