• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אקדח לאברך

ראיה מפורשת!!! רק תזכיר לרמב"ם לעדכן שאסור לגור בעיר שאין בה מאבטח.
יש גם פסוק "ורפוא ירפא" ודרשו חז"ל שמכאן שניתנה לרשות לרופא לרפא, בלי לימוד מפורש לא היו מתירים לו לרפא.
ולכם פשוט הכל...
פשיטא שאם יש סכנה ברורה אסור לדור באותה עיר, בלי מיגון ראוי... ונשמרתם כתיב... ואין לו לאדם להכניס עצמו במקום סכנה ולומר יעשו לי נס...
גם ל"רפא ירפא" יש כמה שיטות מה בא לחדש לנו, עיין בטוש"ע יו"ד סי' שלו, בשם הרמב"ן בתורת האדם שער הסכנה...
וכעת מה שפשוט לנו הוא אחרי שגילה לנו קב"ה את רצונו בתורתו, והוי מצוה ובכלל פיקוח נפש ומחללין על זה שבת, והזריז נשכר, והנשאל מגונה, והשואל שופך דמים.... וכך נהגו כל הדורות...
אגב לך נא ראה לשון הרמב"ם שלדידיה הוא פשיטא דפשיטא, הא לך לשונו במשנה פסחים (פרק ד' משנה ט') לאחר שביאר שספר הרפואות שגנז חזקיהו היינו לא רפואות טבעיות, אלא ע"פ המזלות וכדומה, ומסביר למה האריך לבאר זאת, וז"ל :

"ואני הרביתי לך דברי בזה העניין לפי ששמעתי וכן פרשו לי העניין, כי שלמה חבר ספר רפואות כשיחלה שום אדם או יקרנו שום חולי מן החולים, היה מתכוין לאותו הספר והיה עושה כמו שכתוב בספר והיה מתרפא. וכאשר ראה חזקיה כי בני אדם לא היו סומכין על השם יתברך, הסיר אותו וגנזו.
ואתה שמע הפסד זה המאמר ומה שיש בו מן השגעונות, ואיך יחסו לחזקיהו מן האוולת מה שאין ראוי ליחס כמותו לגרועי ההמון, וכמו כן לסיעתו שהודו לו. ולפי דעתם הקל והמשובש, האדם כשירעב וילך אל הלחם ויאכל ממנו בלי ספק שיבריא מאותו חולי החזק חולי הרעב, אם כן כבר נואש ולא ישען באלהיו, נאמר להם הוי השוטים, כאשר נודה לשם בעת האכילה שהמציא לי מה שישביע אותי, ויסיר רעבתנותי ואחיה ואתקיים, כן אודה לו שהמציא לי רפואה ירפא חליי כשאתרפא ממנו.
ולא הייתי צריך להקשות על זה העניין הגרוע, לולא שהיה מפורסם."
עכ"ל.

מ"מ הביאו לך ש"ס מפורש והלכה פסוקה, ואתה מתפלסף על הו"א שאפשר לפרשה בכמה אנפי....
גם שאלתי אשר שאלתי מעמך, עודנה תלוייה ועומדת ללא מענה...
 
ראיה מפורשת!!! רק תזכיר לרמב"ם לעדכן שאסור לגור בעיר שאין בה מאבטח.
לא צריך להזכיר לרמב"ם. כי הרמב"ם כתב כן מפורש בפרק ו מהלכות שכנים ה"ג ז"ל "וכל הדר בעיר י"ב חדש או שקנה בה בית דירה נותן עם בני העיר בכל הדברים הצריכין לתקון החומה והדלתות ושכר הפרשין השומרין את המדינה וכל כיוצא בדברים אלו ששומרין את העיר". וכן פסק מרן השו"ע חו"מ סימן קסג ע"ש. לך נא ראה.
 
לא צריך להזכיר לרמב"ם. כי הרמב"ם כתב כן מפורש בפרק ו מהלכות שכנים ה"ג ז"ל "וכל הדר בעיר י"ב חדש או שקנה בה בית דירה נותן עם בני העיר בכל הדברים הצריכין לתקון החומה והדלתות ושכר הפרשין השומרין את המדינה וכל כיוצא בדברים אלו ששומרין את העיר". וכן פסק מרן השו"ע חו"מ סימן קסג ע"ש. לך נא ראה.
אדרבה מוכח שא"צ שכל אחד יהיה עם נשק. צריך שומרים, ואנחנו משלמים מיסים וכו' מהם משולמים דמי החיילים והמשטרה וכו'.
למה הרמב"ם לא כותב שצריך ללכת עם חרב?
 
מ"מ הביאו לך ש"ס מפורש והלכה פסוקה, ואתה מתפלסף על הו"א שאפשר לפרשה בכמה אנפי....
ש"ס ושו"ע על רפואה, היכן הזכירו נשק?
ומענין שאף אחד מכל גדולי ישראל לא חשב ע"ז עד היום, ואף אחד לא הורה ללכת עם נשק, ולא דאג לעצמו לנשק או עכ"פ למאבטח צמוד.
 
