• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כיסוי הירקות בקידוש על חמר מדינה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מי שמקדש על חמר מדינה כגון בירה, ויש לפניו ירקות, האם צריך לכסות אותם?

בטעם הדבר שצריך לכסות את הפת בשעת הקידוש נאמרו כמה טעמים, ולפי אחד הטעמים שמביא הטור שהוא שלא יראה הפת בושתו, לכאורה היה צריך לומר שגם את הירקות יש לכסות.
ואמנם לפי מש"כ בספר המכתם (פסחים ק: ) לבאר הטעם שלא תכלם הפת כשמקדשין על היין ולא עליה. ומשמע דלאו היינו משום ברכת הנהנין אלא משום
עצם הקידוש על היין ולא על הפת. וכן משמע בספר העתים (עמוד ריא) בשם רב מתתיה גאון, ובשבולי הלקט (סימן סח) ובהלכות ברכות לריטב"א (פרק ח' הלכה י') ובספר השלחן (הלכות סעודה שער שביעי). וכן בט"ז (סי' רע"א ס"ק יב) נראה שהבין כן גם בדברי הטור, דבושת הפת היינו בעצם הדבר שאין מקדשין עליה. וכן כתבו העולת שבת (סק"ז) והחסד לאלפים (סק"ח) והמשנה ברורה (ס"ק מא) והערוך השלחן (סעיף כב). לפי"ז אין מקום לשאלה, מכיון שא"א לקדש על הירקות. (ואמנם אולי לפי מש"כ הט"ז בסי' רצ"ט סק"ח עדיין יש מקום לשאלה...)
אבל לפי מש"כ המחצית השקל (סי' רע"א סק"ז) שביאר בדברי המג"א (סק"כ) שאין הכוונה שהיה צריך לקדש על הפת, אלא הכוונה רק שהיה צריך לברך ברכת הנהנין על הפת קודם ברכת היין, וכן מתבאר מדברי רוב הראשונים. לפי"ז עדיין יש מקום לשאול האם יצטרך לכסות את הירקות בכדי שלא יתביישו שמקדימים לברך על הבירה ולא עליהם, אע"פ שהיה צריך להקדים אותם (כמבואר בסי' רי"א ס"ג).

ואולי הוא דומה לנידון האם צריך לכסות בשעת הקידוש על היין מאכלים שברכתם מזונות, אך אפשר דיש לחלק. (ואולי ע"פ מש"כ בשו"ת ר' עקיבא יוסף סי' צ"ה וכן באשל אברהם (בוטשאטש) בסי' רע"א [וכן בסי' קפ"ב], שגם לטעם שלא יראה הפת בשתו, במיני מזונות אין צריך לכסותם, כיון שדוקא בפת שהיא עיקר הסעודה והיין טפל אליו בברכה שייך ענין בושת, לפי"ז ה"ה בנד"ד לגבי ירקות, שאין צריך לכסות, משום שאינם עיקר הסעודה. ועדיין צריך לדעת מה יהיה הדין, בשעת הדחק שיש לפניו רק בירה וסלט, וממילא הירקות הם עיקר הסעודה בשבילו, האם אז גם לפי דבריהם יהיה צריך לכסות הירקות או לא. וכן בספר טעמי המנהגים (עניני שבת) כתב, כי המקדש בשחרית בשבת ואוכל פת הבאה בכיסנין - אין צריך לכסות את המזונות בשעת הקידוש, משום שהחיוב לכסות את הפת נובע מב' טעמים: היות ומברכים על הפת 'המוציא', וכן מאחר וניתן לקדש על הפת, אשר על כן יש לכסות את הלחם שלא יראה בושתו, שכן שייך בו חיוב קדימה. מה שאין כן בפת הבאה בכיסנין, שאין מברכים עליה המוציא, וכן אין מקדשים עליה, וממילא לא שייך בה חיוב קדימה ליין. ומשכך, אין חיוב לכסותה בשעת הקידוש. ולפי דבריו גם לטעם של חיוב קדימה אין צורך לכסות את המזונות. ובלאו הכי מהמשנ"ב סי' רצ"ט ס"ק ל"א משמע, וכן כתב בקיצור שו"ע סי' נ"ה סעיף ה' וכן בשו"ת לבושי מרדכי א', מ"ו וכן בשו"ת קול אליהו [של הרב מרדכי אליהו] (שבת פרק ט' שאלה כ"ט ושם הערה פ"א). מבואר שיש לכסות גם מיני מזונות. ולפי"ז לכאורה גם את הירקות יצטרך לכסות מאותו הטעם).

