• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ליקוט תשובות מהראשון לציון לזכות את הרבים

עי' בספר הנכבד והנפלא של הרב ראובן יוסף מיארה נר"ו [איני זוכר את שמו המדויק] (שלא הפסקתי להתפעל מההיקף העצום והכתיבה הברורה והנהירה בדרך מכובדת) שם כתב בזה משם מרן הראש"ל שליט"א
הצג קובץ מצורף 3837
(מתוך העלון "השיעור השבועי" יתרו תשע"ה)
אני מבין שהכוונה היא שיש במבה שוש ויש אוסם ויש לולו וכולו
עליהם אומר הפסק שזה אדמה

אך לא הכוונה שבמבה נוגט שהו'א שהשוקולד עיקר מדין עיקר וטפל
ואם תראה את המכתב בשו''ת תבין שאין קשר בכלל להו''א שעל במבה לולו שהכל לבין שבמבה נוגט הו''א שהכל

כי הרב הרשלצ כתב להדיא שיש לברר את תהליך הבמבה נוגט אז מה אנשים לא מבינים אתם רוצים שאעלה את הפיסקא הזו להדיא?

דבר שני אשמח לדעת מאיזה ספר זה בקשה
 
אני מבין שהכוונה היא שיש במבה שוש ויש אוסם ויש לולו וכולו
עליהם אומר הפסק שזה אדמה

אך לא הכוונה שבמבה נוגט שהו'א שהשוקולד עיקר מדין עיקר וטפל
ואם תראה את המכתב בשו''ת תבין שאין קשר בכלל להו''א שעל במבה לולו שהכל לבין שבמבה נוגט הו''א שהכל

כי הרב הרשלצ כתב להדיא שיש לברר את תהליך הבמבה נוגט אז מה אנשים לא מבינים אתם רוצים שאעלה את הפיסקא הזו להדיא?

דבר שני אשמח לדעת מאיזה ספר זה בקשה
נזכרתי עתה שיש על כך תשובה מפורשת גם כן בעל פה (כי תורה שבכתב לא מצאנו, למרות שיש, אבל אין לי בנמצא לחפש את זה בקבצי בית יוסף של מרן שליט"א) של @הרב שמעון ללוש שמקווים שבמהרה נחזור לראות את תשובותיו המאירות.
 
אור יצחק עדיין שולחים?
אני כבר תקופה לא מקבל מהם למייל את העלון, מוזר.
אולי מישהו יכול לשלוח את זה כאן אם זה עדיין יוצא, תודה רבה!
מוסדות אור יצחק <34567831w@gmail.com>
אולי שינו מייל כדאי לנסות פה
וגם אני לא מקבל כל שבוע אלא רק בד''כ כל שבוע
 
מה שאני הקטן עדיין לא זכיתי להבין בעניין הבמבה,
שגם אם נניח שהתירס של הבמבה עשוי מזן מיוחד ונפסוק כרבינו ירוחם שבכה"ג צריך לברך האדמה, מ"מ הרי עינינו הרואות ברכיבים בבמבה שכתוב 50 אחוז בוטנים, והרי הבוטנים הם לא זן מיוחד, וא"כ ברכתם שהכל, ובצירוף שאר התבלינים ועוד חומרים מסויימים, הם ניהיו רוב כנגד התירס המיוחד הזה, וא"כ מדוע שנברך עליו האדמה. וכ"ש אם יש בו מילוי של נוגט וכד' שמסתבר שגם זה מצטרף לרוב השהכל ומבטל המיעוטא דתירס זה.
 