אדרבה מוכח שא"צ שכל אחד יהיה עם נשק. צריך שומרים, ואנחנו משלמים מיסים וכו' מהם משולמים דמי החיילים והמשטרה וכו'.
למה הרמב"ם לא כותב שצריך ללכת עם חרב?
אם די בשומרי העיר אה"נ. אבל כאשר שמענו ששומרי העיר לא הועילו לגמרי בעוטף עזה, והחיילים לא עזרו במשך שעות רבות, ויש מאלו שהיה להם נשק אישי שהצליחו להציל את משפחתם, אז ודאי שיש מקום שיהיה לאזרחים כלי הגנה.
 
אם די בשומרי העיר אה"נ. אבל כאשר שמענו ששומרי העיר לא הועילו לגמרי בעוטף עזה, והחיילים לא עזרו במשך שעות רבות, ויש מאלו שהיה להם נשק אישי שהצליחו להציל את משפחתם, אז ודאי שיש מקום שיהיה לאזרחים כלי הגנה.
ובזמן הרמב"ם כל השומרים הצילו בכל המקרים, ואף פעם לא ניצחו אותם?!
אתה יודע שאלו שהיו עם נשק ארוך הצליחו יותר מאלו עם הנשק הקצר? אז צריך בדווקא נשק ארוך?!
 
ש"ס ושו"ע על רפואה, היכן הזכירו נשק?
ומענין שאף אחד מכל גדולי ישראל לא חשב ע"ז עד היום, ואף אחד לא הורה ללכת עם נשק, ולא דאג לעצמו לנשק או עכ"פ למאבטח צמוד.
כוונתי על עניין ההלכה שאסור לת"ח לדור בעיר שאין בה אומן/רופא.... זה הנושא שדננו עליו בהודעות האחרונות...
סלח לי שאני אומר לך זאת.. אבל אתה מקצין דוגמאות, ולא עונה לטענות והוכחות ספציפיות, אלא גורר כל פעם את הדיון לנקודה אחרת... לא נראה לי שהדיון הזה יכול להתפתח לאן שהוא, לכן אינני רואה טעם להמשיך בו...
 
כוונתי על עניין ההלכה שאסור לת"ח לדור בעיר שאין בה אומן/רופא.... זה הנושא שדננו עליו בהודעות האחרונות...
סלח לי שאני אומר לך זאת.. אבל אתה מקצין דוגמאות, ולא עונה לטענות והוכחות ספציפיות, אלא גורר כל פעם את הדיון לנקודה אחרת... לא נראה לי שהדיון הזה יכול להתפתח לאן שהוא, לכן אינני רואה טעם להמשיך בו...
היכן כתבתי שמותר לדור בעיר שאין בה רופא?!

אתה כבר עם נשק?
 
תשובת הגאון הרב בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 277255
לכבוד הרב שלום אנו גרים בחולון ובעלי רוצה לעשות רשיון לנשק. אני חושבת שלא צריך וזה סכנה שיש נשק בבית במיוחד שאנו לא גרים במקום סכנה, אבל יש הרבה ערבים שמסתובבים ברחוב?
תשובה
אדם מסודר ומאורגן, ומתנהג באחריות יכול לרכוש כי נשק להגנה.
 
תשובת הגאון הרב בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 277255
לכבוד הרב שלום אנו גרים בחולון ובעלי רוצה לעשות רשיון לנשק. אני חושבת שלא צריך וזה סכנה שיש נשק בבית במיוחד שאנו לא גרים במקום סכנה, אבל יש הרבה ערבים שמסתובבים ברחוב?
תשובה
אדם מסודר ומאורגן, ומתנהג באחריות יכול לרכוש כי נשק להגנה.
למה רק "יכול"?!
חייב!!!
 
זוהי תשובתו. ודו"ק.
זה גופא כל הנושא, שזה "מותר" ו"אפשרי"
אבל שום גדול דור או פוסק הדור לא הורה שהדבר בגדר "חובת ההשתדלות".
נגעת בנקודה עצמה.
כמדומני שהוא התכוון לומר בציניות ש"חייב".
כלומר, לפי הטענה שטענו שחייב ללכת עם נשק, הוא שואל למה הרב כתב רק שיכול ולא כתב שחייב, אלא ע"כ הוא מביא ראיה לדבריו שבאמת זו לא חובה.
 
כמדומני שהוא התכוון לומר בציניות ש"חייב".
כלומר, לפי הטענה שטענו שחייב ללכת עם נשק, הוא שואל למה הרב כתב רק שיכול ולא כתב שחייב, אלא ע"כ הוא מביא ראיה לדבריו שבאמת זו לא חובה.
או.קי...
עדיין לא משנה את גוף הטענה.
ערב נאה
 
מהי דעתכם לאור המצב האם ראוי ונכון לבן תורה להוציא רישיון לנשק???
שמעתי בשם הרב מאיר אליהו שחובה להוציא.
ולפני שנתיים בתקופת הדקירות הינוקא אמר להוציא.
מאידך מו"ר הרב מאיר שמואלי רה"י שלליט"א אוסר לאברכים.
 
חזור
חלק עליון