האם ידועה דעת מרן הראשל"צ שליט"א על אי תשלום בתחבורה ציבורית?

האם ידועה דעת מרן הראשל"צ שליט"א על אי תשלום בתחבורה ציבורית? או לפחות מי שלא שילם אם צריך להחזיר?
הרב דיבר על זה בלויין ודעתו שאסור לעלות בלא לשלם.
ומי שכבר עלה בעבר ולא שילם, ורוצה לדעת אם חייב להחזיר התשלום, ע' בזה בהרחבה בקונט' של הר' אביטבול שליט"א בדין הל' רב קו
 
אם המערכת התשלום של האוטובוס לא עובדת מה הדין? (כמדומני שפעם שמעתי על זה שיעור של הגר"ב חותה)
באופן זה כידוע החוק פוטר מתשלום כך שאין ספק שאין צורך לשלם גם לא בהזדמנות אחרת.
 
אגב, מי בתמונה שלך? (את ארון הקודש אני מזהה כמובן כארון הקודש של בית הכנסת ויז'ניץ בבני ברק.)
אחד מהמגידי מישרים שהגיע לויזניץ בתשעה באב תשפ"ד, הוא מסר שם דרשה. איני יודע מה שמו
 
ראיתי להוסיף בעניין זה דבר חשוב לדעתי :
המציאות הזאת של הרב קו גורמת לאזרחים הקטנים הפסדים של ממש ולעומת זה רווחים גדולים מאוד לחברת התחבורה - וגם לדעתי יש בדבר מכלל הגזל ואבאר דברי :

אדם הרוצה לנסוע צריך הוא לרב קו וכן צריך הוא להטעין אותו בעצם ההטענה של הרב קן האדם משלם לחברה קודם שמקבל שירות נמצא שהוא כנותן להם הלוואה - הכסף הזה שהם מקבלים קודם שהם נותנים שירות שווה מליוני שקלים כפשוטו כשמופקד בבנקים למיניהם

בנוסף לזה תמיד נשאר ברב קו כסף סתם אינני מדבר על הרב קוים שהאנשים מאבדים והוא דבר לא מבוטל כלל שנותן כסף רב לאותה חברה (אני לא חושב שיש משפחה אחת שלא הפסידה כ 100 שקל על הדברים הללו במיוחד משפחות עם ילדים ) דבר שמקנה לחברה עוד מליוני שקלים כפשוטו

בנוסף לזה הרי האנשים לא ישתמשו ברו קו עד הסוף ואחרי שהרב קו נשחק ונשאר בו כמה שקלים יזרקו אותו ולא ילכו עד המרכזית ויעמדו בתור בשביל כמה שקלים מה שמקנה לחברה עוד כסף רב מאוד וניצול האזרח הקטן שמחייבים אותו לשלם הרבה קודם שמקבל שירות - בשביל להמחיש עד כמה הרווחים הללו גדולים אתן לך דוגמא : בשנת 2010 דיווח בנק ישראל בדוחותיו הכספיים כי כתוצאה מהפסקת השימוש במטבע 5 אגורות רשם בנק ישראל רווח של 220 מיליון בגין מטבעות של 5 אגורות שלעולם לא הוחזרו - מכאן תלמד כ''ש וכ''ש בענייננו ברב קו
 
