• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לומר אפשי כאשר לא רוצה

יהודה מ.

Well-known member
ידוע משכ' בת"כ והביאו ברש"י ויקרא כ כו
ר' אלעזר בן עזריה אומר מנין שלא יאמר אדם "אי אפשי ללבוש שעטנז. אי אפשי לאכול בשר חזיר. אי אפשי לבוא על הערוה" אבל "אפשי ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי כך"? תלמוד לומר "ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי"-- נמצא פורש מן העבירה ומקבל עליו עול מלכות שמים.
שאלתי אם יש למישהו מקור אם אדם באמת לא רוצה האם יאמר אפשי, שהרי לא רוצה במציאות, וכי יאמר דבר שקר, דוגמא בשר בחלב שכתבו בראשונים שיש לזה טעם שהיא מידת אכזריות או רעבתנות, אם בזה גם אפשר לומר אפשי. וכן בעריות שהשכל מחייב וכי יאמר אדם אפשי, שהרי באמת לא רוצה מצד השכל.
אשמח למקורות
 
מה פירוש המילה אפשי? אני הבנתי שהכוונה 'נוח' ואז זה מסתדר כי חזיר זה טעים וגם צ'יזבורגר(בשר בחלב)
ואם הכונה רוצה צ''ע שאם סתם לא רוצה יכול לומר לא רוצה
 
עיין בהקדמת הרמב"ם לפרקי אבות הקרויה שמונה פרקים בפרק ו' ותראה בדיוק את מה שאתה מחפש
זה רמב"ם ידוע שמחלק בין מצוות שכליות לחוק.
השאלה שלי אם מצווה שאדם אומר אפשי ובאמת לא רוצה אם לומר אפשי.
 
ידוע משכ' בת"כ והביאו ברש"י ויקרא כ כו
ר' אלעזר בן עזריה אומר מנין שלא יאמר אדם "אי אפשי ללבוש שעטנז. אי אפשי לאכול בשר חזיר. אי אפשי לבוא על הערוה" אבל "אפשי ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי כך"? תלמוד לומר "ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי"-- נמצא פורש מן העבירה ומקבל עליו עול מלכות שמים.
שאלתי אם יש למישהו מקור אם אדם באמת לא רוצה האם יאמר אפשי, שהרי לא רוצה במציאות, וכי יאמר דבר שקר, דוגמא בשר בחלב שכתבו בראשונים שיש לזה טעם שהיא מידת אכזריות או רעבתנות, אם בזה גם אפשר לומר אפשי. וכן בעריות שהשכל מחייב וכי יאמר אדם אפשי, שהרי באמת לא רוצה מצד השכל.
אשמח למקורות
לאחר מחשבה איני מבין כ''כ את השאלה..
זה בדיוק מה שהתורה דורשת מאיתנו שנעבוד על עצמינו ולא נעשה את האיסורים אלא רק כי הקב''ה ציווה, ולא חושב שזה תלוי אם אומר או לא, אלא מה הוא מרגיש, ואם לא עושה זאת כי השכל מחייב אז לא נמצא פורש מן העבירה וכו'..
 
במחילה איני רואה כאן שאלה
לאחר מחשבה איני מבין כ''כ את השאלה..
אני אפרש. במכילתא שכתוב שעל בשר בחלב יאמר אדם אפשי ואפשי רק שהבורא גזר עלי.
והמעיין בראשונים כתבו שבשר בחלב זו אכזריות או רעבתנות, אם כן אדם שאינו אכזר כלל ואינו רוצה לאכול אם יאמר אפשי, שהרי במציאות לא רוצה כי יש בו מידה טובה.
 
זה רמב"ם ידוע שמחלק בין מצוות שכליות לחוק.
השאלה שלי אם מצווה שאדם אומר אפשי ובאמת לא רוצה אם לומר אפשי.
הכונה היא כשבאמת מתחשק לו. אין צורך לעבוד ולעקור את תאוות האיסור מהשורש אלא אדרבה
ככל שהאדם מתאוה יותר כך הוא יקיים יותר את רצון ה'. וכך זה בכל המצוות השמעיות
כל איסור בעת איסורו
חזיר זו דוגמא אחת מני רבות
 
אני אפרש. במכילתא שכתוב שעל בשר בחלב יאמר אדם אפשי ואפשי רק שהבורא גזר עלי.
והמעיין בראשונים כתבו שבשר בחלב זו אכזריות או רעבתנות, אם כן אדם שאינו אכזר כלל ואינו רוצה לאכול אם יאמר אפשי, שהרי במציאות לא רוצה כי יש בו מידה טובה.
אז בנוסף למידה הטובה שיש לו, נדרש ממנו להגיע למדרגה שאינו אוכל בשר בחלב רק בגלל שהשם ציווה ולא בגלל רחמנותו.
(לדוג' לא חקרתי כ''כ את מצוות שילוח הקן, אבל כמה פעמים הזדמנה לידי וקיימתי והרגשתי קצת אכזריות, אז עשיתי רק כי השם ציווה ולא בגלל רחמנותי)
 
(לדוג' לא חקרתי כ''כ את מצוות שילוח הקן, אבל כמה פעמים הזדמנה לידי וקיימתי והרגשתי קצת אכזריות, אז עשיתי רק כי השם ציווה ולא בגלל רחמנותי)
בשילוח הקן כשהיונה בוכה על בניה היא מעוררת את השכינה לבכות על בניה שבגלות
ועי' שו"ת חת"ם סופר או"ח ק' ותרוה נחת
 
חזור
חלק עליון