מחילה לא בטוח שזה הגדר של מוקצה מחמת ח"כ.הטעם שפלאפון נחשב למוקצה מחמת חסרון כיס, הוא משום שבעליו מקפידים עליו, ולא נותנים לקטן לשחק בו שהרי עלול לזורקו לרצפה ולקלקלו.
דומני שהיום אין זה כך, ומצוי מאוד שנותנים לקטן להחזיק את הטלפון עם מנגינות כדי להרגיעו וכד' ולא חוששים שיפול וישבראבל פלאפון הוא מוקצה מחמת חסרון כיס, ואסור לטלטלו לצורך מקומו, ורק על ידי שינוי מותר. והטעם שפלאפון נחשב למוקצה מחמת חסרון כיס, הוא משום שבעליו מקפידים עליו, ולא נותנים לקטן לשחק בו שהרי עלול לזורקו לרצפה ולקלקלו.
גם אם לא נותנים לקטן וכו'.דומני שהיום אין זה כך, ומצוי מאוד שנותנים לקטן להחזיק את הטלפון עם מנגינות כדי להרגיעו וכד' ולא חוששים שיפול וישבר
לא בטוח שזה הגדר של מוקצה מחמת ח"כ.
העלון הובא כאן.לפני כמה שבועות בשיעור במוצ"ש אמר שמותר להשתמש בפלאפון לשעון מעורר, ואח"כ להוציאו מהחדר אם זה מפריע לישון.
אשמח אם יעלו כאן את השיעור או העלון.
לכאורה מוכח כן מסימן שיא' ס"ב במשנ"ב ס"ק יג' בשם האחרונים, דמותר לטלטל המת בטלטול מן הצד לצורך כהנים, וחשיב טלטול מן הצד לצורך מקומו ושרי, ואף שאינו צריך את מקום המת ממש אלא שמפריעו להיכנס לבית, וא"כ ה"ה נמי לפלאפון, אם לא שנאמר דשאני היתר טלטול מן הצד לצורך מקומו לכלי שמלאכתו לאיסור לצורך מקומו, ודוחק.מצאנו גדר מחודש בפוסקים בהיתר 'צורך מקומו', שלא רק אם אדם צריך את המקום בו נמצא המוקצה, יש היתר של צורך מקומו לטלטלו, אלא גם הימצאותו של חפץ מסויים המפריע את שמושי האדם נחשב צורך מקומו, והיינו שגם דבר זה נכנס תחת ההיתר של צורך מקומו.
נידון מאוד מעשי נובע מהחידוש הנ"ל, כי מותר להזיז מאוורר ממקומו מחמת שהרוח שמפזר המאוורר מפריעה.
חידוש זה מצאנו בכמה פוסקים גדולים שבודאי ניתן לסמוך על הוראתם. כך כתב בים יששכר על התוספתא (ביצה כז.) וכן פסק מרן הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל (אגרות משה או"ח ח"ה סי' כג) וכן פסק מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל (שמירת שבת כהלכתה פ"כ ס"י הערה כ"ד).
איזה שבוע זה?זה מה שנכתב בעלון:
איזה שבוע זה?
העלון הובא כאן.
כמובן שהתכוונתי לסימן הזה בלבד, לא לכל הספרמחילה עתה ראיתי.
אני מתקשה לעשות זאת. בעבר בקשתי מאחרים טובה. את הספר כולו דומני שהרב לא מסכים.
הכלל הוא מיחד לו מקום, מה שלא קורה בפלא'.מחילה לא בטוח שזה הגדר של מוקצה מחמת ח"כ.