מחמת זה שאני גר בעיר אלעד החברת אוטובוסים אצלנו היא חברת מטרופולין (שזה אומר שחצי חברה בבעלות של גויים (כך אמר לי נהג של החברה) וא"כ לעלות לנסיעה ולא לשלם זה לא בגדר של גזילה אלא אבידה שע"י שלא משלם מאבד לו הממון וכמבואר בב"ק קיג: שאבידת הגוי מותרת) ולעניננו אנו הנה שאלתי כמה וכמה נהגים (כמדומה 4/5) לאין הכסף שהנוסע מתקף הולך? ואמרו לי שהכסף הולך למדינה כלומר למשרד התחבורה, ומשרד התחבורה משלם לחברה על כל קילומטר שלוש מאות שקל (וכך גם מסתבר לומר אטו מישהו חושב שאם היתה נסיעה ללא אנשים קבועה החברה היתה ממשיכה להשאיר קו זה בשעות כאלו כגון 1:00בלילה וכדומה) א"כ נראה שזה הולך למדינה הכסף שמשלם.
והמשכתי לשאול אותו ואם הנהגים אין מקבלים כלום מכמות תיקופים או בונוסים וכדומה, ואמרו הנהגים (אגב זה שאלה ששאלתי גם נהג בסופרבוס ועל השאלה הראשונה אמר שאינו יודע להשיב לי),שמקבלים רק אם יש כמות מאוד גבוהה של נוסעים ביום מקבלים, ואף אחד לא מגיע לכזאת כמות מפני שגבוהה היא, וגם אם מגיע לכזו כמות הוא מקבל 10 אגורות לכל נוסע, ושיעור זה פחות משווה פרוטה הוא ושווה פרוטה היום זה 11:48 אגורות ואין לזה דין כסף או מפני שבני ישראל מוחלים על פחות משווה פרוטה, ואם זה נהג ערבי זה רק מניעת רווח וזה מותר כמבואר לעיל שזה רק אבידה ולא גזילה ואבידת הגוי מותרת.
והשאלה א"כ נשאלית מאליה: האם מותר לגנוב כסף מהמדינה?
והנה אין לומר דינא דמלכותא דינא גבי המדינה מפני שאין אמרינן דינא דמלכותא דינא בימינו כן כתב הרן בנדרים דף כז: שדווקא במלכי עכו"ם אמרינן דינא דמלכותא דינא מפני שהארץ שלו היא ויכול לומר אם לא תקיימו מצוותי אגרש אותכם, אבל במלך ישראל לא אמרינן מפני שארץ ישראל לא שלו וזכה לכך מפני שישראל כשרים א"כ הארץ של כל כלל ישראל ולכן לא אמרינן דינא דמלכותא דינא.
ושנינו בכתובות(קי:) שהשביע הקב"ה את ישראל שלושה דברים לפני שיוצאים לגלות ואחד מהם זה שלא יעלו כולם בבת אחת והסברא בזה מפני שיגיעו ויתאחדו ואז יקימו גוף חוזק ויבטחו בעצמם ל"ע ואז הפסידו את מטרתה של גלות, שהרי כל המטרה שבני ישראל יורדים לגלות היא מפני שירגישו בארץ לא להם, ויבכו ויחזרו בתשובה לפני הריבונו של עולם שיחזיר אותם לארץ ישראל ולבית המקדש, אבל השתא שחוזרים לארץ ישראל בטוחים בעצמם כ"כ ואין הם מרגישים שצריכים לחזור בתשובה מפני שחזקים הם ויש להם צבא וכו' וזהו "כוחי ועוצם ידי" רח"ל. וא"כ צריך לעקור הדבר הזה ולקחת מהם התקציבים כמה שיותר מפני שלא יקררו עוד ועוד אנשים ללכת איתם ולכן מצווה לקחת מהם כספים, אך הם לא אפיקורסים וכמבואר בחזון איש יורה דעה סימן ב' ס"ק כח' דכתב שהרי הם תינוקות שנשבו, אבל דין של אפיקורוס הוא שמצווה להורגו אם יד ישראל שולטת ואם לאו לא יביא לו סולם אם נפל לתוך בור וכדומה, אבל לקחת מהם כסף שבמקום שילך למקומות של טומאה שילך ויעזור לאברכים ובני תורה שלא יצטרכו לשלם ברב קו באוטובוס ודאי וודאי שעדיף כן אף ללא דעתם, מפני שאין יודעים ערכה של תורה, וגם אין זה כספם אלא כסף של הציבור והם כעין גזברים, וודאי שהרבה מן הציבור רוצה שכספם ילך לבני תורה ואברכים א"כ יכוין לקחת את כספו וכספם של הציבור שרוצה בכך, ובמיוחד השתא שהמדינה וראשיה החליטו שלא יקבלו הישיבות תקציבים וכו', יקח על חשבון זה שהרי הרבה מן הציבור רוצה שיהיה תקציבים לישיבות.
זו דעתי ואינה מוכרחת אשמח לקבלת הערות, תודה.
 
חזור
חלק עליון