יהודה מ.
Well-known member
ידוע משכ' בת"כ והביאו ברש"י ויקרא כ כו
ר' אלעזר בן עזריה אומר מנין שלא יאמר אדם "אי אפשי ללבוש שעטנז. אי אפשי לאכול בשר חזיר. אי אפשי לבוא על הערוה" אבל "אפשי ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי כך"? תלמוד לומר "ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי"-- נמצא פורש מן העבירה ומקבל עליו עול מלכות שמים.
שאלתי אם יש למישהו מקור אם אדם באמת לא רוצה האם יאמר אפשי, שהרי לא רוצה במציאות, וכי יאמר דבר שקר, דוגמא בשר בחלב שכתבו בראשונים שיש לזה טעם שהיא מידת אכזריות או רעבתנות, אם בזה גם אפשר לומר אפשי. וכן בעריות שהשכל מחייב וכי יאמר אדם אפשי, שהרי באמת לא רוצה מצד השכל.
אשמח למקורות
ר' אלעזר בן עזריה אומר מנין שלא יאמר אדם "אי אפשי ללבוש שעטנז. אי אפשי לאכול בשר חזיר. אי אפשי לבוא על הערוה" אבל "אפשי ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי כך"? תלמוד לומר "ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי"-- נמצא פורש מן העבירה ומקבל עליו עול מלכות שמים.
שאלתי אם יש למישהו מקור אם אדם באמת לא רוצה האם יאמר אפשי, שהרי לא רוצה במציאות, וכי יאמר דבר שקר, דוגמא בשר בחלב שכתבו בראשונים שיש לזה טעם שהיא מידת אכזריות או רעבתנות, אם בזה גם אפשר לומר אפשי. וכן בעריות שהשכל מחייב וכי יאמר אדם אפשי, שהרי באמת לא רוצה מצד השכל.
אשמח למקורות

