• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

בשר בד"ץ עדה חרדית לספרדים ???

לא נעים אבל לפעמים נשמע כשדנים בנושא הזה כאילו הדבר היחיד שצריך לבדוק בבהמה זה האם זה חלק או לא האם זה ספרדי או לא,
[כמובן שאין כוונתי לאשכול כאן אלא לדיונים באופן כללי.
איפה כל עניין הסכינים הרי בגמ' מבואר שבהמה כיון שנשחטה בחזקת היתר עומדת היינו שמעיקר הדין אין חובת בדיקה וודאי שחייב לבדוק וכמו שאמרו בגמ' ביצה כה נטיעה מקטע רגליהון דקצביא ופי' היינו אלו שלא בודקים וסומכים על רוב רק שמבחינת חזקה ורוב זה יותר קל מאשר למשל בדיקת סכינים שזה לפני שהבהמה נשחטה שעל זה נאמר בגמ' בחזקת איסור עומדת עד שיודע לך במה נשחטה,
ואם כן שכמדברים על הנושא הזה יש עוד מלא פרמטרים שצריכים בדיקה,
ובזמנו שאלתי מרא דאתרא של אחת הערים הגדולות שגם מתעסק עם כשרויות, על בד"ץ עד"ח ואמר לי בזה הלשון מסתמא זה פחות גרוע מאשר.... ו...
ולכן אני אומר אם כבר מדברים על כשרויות אז צריך לדבר על עוד דברים...
אני אישית לא מתמצא אבל פוק חזי מאי עמא דבר ואם יש שם רע על כשרות כזו או אחרת חייב לברר את זה ברצינות, לפחות כמו שבדקנו כולנו אז על החיסונים,
וכל התאוריות שעד שלא בטוח מאה אחוז זה לא נכון, הרי שומע על בעל מלאכה שאנשים מרננים עליו הוא לא סותם אזניים והוא גם יודע טוב מאד להגיד שבענייני בעל מקצוע אין איסור לשון הרע כי זה לתועלת,
ואילו כשמדברים על כשרויות פתאום כולם נעשים חרשים ואלמים ואסור גם לדבר על אף אחד וכולם צדיקים וכשרים,
בכלל כל המושג הזה שכל מי שקורא לעצמו בד"ץ הוא יותר מרבנות הוא עקום לחלוטין.
הרי הרבנות בסוף מפוקחת ע"י מרן שליט"א ואילו בדצי"ם יכול להיות ברמה הרבה יותר פחותה מאנשים שאין להם יראת שמים ומי יאמר להם מה יעשו,
אגב גם בן אדם ירא שמים זה לא מספיק צריך שיהיה מומחה לכשרות ומתמצא ויודע לתפוס קומבינות ועוד וזה תאוריה שלמה,
ובדידי הוה עובדא שרציתי כשרות לקייטרינג בתוך הבית דבר שאפי' הרבנות לא נותנת והיה כשרות אחת שקוראת לעצמה בד"ץ,
שהסכימו לתת לי בבית, וברור שלא לקחתי אותם אלא שכרתי מקום מחוץ לבית עם הכשר מהודר,
אבל זה רק מראה כמה שתעודתם שווה לצור ע"פ צלוחיתו ותו לא מידי.
 
נערך לאחרונה:
לא נעים אבל לפעמים נשמע כשדנים בנושא הזה כאילו הדבר היחיד שצריך לבדוק בבהמה זה האם זה חלק או לא האם זה ספרדי או לא,
איפה כל עניין הסכינים הרי בגמ' מבואר שבהמה כיון שנשחטה בחזקת היתר עומדת היינו שמעיקר הדין אין חובת בדיקה וודאי שחייב לבדוק וכמו שאמרו בגמ' ביצה כה נטיעה מקטע רגליהון דקצביא ופי' היינו אלו שלא בודקים וסומכים על רוב רק שמבחינת חזקה ורוב זה יותר קל מאשר למשל בדיקת סכינים שזה לפני שהבהמה נשחטה שעל זה נאמר בגמ' בחזקת איסור עומדת עד שיודע לך במה נשחטה,
ואם כן שכמדברים על הנושא הזה יש עוד מלא פרמטרים שצריכים בדיקה,
ובזמנו שאלתי מרא דאתרא של אחת הערים הגדולות שגם מתעסק עם כשרויות, על בד"ץ עד"ח ואמר לי בזה הלשון מסתמא זה פחות גרוע מאשר.... ו...
ולכן אני אומר אם כבר מדברים על כשרויות אז צריך לדבר על עוד דברים...
אני אישית לא מתמצא אבל פוק חזי מאי עמא דבר ואם יש שם רע על כשרות כזו או אחרת חייב לברר את זה ברצינות, לפחות כמו שבדקנו כולנו אז על החיסונים,
וכל התאוריות שעד שלא בטוח מאה אחוז זה לא נכון, הרי שומע על בעל מלאכה שאנשים מרננים עליו הוא לא סותם אזניים והוא גם יודע טוב מאד להגיד שבענייני בעל מקצוע אין איסור לשון הרע כי זה לתועלת,
ואילו כשמדברים על כשרויות פתאום כולם נעשים חרשים ואלמים ואסור גם לדבר על אף אחד וכולם צדיקים וכשרים,
בכלל כל המושג הזה שכל מי שקורא לעצמו בד"ץ הוא יותר מרבנות הוא עקום לחלוטין.
הרי הרבנות בסוף מפוקחת ע"י מרן שליט"א ואילו בדצי"ם יכול להיות ברמה הרבה יותר פחותה מאנשים שאין להם יראת שמים ומי יאמר להם מה יעשו,
אגב גם בן אדם ירא שמים זה לא מספיק צריך שיהיה מומחה לכשרות ומתמצא ויודע לתפוס קומבינות ועוד וזה תאוריה שלמה,
ובדידי הוה עובדא שרציתי כשרות לקייטרינג בתוך הבית דבר שאפי' הרבנות לא נותנת והיה כשרות אחת שקוראת לעצמה בד"ץ,
שהסכימו לתת לי בבית, וברור שלא לקחתי אותם אלא שכרתי מקום מחוץ לבית עם הכשר מהודר,
אבל זה רק מראה כמה שתעודתם שווה לצור ע"פ צלוחיתו ותו לא מידי.
אם אתה מעיד על עצמך שאתה לא מתמצא, עדיף לשבת בצד ולתת למתמצאים לדון בעניין.
 
