• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לכסות חציל שניצל

הרב בחזוע שבת ב הביא 2 טעמים
1. שלא יראה בושתו שהוא קודם בברכה
והטעם השני אני לא זוכר
וחוששים לא הטעמים לכן אף על פי שהוא לא פתח הרב פסק לחשוש ולכסות אותו
 
כמדומני שראיתי בילקוט יוסף שדן האם צריך לכסות פת הבאה בכיסנין בשעת הקידוש. כי לכתחילה לא עושים קידוש על עוגות, כשאין יין, אלא על פת ממש.
מי שיודע היכן כתב כן מרן שליט"א.
 
האם צריך לכסות חציל שניצל שעושים קידוש
כוונתך לחציל מצופה פירורי לחם?
אם כן, לכאו' הרי ברכתו כברכת השניצל, ואם ברכתו כברכת החציל, למה שיצטרכו לכסות? הרי א"א לקדש עליו וגם אינו קודם בברכה לברכת היין.
 
אגב הנידון,
 
כמדומני שראיתי בילקוט יוסף שדן האם צריך לכסות פת הבאה בכיסנין בשעת הקידוש. כי לכתחילה לא עושים קידוש על עוגות, כשאין יין, אלא על פת ממש.
מי שיודע היכן כתב כן מרן שליט"א.
מרן זיע"א בחזו"ע שבת ב עמ' יד כתב כן
 
כמדומני שראיתי בילקוט יוסף שדן האם צריך לכסות פת הבאה בכיסנין בשעת הקידוש. כי לכתחילה לא עושים קידוש על עוגות, כשאין יין, אלא על פת ממש.
מי שיודע היכן כתב כן מרן שליט"א.
תראה מעלי רשם את העמוד
רשמתי יש 2 טעמים אחד מהם 'ברכת מזונות קודמת ליין לכן אין הבדל אין מקדשים עליו או לא
הרב הביא את זה בלי חולק
 
אחר אלף המחילות מכל הכותבים,
א. דבר מטוגן אפילו אכל שיעור קביעות סעודה לעולם תיהיה ברכתו על המחיה.
ב. ניתן לצרפו ללחם משנה כמבואר בסימן רעד ולכן מצד בושת יש לכסותו.
ג. מה שייך קידוש? פשוט שאם אכל כזית יוצא ידי חובת קידוש במקום סעודה.
ד. יש לדון מה מברכים על חציל שכזה, אם הפירורים באים ליפותו הוי שהכל ואם זה בא להטעים הוי מזונות עיין בשו"ת הראשל"צ ח"א ובילקוט יוסף על ברכות ח"א בדין ברכת השניצל.
ה. לעניות דעתי כדי לצאת ידי חובת כל הפוסקים יש להביאו לשולחן אחר ברכת המוציא.

יישר כח עצום.
 
אחר אלף המחילות מכל הכותבים,
א. דבר מטוגן אפילו אכל שיעור קביעות סעודה לעולם תיהיה ברכתו על המחיה.
ב. ניתן לצרפו ללחם משנה כמבואר בסימן רעד ולכן מצד בושת יש לכסותו.
ג. מה שייך קידוש? פשוט שאם אכל כזית יוצא ידי חובת קידוש במקום סעודה.
ד. יש לדון מה מברכים על חציל שכזה, אם הפירורים באים ליפותו הוי שהכל ואם זה בא להטעים הוי מזונות עיין בשו"ת הראשל"צ ח"א ובילקוט יוסל על ברכות ח"א בדין ברכת השניצל.
ה. לעניות דעתי כדי לצאת יד י חובת כל הפוסקים יש להביאו לשולחן אחר ברכת המוציא.

יישר כח עצום.
זה בדיוק מה שהכותבים פה רשמו
מהו החידוש אם באים ליפותו? כל שבא לטעם טעם קובע ברכה מזונות אלא אם כן בא לדבק
 
לכאו' הרי ברכתו כברכת השניצל
ד. יש לדון מה מברכים על חציל שכזה, אם הפירורים באים ליפותו הוי שהכל ואם זה בא להטעים הוי מזונות עיין בשו"ת הראשל"צ ח"א ובילקוט יוסף על ברכות ח"א בדין ברכת השניצל.
ראיתי שיש מקום לחלק, ויש כאלו שאע"פ שפסקו שברכת השניצל שהכל, כתבו שהחציל הנ"ל ברכתו מזונות.
אמנם ראיתי שהרב בן ציון אבא שאול אמר (הובא בביכורי יוסף) שזה תלוי בדעת המטגן. [ואמר שאצלו בבית זה כנראה האדמה].
 
גם על הצד החציל מברכים האדמה כמו שניצל רגיל שברכתו שהכל עדיין יש לעיין בזה
שאולי אין משנה מה הברכה של החציל המטוגן
הרי אם הוא אוכל רק את הפירורי לחם לבדם יצטרך לברך עליהם מזונות ולכן לכאורה צריך לכסות (זיל בתר חפצא)
אבל צד שני כיון שהוא לא מתכוון לאכול את הפירורים לבדם רק עם החציל שהוא העיקר שברכתו האדמה לכן יש לו להקדים את היין ואין צריך לכסות (זיל בתר גברא)
 
גם על הצד החציל מברכים האדמה כמו שניצל רגיל שברכתו שהכל עדיין יש לעיין בזה
שאולי אין משנה מה הברכה של החציל המטוגן
הרי אם הוא אוכל רק את הפירורי לחם לבדם יצטרך לברך עליהם מזונות ולכן לכאורה צריך לכסות (זיל בתר חפצא)
אבל צד שני כיון שהוא לא מתכוון לאכול את הפירורים לבדם רק עם החציל שהוא העיקר שברכתו האדמה לכן יש לו להקדים את היין ואין צריך לכסות (זיל בתר גברא)
חציל מטוגן הוא הדין שניצל ברכתם מזונות
ולכן שעושה קידוש צריך לכסות זיל בתר טעמא שצריך לכסות כל דבר שברכתו מזונות שקודם לברכת היין
 
חזור
חלק עליון