מה שאני הקטן עדיין לא זכיתי להבין בעניין הבמבה,
שגם אם נניח שהתירס של הבמבה עשוי מזן מיוחד ונפסוק כרבינו ירוחם שבכה"ג צריך לברך האדמה, מ"מ הרי עינינו הרואות ברכיבים בבמבה שכתוב 50 אחוז בוטנים, והרי הבוטנים הם לא זן מיוחד, וא"כ ברכתם שהכל, ובצירוף שאר התבלינים ועוד חומרים מסויימים, הם ניהיו רוב כנגד התירס המיוחד הזה, וא"כ מדוע שנברך עליו האדמה. וכ"ש אם יש בו מילוי של נוגט וכד' שמסתבר שגם זה מצטרף לרוב השהכל ומבטל המיעוטא דתירס זה.
ראשית, גם על חמאת בוטנים מברכים "האדמה" כמו על חומוס וכד'.
שנית, כבר נאמר, שבמקום שיש עיקר וטפל לא שייך דין רוב, ואפי' אם המיעוט הוא העיקר מברכים עליו.
וחוץ מזה, מה שכתוב 50% בוטנים זה מחמת שהמשקל של הציפוי הוא כבד מכיון שהבמבה מלאה אוויר, אבל בוודאי שאין רוב אמיתי בציפוי, ופוק חזי כמה ציפוי של חמאת בוטנים יש מסביב הבמבה, ובוודאי שהוא מיעוט וטפל.
כנ"ל לעניין המילוי שאע"פ ששם יש רוב, הרי זה טפל לבמבה, וכמו שהוזכר שזה במבה עם מילוי והיינו שהמילוי נלווה ונותן טעם בבמבה.

הדבר אולי דומה למי שיקח פריכיית אורז ששוקלת 10 גרם וימרח עליה גבינה ששוקלת 15 גרם, וכי יברך על זה שהכל??? בוודאי שהברכה תישאר האדמה!
 
מה שאני הקטן עדיין לא זכיתי להבין בעניין הבמבה,
עיין כאן
אולם דבריו צ"ע.
מה שכתב שהבסיס הוא התירס, והתירס נחשב לעיקר, מפני שכל צורת הבמבה זה גרגירי התירס שנתפחו וכו' - צ"ע, שהרי בבמבה אוסם כתוב שיש 54 אחוז בוטנים טחונים, וא"כ אין התירס עיקר אלא הבוטנים, ובודאי בצירוף שאר הדברים שיש שם התירס כלל לא עיקר.
ומה שכתב שכל שאין שקר בברכה מברכים האדמה וכו' - הרי כאן מדובר שהשתנה שמו וטעמו וכו', ובזה קי"ל שמברכים שהכל כמו פלאפל.
כל הסיבה שאפשר 'לדון' לברך האדמה זה משום שהתירס הוא גידול מיוחד והוא הרוב וכו', אבל כשאינו כן - מצד שאר הרכיבים שהם הרוב הדין הוא לברך שהכל וכנ"ל.
ראשית, גם על חמאת בוטנים מברכים "האדמה" כמו על חומוס וכד'.
כאן השתנה שמו וטעמו וממשו, ואין זה חמאת בוטנים רגילה, ולכן מצד זה מברכים שהכל כמו פלאפל.
שנית, כבר נאמר, שבמקום שיש עיקר וטפל לא שייך דין רוב, ואפי' אם המיעוט הוא העיקר מברכים עליו.
מי אמר שהעיקר זה התירס? הרוב הוא העיקר כל עוד אין ראיה ברורה אחרת, וכאן אין.
וחוץ מזה, מה שכתוב 50% בוטנים זה מחמת שהמשקל של הציפוי הוא כבד מכיון שהבמבה מלאה אוויר, אבל בוודאי שאין רוב אמיתי בציפוי, ופוק חזי כמה ציפוי של חמאת בוטנים יש מסביב הבמבה, ובוודאי שהוא מיעוט וטפל.
דברי נביאות. הם כותבים שהבוטנים הם 54 אחוז, וזה גם מופיע ראשון ברשימת הרכיבים, כך שבודאי זה העיקר והרוב.
 