ואמנם מישהו רצה לתרץ לי שלא צריך לכסות את הירקות בגלל שלברך הגפן על היין זה ביזוי לפת אבל לברך שהכל על בירה זה לא ביזוי לירקות כי שהכל זה ברכה שמתאימה גם לירקות. ולכאורה כוונתו שבגלל שאם בירך שהכל על הירקות יצא יד"ח, לכן אין בושת לירקות שמקדימים את השהכל לפניהם. ואמנם הוא לא כ"כ מחוור, שהרי בוודאי שאם בירך על דבר שהכל אין ספק שלא פטר את הירקות, ואין זה ברכתם הראויה, ועדיין יש להם בושת בכך שמקדימים לברך על שהכל לפניהם.
ואגב אורחא, בתחילה חשבתי להביא ראייה לדבריו ממש"כ בשו"ת דברי יציב ח"א סי' פ"ב לברך על תפוחי אדמה (מבושלים, לא רק חיים) שהכל נהיה בדברו, ואמנם לפי דבריו אם היה לפניי תפו"א לכאורה פשוט שלא היה צריך לכסות, ואולי גם אנו נוכל לסמוך על זה למעשה, אע"פ שאין אנו פוסקים כך לברך על תפו"א שהכל. אולם בשאר ירקות נראה שאין שייך לומר את טעמו (שמשום שהוא ספק מזונות כיון שהוא מזין וספק האדמה, יברך שהכל), ועדיין יש לשאול מה יהיה הדין כשיש לפניו שאר ירקות, האם צריך לכסותם כשמקדש על חמר מדינה.

אשמח לשמוע את חוות דעתכם, מה יהיה הדין בשאלה הנ"ל.
 
נערך לאחרונה:
אם הייתי מסכם בזריזות את הצדדים שהבאת שאין צורך לכסות כשמקדשים על חמר מדינה זה יהיה כך:
א. דעת המכתם שצריך לכסות את הפת משום שאפשר לקדש עליו וזהו בושתו, ודלא כהמחצ״ש בדעת המג״א.
ב. אם נימא שזה דומה לכיסוי פת בכיסנין בקידוש, ששם הצד שלא לכסות לדעת האשל אברהם ור׳ עקיבא יוסף משום שהם לא עיקר הסעודה.
ג. תירוץ שהבאת שיש לחלק בין פת לירקות שחמר מדינה שהרי גם על ירקות אפשר לברך שהכל, ואפילו הבאת סיעתא שאפשר לברך על תפו״א שהכל לכתחילה.

על נקודה ג׳ יש לי לדחות מעין מה שאמרת, שלדעת המחצ״ש במג״א שהרי צריך לברך ברכת הפת לפני היין אפשר להסביר שברכת המוציא היא חשובה יותר מברכת הגפן, אף שברכת הגפן אפשר לברכה בסעודה. אף כאן ברכת האדמה לכאורה היא ברכה חשובה יותר מברכת שהכל.

