עיין בסוכה ל. שר' הונא אמר לסוחרים [אוונכרי] כשאתם קונים הדסים מהגוים כיון שהם גזלנים וקרקע אינה נגזלת ויש בעיה של מצווה הבאה בעבירה לכן שהגוים יחתכו את ההדסים וממילא כבר לא יהיה קרקע ואז יהיה יאוש וכשתמכרו ללוקחים יהיה גם שינוי רשות ויוכלו לצאת יד''ח
ולכאורה תמוה מדוע לדון מצד מצווה הבאה בעבירה ולא לדון מצד איסור גזל בעצמו
ובריטב''א שם נראה שבאמת מצד איסור גזל אין לחוש שבסתמא זה לא גזול .
אלא שצע''ג שאם אין לחוש לגזל אין לחוש למצווה הבאה בעבירה כיון שאין עבירה
ולכאורה מוכרח לומר שאע''פ שבפשטות אין גזל אבל על הצד שזה באמת גזול לא ייצא יד''ח כיון שכלפי האמת הרי זה עבירה ונמצא מצהב''ע והדברים מופלאים שאם יילך לשאול את הרב האם מותר לקחת מהדסים אלו יאמר לו כן אבל אם באמת זה גזול לא ייצא ותמוה הלא מצהב''ע תלויה בעבירה ועד כמה שהוכרע שאין עבירה א''כ אין מצהב''ע ולכאו' יש לחלק שרק אם יש הכרעה של ב''ד בין שניין שהלכה כאחד מהם תו לא שייך לדון גזל כיון שהוכרע בינהם ואולי הויא הפקר ב''ד אבל אם זה הוראה שאין לחוש אפשר שבזה חשיב מצהב'ע שפיר
ולכאורה תמוה מדוע לדון מצד מצווה הבאה בעבירה ולא לדון מצד איסור גזל בעצמו
ובריטב''א שם נראה שבאמת מצד איסור גזל אין לחוש שבסתמא זה לא גזול .
אלא שצע''ג שאם אין לחוש לגזל אין לחוש למצווה הבאה בעבירה כיון שאין עבירה
ולכאורה מוכרח לומר שאע''פ שבפשטות אין גזל אבל על הצד שזה באמת גזול לא ייצא יד''ח כיון שכלפי האמת הרי זה עבירה ונמצא מצהב''ע והדברים מופלאים שאם יילך לשאול את הרב האם מותר לקחת מהדסים אלו יאמר לו כן אבל אם באמת זה גזול לא ייצא ותמוה הלא מצהב''ע תלויה בעבירה ועד כמה שהוכרע שאין עבירה א''כ אין מצהב''ע ולכאו' יש לחלק שרק אם יש הכרעה של ב''ד בין שניין שהלכה כאחד מהם תו לא שייך לדון גזל כיון שהוכרע בינהם ואולי הויא הפקר ב''ד אבל אם זה הוראה שאין לחוש אפשר שבזה חשיב מצהב'ע שפיר