אני שמח לבשר לכם שבס"ד שוחחתי והתכתבתי עם הרב רפאל (רפי) מנת, רב אוסם.
וכן עם הרב צביקה פרקש משגיח בעלית-שטראוס. וכן עם האחראי על הנ"ל מטעם העדה"ח.
(רב אוסם, אמר שיבדוק שוב את הדברים במפעל ויעדכן אותי, משגיח עלית אינו בקי בהכנת הבמבה אלא בענייני כשרות (וצריך אישור מרבני הבד"ץ בכדי לבדוק את שאלותיי), והרב מטעם הבד"ץ בקיא לעומק בענייני ההכנה והוא אמר לי את הדברים).

כו"ע הודו לי שהגרגרים שנכנסים לאקסטרודר הם גרוסים (בגודל של סוכר) ולא טחונים כמו אבקה. אם כי, הרב מטעם הבד"ץ אמר לי שרק כשהגרגרים נכנסים לאקסטרודר הם גרוסים ועומדים בעינם, אבל בתוך המכונה הם נטחנים לחלוטין. (ואמר שא"א לבדוק את זה, ורק אם יפרקו את האקסטרודר באמצע העבודה יוכלו לראות את זה, והוא אומר את זה מידיעה. ואולי ראה כאן).
כאן שאלתי אותו, שלפי"ז זה דומה ל"תמרים שמיעכן" ולפי השו"ע יצטרכו לברך על זה את ברכת הפרי, והודה לי שאה"נ באמת לספרדים הברכה תהיה האדמה.
שאלתי אותו למה כותבים שהברכה שהכל, ואמר לי שמה שהם כותבים זה לאשכנזים!
עוד אמר לי שזה לא נעשה עיסה בשום מצב, ויש בזה רק ממש מעט מאוד מים. [וגם שזה לא מעורב עם חומרים אחרים].
הוא גם אמר לי שהגרגרים זה בגידול מיוחד ושהם לא ראויים לאכילה כפי שהם גדלים. (ועל כך לא ידע להשיב לי למה לפי"ז האשכנזים לא יברכו האדמה, והפנה אותי לרב אחר מטעם הבד"ץ שבקיא יותר בדיני ברכות, אך היה די לי בזה).
[הוא ניסה גם לטעון לגבי החמאת בוטנים שאולי ברכתה שהכל לכו"ע ואולי הוא לא טפל וכו', אך דחיתי טענותיו...]
הנ"ל דיבר איתי מטעם הבד"ץ העדה החרדית ודיבר גם על במבה וגם על שוש!

לאור הנ"ל נראה פשוט ואף הם הודו לי בכך שלספרדים בוודאי יש לברך כיום על הבמבה ברכת "בורא פרי האדמה".
[לכאו' גם לאשכנזים כך הוא הדין, אך מהשיחה הנ"ל לא הוסכם כן, משא"כ לגבי הספרדים שהסכים איתי והודה לי בפה מלא].

לא אעלים דבר, ואומר את האמת, ששלחתי ללשכת הגאון ר' דוד יוסף שאלה אם אכן חזר בו לאור מה שנכתב, והשיבו לי כך:
הרב לא חזר בו, ולהיפך, לאחרונה הייתי עד לשיחה בנושא הזה בין הרב לעוד ת"ח חשוב, ודעתו נשארה כבראשונה.
אגב, שמועה באה לפניי, שהראשון לציון שוקד בימים אלו על מהדורה נוספת של אחד מספריו ושם מעלה עוד טענות לשיטתו, וכבר השיב עליו מו"ר, ואכמ"ל. אי"ה עוד חזון למועד.

בהצלחה רבה
אבינועם עידן - רל"ש הרב דוד יוסף שליט"א
 
נערך לאחרונה:
אני שמח לבשר לכם שבס"ד שוחחתי והתכתבתי עם הרב רפאל (רפי) מנת, רב אוסם.
לשמחה מה זו עושה?
אדרבה כיון שאמר
שרק כשהגרגרים נכנסים לאקסטרודר הם גרוסים ועומדים בעינם, אבל בתוך המכונה הם נטחנים לחלוטין.
אז הדר דינא שדינו כקמח תירס ולא כתירס גרוס.