אך עלה בדעתי שניתן לבאר במחצ״ש פירוש שלא משליך נפ״מ על נידון דידן, והוא שבושתו של פת פירושו שהרי ברכת הגפן אפשר לברכה אף בסעודה. ומאיך שכבודו מביא את דבריו הכי מחוורתא. והרי היין של הקידוש נחשב כחלק מהסעודה, וכעת כשאני מברך על היין לפני הפת אני גורם לבושתו. לעומת זאת, על ירקות לא מברכים בתוך סעודה כשהם חלק מהסעודה, ואדרבה עצם העובדה שהם על השולחן שאני הולך לסעוד עליו מעידים על כך. ולפ״ז לכאורה אין להוכיח מהמחצ״ש לנידון דידן.

ובלאו הכי, כל עניין הכיסוי יש בו גם דעת התוס׳ שהוא זכר למן, ובזה דווקא בפת בעינן כיסוי.
כך שלו יהי, כיוון שתקנה דרבנן היא, לכאורה אולי יש להקל כאן בספק דרבנן לקולא.
 
אך עלה בדעתי שניתן לבאר במחצ״ש פירוש שלא משליך נפ״מ על נידון דידן, והוא שבושתו של פת פירושו שהרי ברכת הגפן אפשר לברכה אף בסעודה. ומאיך שכבודו מביא את דבריו הכי מחוורתא. והרי היין של הקידוש נחשב כחלק מהסעודה, וכעת כשאני מברך על היין לפני הפת אני גורם לבושתו. לעומת זאת, על ירקות לא מברכים בתוך סעודה כשהם חלק מהסעודה, ואדרבה עצם העובדה שהם על השולחן שאני הולך לסעוד עליו מעידים על כך. ולפ״ז לכאורה אין להוכיח מהמחצ״ש לנידון דידן.
אז לפי דבריך, גם לא יצטרכו לכסות את הפת כשמקדש על חמר מדינה, כי א"א לברך עליו אחרי ברכת הפת. ולא מסתבר הכי.
 
אז לפי דבריך, גם לא יצטרכו לכסות את הפת כשמקדש על חמר מדינה, כי א"א לברך עליו אחרי ברכת הפת. ולא מסתבר הכי.
לפי פירוש על המחצ״ש הזה כן, אבל לפי דעת תוס׳ וספר המכתם צריך לכסות. והרי להלכה אנחנו חשים לכל הדעות, הלא כן?
במחשבה שנייה, גם לדעת המחצ״ש יהיה פה בעיה, שהרי יש כאן בעיה בעצם הברכה שהיא יותר משובחת. והרי הטעם שאתה מברך על הגפן בתוך הסעודה הוא משום מעלתה ושבחה. זה מעט משנה את הפירוש שאני מנסה לומר במחצ״ש שבמילים אחרות המחצ״ש אומר שיש פה בושת על הפת כיוון שאפשר לברך על היין בתוך הסעודה וברכת המוציא היא יותר עליונה שהרי עליה משפט הקדימה, לכאורה מסתבר דזה היינו הך. כך לפחות נראה בעיני.
 
לפי פירוש על המחצ״ש הזה כן, אבל לפי דעת תוס׳ וספר המכתם צריך לכסות. והרי להלכה אנחנו חשים לכל הדעות, הלא כן?
אבל עדיין זה חידוש. לא שמענו שלדעת המחצה"ש מי שמקדש על חמר מדינה לא יצטרך לכסות את הפת... זה כתוב ומדוייק באיזה מקום להדיא מדברי המחצה"ש, או שרק ככה אתה הבנת? כי קשה לומר דבר כזה לבד. (במיוחד שלפי המחצה"ש לי היה משמע שאפי' מזונות יצטרכו לכסות).
 
אבל עדיין זה חידוש. לא שמענו שלדעת המחצה"ש מי שמקדש על חמר מדינה לא יצטרך לכסות את הפת... זה כתוב ומדוייק באיזה מקום להדיא מדברי המחצה"ש, או שרק ככה אתה הבנת? כי קשה לומר דבר כזה לבד. (במיוחד שלפי המחצה"ש לי היה משמע שאפי' מזונות יצטרכו לכסות).
ראה בעריכה שלי בתגובה.

