• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

מה הדין אדם שמסופק ביעלה ויבוא אם אמר "את חג הסוכות הזה" או "ראש החודש הזה"... האם חוזר או לא?

ב"ה מצאתי מכתבי
אני מעלה כמות שהוא

מי שמסופק אם אמר ביעלה ויבוא פסח\סוכות או ראש החודש יצא כיון דלשונו לא התרגלה לומר ר"ח כיון שלא היה שלושים יום ברצף ומסתמא תלים שאמר כהוגן [הרב חותה בשם שו"ת וישמע משה [אינני יודע מי בעל השו"ת]
הצג קובץ מצורף 26879
לא ראיתי את ההלכה הזו בספר, אבל כמדומה שמקורו הוא מהגינת ורדים, ואכן זו ראיה חזקה דאי"צ לענין יעו"י התרגלות של צ' פעמים, וזה היה פשוט לי מסברא, ויישר כח שחיזקת את זה מדברי הפוסקים.

אך חשוב להדגיש, דאין הכוונה שלא שייך התרגלות ביעלה ויבוא (כיון דל"ש צ' פעמים), אלא דההתרגלות ביעו"י הינה אף בפחות מזה. ויל"ע מהו השיעור המדוייק בזה, ולכאו' השיעור בזה הוא ב 12 פעמים (או קצת פחות מכך), זה לכאורה השיעור בזה.

נשמח מי שיכול להביא את המקורות בחזו"ע על ההלכה הזו (מאוצר החכמה).
 
בחזו"ע כתב בנידון דומה שחוזר.
1729620522877.png
 
כנראה שאין שום פוסק שסובר בנדון שהבאנו שבכה"ג צריך לחזור ולברך.
ולכן אפשר לסכם את ההלכה הזו שמי שמסופק בסוכות או בפסח אם אמר ביעלה ויבוא "חג הסוכות" או "ראש החודש", דינו כדין המסופק אם אמר יעלה ויבוא.

[יש לדון אם יש חילוק בין מי שמתפלל מתוך סידור למי שמתפלל בע"פ].

[ובשב"ק ראיתי שכעי"ז דן בילקו"י הל' שמח"ת בהערות למטה, במי שמסתפק בשמח"ת אם אמר ביעלה ויבוא "חג הסוכות" או "שמיני חג עצרת הזה", ולא כתב להכריע בזה, והמעיין הישר יראה שנראה שדעתו נוטה יותר לצד שיחזור].
 
חזור
חלק עליון