• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

שבע ברכות בשבת חתן

לא כתוב בפניו, אלא 'וברכו את כל השבע ברכות'
שאלתי את מרן שליט"א על הסיפור שפ"א בשבע ברכות שהתקיימה בביתו של מרן זיע"א לנכדו של מרן ה"ה שמוליק ששון ובירכו ז' ברכות והיו שניסו להסביר כיון שהוא היה ממש בן בית שם ומרן גידלו כבן בית אצלו אז אולי נחשב כביתו

ומרן שליט"א אמר לי שזה היה מחמת הבילבול אך מרן זיע"א כלל לא חזר בו ולא התיר לברך ז' ברכות שלא בבית החתן
 
מצאתי עדות נוספת שמובאת בספר "שבע חופות" [ר' רחמים כהן].

ובעמודים שם שהובאה העדות הנ"ל, ישנם הערות של מרן שליט"א.

ועל החלק של העדות שם- מרן שליט"א, לא העיר ולא מידי

דמוכח להדיא – שהעדות נכונה, וקיימת שפיר.

הצג קובץ מצורף 36838
חזר בו ממה?
לגבי בית הסב האם נחשב בית חתנים?
זה לא הנידון כאן, כאן הנידון על שבת חתן שאינה בבית אף אחד מהמשפחה.

ועי' בקובץ בתורתו שמרן הראש"ל שליט"א ביאר מעשה אביו.
 
חזר בו ממה?
לגבי בית הסב האם נחשב בית חתנים?
זה לא הנידון כאן, כאן הנידון על שבת חתן שאינה בבית אף אחד מהמשפחה.
י"א שמתחם השכור לשבת הרי הוא כבית החופה, שהרי מושכר עבור הזוג
(ובפרט שמיוחד להם חדר דהוי כבית חופה לגאון מליסא),
וי"א שהוא עכ"פ כמקום של ההורים.
ויש לצרפם, כפי שכתבתי בפנים
 
י"א שמתחם השכור לשבת הרי הוא כבית החופה, שהרי מושכר עבור הזוג
(ובפרט שמיוחד להם חדר דהוי כבית חופה לגאון מליסא),
וי"א שהוא עכ"פ כמקום של ההורים.
ויש לצרפם, כפי שכתבתי בפנים
הוא התכוון לומר שמישהו הביא סיפור שמרן הורה לברך בבית שלו שבע ברכות, ומזה רצו ללמוד למתחם שכור, וזה אינו, כיון שגם מי שהעיד שכך מרן אמר, כתב מה הטעם לכך, והוא אינו שייך המקום שכור.
 
בילקו"י ברכות כרך ב' הנדפ"מ, עמ' רצ"ג כתב: צריך שיהיה בית חתנים ועשרה

לכאורה גם זה לא מובן

כי אם צריך "בית חתנים" דווקא, א"כ שלא נברך גם ברכת "אשר ברא".

ובאמת מצינו הרבה בפוסקים [ראשונים ואחרונים] דלא מברכים אף ברכת "אשר ברא" שלא בבית חתנים.

וא"כ יש לנו סב"ל גם לברכת "אשר ברא".


א. המרדכי [פרק הישן סי' תשמ"ד].

שבע ברכות- מרדכי.JPG


ב. הבית שמואל [ס' ס"ב ס"ק יג] בדעת תוס' והרא"ש וריא"ז וריקאנטי.

שבע ברכות- בית שמואל.JPG


ג. דרכי משה [הארוך, סי' סב] בשם הר"ן.


שבע ברכות- דרכי משה.JPG


ד. הרמב"ן [כתובות ח:].


שבע ברכות- רמב''ן.JPG


ה. דרך החיים [לגאון מליסא].

שבע ברכות- דרך החיים.JPG

ו. קיצור ש"ע [גאנצפריד].

שבע ברכות- קיצור שו''ע.JPG
 
שמנהגנו לברך גם בלא עשרה וגם שלא בבית חתנים.
יש פה שני נושאים

יש בלא עשרה, ויש בבית חתנים

נראה לי שלהלכה קיי"ל שברכת אשר ברא אינה צריכה עשרה [מהזכרון גרידא]

אך הקושייא שלי היא נסובה- גבי "בית חתנים" שזה תנאי לברכת אשר ברא כפי שמובא בראשונים ובפוסקים שהובאו לעיל.

ולכן מי שסובר- שהיום אין בית חתנים [ודלא כט"ז דס"ל שמה שנוהגים היום לעשות שבע ברכות הוא גם בכלל בית חתנים וגם לשו"ע זה נקרא בית חתנים], עליו הקושייא, כי אם צריך בית חתנים דווקא, א"כ גם לברכת אשר ברא בעינן בית חתנים דווקא.
 
חזור
חלק עליון