ייתכן שאני מכניס הרבה, אך מבחינת סברא זה מובן היטב לענ״ד.
(לפחות ברגע זה)
 
צריך לכאורה לתקן כך במה שכתבתי, אחרת באמת יצא שאני מפרש שאף למחצ״ש צריך לכסות את הירקות:
במחשבה שנייה, גם לדעת המחצ״ש יהיה פה בעיה, שהרי יש כאן בעיה בעצם הברכה שהיא יותר משובחת. והרי הטעם שאתה מברך על הגפן בתוך הסעודה הוא משום מעלתה ושבחה. זה מעט משנה את הפירוש שאני מנסה לומר במחצ״ש שבמילים אחרות המחצ״ש אומר שיש פה בושת על הפת כיוון שאפשר לברך על היין בתוך הסעודה שברכת המוציא היא יותר עליונה שהרי עליה משפט הקדימה, לכאורה מסתבר דזה היינו הך. כך לפחות נראה בעיני.
 
ואולי אפשר גם להוכיח באופן דומה ממה שכותב הראשל״צ בילקו״י לגבי זיתים, אם צריך לכסותם.
אף שהתם מדבר בקידוש על יין, לכאורה הטעם דומה.
השאלה היא אם המחצ״ש דן את טעם המג״א כטעם הירושלמי.
 

קבצים מצורפים

  • האם צריך לכסות זיתים בקידוש.pdf
    49.7 KB · צפיות: 5
ואולי אפשר גם להוכיח באופן דומה ממה שכותב הראשל״צ בילקו״י לגבי זיתים, אם צריך לכסותם.
אף שהתם מדבר בקידוש על יין, לכאורה הטעם דומה.
השאלה היא אם המחצ״ש דן את טעם המג״א כטעם הירושלמי.
לפי מה שכתב שם "שיש לכסות רק מאכלים הראויים לעשות עליהם קידוש, כפת ועוגה אבל לא זיתים", לכאו' קשה לפי"ז למה בהבדלה צריך לכסות את הפת, וכמו שביארנו פה. (ושם הבאנו את דברי הט"ז שיש בושת גם בדבר שא"א לקדש או להבדיל עליו, עיי"ש. אך לפי מש"כ כאן אינו מובן)
חוץ מזה, מי שאין לו פת, יכול לומר את ברכת הקידוש על עוגה?

וגם איני מבין, מדוע אחר שהביא "מי שנסתפק" לא השיב על דבריו ע"פ מה שכתב בילקו"י סעיף ס"ג בהערות שהטעם הוא משום שאין מקדשין עליו, ולא משום שהוא מוקדם בברכה. וכאן נראה שנטה לומר ולפרש הטעם של הבושת משום שהוא מוקדם בפסוק והיה צריך לברך עליו (ע"פ סי' רי"א) בשונה ממה שכתב לפני כן, וצ"ב.

אולם לפי מש"כ שם "דלא הוזהרנו לנהוג כבוד אלא בפת מפני חשיבותו, אבל בשאר מאכלים הוזהרנו שלא לנהוג בהם בזיון ושלא להפסידם משום בל תשחית, אבל לא מצינו שיש לנהוג בהם כבוד. ועכ"פ מסתבר להקל בזה". לפי"ז באמת אפשר לומר שלא יצטרך לכסות את הירקות.
וגם לפי מש"כ לעיל בסעיף ס"ג, שמשום שהוא דבר שבקביעות שמקדימים את היין לפת, לכן יש לו בושת, ונראה לכאורה שאם מקדש על חמר מדינה, שמסתמא אינו נחשב דבר שבקביעות, אז לא יהיה בעיה ולא יצטרך לכסות.
ושם גם צירף את הטעם האחר שיש, שהוא זכר למן, שאז בוודאי שלא צריך לכסות.
 
חזור
חלק עליון