ומה שהתפלפלת עם המשגיחים לגבי הברכה - משגיח הוא לא מאן דאמר. הוא בסה"כ פועל שיודע איך עשויים המוצרים ותו לא. הוא לא בר הכי להיכנס לעובי הקורה ולדעת את ההבדלים ההלכתיים הדקים שדנים בהם גדולי תלמידי החכמים.
ולכן מה שכתבת
לאור הנ"ל נראה פשוט ואף הם הודו לי בכך שלספרדים בוודאי יש לברך כיום על הבמבה ברכת "בורא פרי האדמה".
אין דבריהם מעלים ומורידים כלל.

ואדרבה אתה לא ענית על ההערה כאן
שלמעשה פורכת את כל העסק הגדול שעושים מהתירס, כיון שהתירס לא העיקר, העיקר זה הבוטנים, ומצד הבוטנים צריך לברך שהכל כיון שהשתנה שמם וטעמם וצורתם.
 
שלמעשה פורכת את כל העסק הגדול שעושים מהתירס, כיון שהתירס לא העיקר, העיקר זה הבוטנים, ומצד הבוטנים צריך לברך שהכל כיון שהשתנה שמם וטעמם וצורתם.
א. זה פשוט לכל בר דעת שלא כך הוא. ולפי דעתך גם על פריכיית אורז עם שכבה עבה של גבינה תברך שהכל.
ב. אינני יודע מדוע אתה טוען על חמאת בוטנים לברך שהכל. והרי ברכת האדמה במיוחד ששם היא סמיכה מאוד. והם אפילו כותבים על האריזה "בוטנים טחונים". (ואפי' כתוב על האריזה "חטיף בוטנים").
 
נערך לאחרונה:
א. זה פשוט לכל בר דעת שלא כך הוא. ולפי דעתך גם על פריכיית אורז עם שכבה עבה של גבינה תברך שהכל.
שם הדבר ברור שהגבינה באה 'ללפת' את הפריכית, שהיא יבשה.
בוטנים טחונים לא באים 'ללפת' את ה'תירס'. שניהם טעימים, ושניהם נותנים את המרקם והיחודיות של המוצר החדש שנקרא 'במבה', ולכן הולכים לפי הכללים הרגילים של רוב ומיעוט.
ב. אינני יודע מדוע אתה טוען על חמאת בוטנים לברך שהכל. והרי ברכת האדמה במיוחד ששם היא סמיכה מאוד. והם אפילו כותבים על האריזה "בוטנים טחונים".
כאן זה לא 'חמאת בוטנים' זה מוצר שנקרא 'במבה', ציינתי כבר את דברי הרב עובדיה בענין ברכת הפלאפל עפ"י הרב ידיד הלוי שאם השתנה שמו וטעמו לדבר אחר ברכתו שהכל. גם בפלאפל מעל 90 אחוז זה חומוס, וזה הרבה יותר סיבה לומר שברכתו האדמה, וכך אכן סבר הרב עובדיה בכל תשובתו בח"ז, אלא שבמילואים הדר ביה מכח הסברא הנ"ל, וכ"ש וק"ו הכא.
 
אני שמח לבשר לכם שבס"ד שוחחתי והתכתבתי עם הרב רפאל (רפי) מנת, רב אוסם.
וכן עם הרב צביקה פרקש משגיח בעלית-שטראוס. וכן עם האחראי על הנ"ל מטעם העדה"ח.
(רב אוסם, אמר שיבדוק שוב את הדברים במפעל ויעדכן אותי, משגיח עלית אינו בקי בהכנת הבמבה אלא בענייני כשרות (וצריך אישור מרבני הבד"ץ בכדי לבדוק את שאלותיי), והרב מטעם הבד"ץ בקיא לעומק בענייני ההכנה והוא אמר לי את הדברים).

