• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לגרום ברכה שאינה צריכה עבור חברי

א.א

Well-known member
פועל המגיע אלי לבית ואני רוצה לכבדו בשתיה ואני כבר התחלתי לשתות
האם אני יכול לצאת החוצה ולהתחיב בברכת שהכל שוב ואז להוציא אותו ידי חובה
 
היחיד דס''ל הכי הוא הכף החיים, וזה דעה יחידאה.
פלא לכתוב דבר כזה מבלי לעיין בסוגייה
הרי הראב"ן, י"א במאירי, רבי משה תלמידו של המהר"ם מרוטנבורג, והאור זרוע כל הראשונים האלו חולקים על הרשב"א (שהוא בעצם המקור הראשון לחידוש זה שאינו בדין שיפטור האינו חשוב את החשוב)
ומטעם זה יש פוסקים מורי הוראות כדוגמת הגר"א בוטבול שליט"א שמורים להלכה דשב ואל תעשה עדיף, דאכתי לא יצא הדבר מידי ספק.

וגם מרן הגאון רבי יצחק יוסף בילקוט יוסף סי' ריא ס"ד בהערות כתב דכיון שלא יצא הדבר מידי מח', מי שרוצה לחוש לדעת הכף החיים רשאי והמברך כדעת הבא"ח לא הפסיד, עכ"ל.
ואף שכדברי הרשב"א פסקו הרבה מן הפוסקים לרבות מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בחזו"ע, אבל להגיד שאין בזה מח' כלל, זה ממש לא נכון...

ובאמת קצת פלא שהרב יצחק לא פסק כאביו בזה, והרי תמיד הולך בדרך פסיקתו בכל דבר כידוע, ואולי הלכה זו נכתבה בשנת תשס"ד ואילו חזו"ע ברכות יצא בתשס"ז ואילו היה רואה דברי אביו היה חוזר בו. ולשם כך צריך לדעת מה הכריע רבינו שליט"א במשנתו האחרונה בילקוט יוסף ברכות החדש ח"ב שעדיין לא יצא לאור, ומצפים לו כ"כ...
 
הרי הראב"ן, י"א במאירי, רבי משה תלמידו של המהר"ם מרוטנבורג, והאור זרוע כל הראשונים האלו חולקים על הרשב"א (שהוא בעצם המקור הראשון לחידוש זה שאינו בדין שיפטור האינו חשוב את החשוב)
נשמח למקורות או שכת"ר כתב תשובה מקיפה בענין שיעלה ויבוא
 
נערך לאחרונה:
הרי הראב"ן, י"א במאירי, רבי משה תלמידו של המהר"ם מרוטנבורג, והאור זרוע כל הראשונים האלו חולקים על הרשב"א
נשמח למקורות, מימי לא שמעתי על השיטות הללו, למדתי את הסוגיא, אמנם לא בעיון כמוך, אך בכ"ז נשמח.
היחיד שראיתי שחולק זה כף החיים, לפי ביאור בספר חסידים, אך כל האחרונים הבינו אחרת בדברי ספר חסידים וכשיטת המג"א.
רק את הראב"ן ראיתי, ותסתכל היטב בדברי פתח הדביר
הרי הראב"ן,
כבודו לא עיין טוב בפתה"ד.
 
פלא לכתוב דבר כזה מבלי לעיין בסוגייה
הרי הראב"ן, י"א במאירי, רבי משה תלמידו של המהר"ם מרוטנבורג, והאור זרוע כל הראשונים האלו חולקים על הרשב"א (שהוא בעצם המקור הראשון לחידוש זה שאינו בדין שיפטור האינו חשוב את החשוב)
ומטעם זה יש פוסקים מורי הוראות כדוגמת הגר"א בוטבול שליט"א שמורים להלכה דשב ואל תעשה עדיף, דאכתי לא יצא הדבר מידי ספק.

וגם מרן הגאון רבי יצחק יוסף בילקוט יוסף סי' ריא ס"ד בהערות כתב דכיון שלא יצא הדבר מידי מח', מי שרוצה לחוש לדעת הכף החיים רשאי והמברך כדעת הבא"ח לא הפסיד, עכ"ל.
ואף שכדברי הרשב"א פסקו הרבה מן הפוסקים לרבות מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בחזו"ע, אבל להגיד שאין בזה מח' כלל, זה ממש לא נכון...

ובאמת קצת פלא שהרב יצחק לא פסק כאביו בזה, והרי תמיד הולך בדרך פסיקתו בכל דבר כידוע, ואולי הלכה זו נכתבה בשנת תשס"ד ואילו חזו"ע ברכות יצא בתשס"ז ואילו היה רואה דברי אביו היה חוזר בו. ולשם כך צריך לדעת מה הכריע רבינו שליט"א במשנתו האחרונה בילקוט יוסף ברכות החדש ח"ב שעדיין לא יצא לאור, ומצפים לו כ"כ...
הפלפול הנ''ל הובא בתשובה ארוכה בברכה נאמנה עמ' שז
הילקוט יוסף זה כדעת ההליכות עולם אותו הלשון (כסברת כהח)
אך בחזוע הרב קצת שינה את דעתו ופסק כן לברך
 
חזור
חלק עליון