אגב בעניין זה שאלתי פעם אחד שעובד במשחטה הוא הסביר לי שבד"ץ לוקחים בערך ארבעים אחוז מהפרות שזה המהודרות יותר ואחר כך יש כשרות אחרת שלוקחת את הארבעים אחוז הנוספים וכל השאר...
כך שאם אנחנו מדברים על חלק ואנשים מעדיפים כשרות אחרת ע"פ עד"ח יתכן שהבד"ץ ההוא שנלקח בהתלהבות שהנה זה חלק, זה פרה שהעד"ח לא רצו לקחת [ולך תדע למה הם לא רצו] והשאירו את זה לכשרויות הפחות טובות,
וזו גם הסיבה שהמחיר שם יותר זול,
וזה בדיוק כמו האתרוגים שהסחורה של היום הראשון עולה כמה מאות ובסוף זה חמישים ש"ח לאתרוג.
 
נערך לאחרונה:
אין ערבות ואין פיקוח שהם עושים כשיטה המקילה
בכשרות שארית ישראל בזמנו סמכו על שיטת הבית דוד, והצדיקו את עצמם שהכל חלק בית יוסף. אבל מאחר שאין כל פיקוח אמיתי על הדברים האלה, והם משתנים מדור לדור ומשעה לשעה, אי אפשר לדעת מה קורה בפועל במקום עצמו, ולכן יש להחזיק את הכל כאסור.
מבירור עם רבנים מוסמכים וכן מומחי כשרות הרי שהחלק של שארית הרבה יותר טוב מהחלק של...
וגם רבנים מהציבור שלנו [תלמידי מרן זי"ע] ששאלתי כולם הורו להיתר,
 
כבר הביאו פה באיזהו מקומן מכתב של אחראי השחיטה של העדה החרדית מהשנים האחרונות שמעיד שהם מקפידים שכשכתוב חלק, היינו חלק בית יוסף לכו"ע. ותיאר שם סדר עבודתם בענין השחיטה והבדיקות.
וגם הרב שלמה עמאר כתב מכתב מפורש להתיר עדה חרדית לכתחילה,
חבל שאינו תחת ידי.
 
יהיה מה שיהיה.. זה אותו גוף כשרות, ולא מובן למה הם מזלזלים בכשרות במסעדות או במקומות אחרים.
זה הכל תלוי בנו כשיש הכשר אשכנזי שעושה פדיחה כל העולם יודע על זה והכל רועש וגועש ולכן אין להם את הפריוילגיה הזאת
אבל אצלנו הרי אסור לדבר לשון הרע על...
ואם אתה מדבר אז ישר אתה נתפס כלוחם במרן ועוד,
אז מה שהם לא יעשו יש להם ביטוח,
מי שבכל זאת רוצה להחכים בעניין יעיין בפורום השכן בערך כשרות שם הכל על השולחן,
כמו שצריך להיות וללא משוא פנים לשום כשרות משום עדה שהיא
 
נערך לאחרונה:
וגם הרב שלמה עמאר כתב מכתב מפורש להתיר עדה חרדית לכתחילה,
חבל שאינו תחת ידי.
אולי כוונתך למה שהובא פה. (ואם כן - עיין שם).
ולמי שלא יטרח לעיין, מבואר שם שהתייחס רק לשחיטה מקומית והיינו של חברת וול דאן ולא לכלל הבשר שבהשגחת העדה החרדית
 
חזור
חלק עליון