כו"ע הודו לי שהגרגרים שנכנסים לאקסטרודר הם גרוסים (בגודל של סוכר) ולא טחונים כמו אבקה. אם כי, הרב מטעם הבד"ץ אמר לי שרק כשהגרגרים נכנסים לאקסטרודר הם גרוסים ועומדים בעינם, אבל בתוך המכונה הם נטחנים לחלוטין. (ואמר שא"א לבדוק את זה, ורק אם יפרקו את האקסטרודר באמצע העבודה יוכלו לראות את זה, והוא אומר את זה מידיעה. ואולי ראה כאן).
כאן שאלתי אותו, שלפי"ז זה דומה ל"תמרים שמיעכן" ולפי השו"ע יצטרכו לברך על זה את ברכת הפרי, והודה לי שאה"נ באמת לספרדים הברכה תהיה האדמה.
שאלתי אותו למה כותבים שהברכה שהכל, ואמר לי שמה שהם כותבים זה לאשכנזים!
עוד אמר לי שזה לא נעשה עיסה בשום מצב, ויש בזה רק ממש מעט מאוד מים. [וגם שזה לא מעורב עם חומרים אחרים].
הוא גם אמר לי שהגרגרים זה בגידול מיוחד ושהם לא ראויים לאכילה כפי שהם גדלים. (ועל כך לא ידע להשיב לי למה לפי"ז האשכנזים לא יברכו האדמה, והפנה אותי לרב אחר מטעם הבד"ץ שבקיא יותר בדיני ברכות, אך היה די לי בזה).
[הוא ניסה גם לטעון לגבי החמאת בוטנים שאולי ברכתה שהכל לכו"ע ואולי הוא לא טפל וכו', אך דחיתי טענותיו...]
הנ"ל דיבר איתי מטעם הבד"ץ העדה החרדית ודיבר גם על במבה וגם על שוש!

לאור הנ"ל נראה פשוט ואף הם הודו לי בכך שלספרדים בוודאי יש לברך כיום על הבמבה ברכת "בורא פרי האדמה".
[לכאו' גם לאשכנזים כך הוא הדין, אך מהשיחה הנ"ל לא הוסכם כן, משא"כ לגבי הספרדים שהסכים איתי והודה לי בפה מלא].

לא אעלים דבר, ואומר את האמת, ששלחתי ללשכת הגאון ר' דוד יוסף שאלה אם אכן חזר בו לאור מה שנכתב, והשיבו לי כך:
הרב לא חזר בו, ולהיפך, לאחרונה הייתי עד לשיחה בנושא הזה בין הרב לעוד ת"ח חשוב, ודעתו נשארה כבראשונה.
אגב, שמועה באה לפניי, שהראשון לציון שוקד בימים אלו על מהדורה נוספת של אחד מספריו ושם מעלה עוד טענות לשיטתו, וכבר השיב עליו מו"ר, ואכמ"ל. אי"ה עוד חזון למועד.

בהצלחה רבה
אבינועם עידן - רל"ש הרב דוד יוסף שליט"א
לפי דעת הרב אליישיב יש לאשכנזים לברך האדמה כמו שכתב הרשלצ בשמו
 
דברי נביאות. הם כותבים שהבוטנים הם 54 אחוז, וזה גם מופיע ראשון ברשימת הרכיבים, כך שבודאי זה העיקר והרוב.
לא נביאות ולא רוח הקודש, פשוט וברור שהעיקר והבסיס הוא הבמבה כלומר התירס, והבוטנים הם באים לתת טעם. אפשר לגרד בעדינות את שכבת הבוטנים ולראות שנשאר רק תירס מנופח בטעם של הבמבה הידועה רק פחות מלוחה
 
חזור
חלק עליון