• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קושיא במסכת סוכה

אד יעלה

Well-known member
עיין בסוכה ל. שר' הונא אמר לסוחרים [אוונכרי] כשאתם קונים הדסים מהגוים כיון שהם גזלנים וקרקע אינה נגזלת ויש בעיה של מצווה הבאה בעבירה לכן שהגוים יחתכו את ההדסים וממילא כבר לא יהיה קרקע ואז יהיה יאוש וכשתמכרו ללוקחים יהיה גם שינוי רשות ויוכלו לצאת יד''ח
ולכאורה תמוה מדוע לדון מצד מצווה הבאה בעבירה ולא לדון מצד איסור גזל בעצמו
ובריטב''א שם נראה שבאמת מצד איסור גזל אין לחוש שבסתמא זה לא גזול .
אלא שצע''ג שאם אין לחוש לגזל אין לחוש למצווה הבאה בעבירה כיון שאין עבירה
ולכאורה מוכרח לומר שאע''פ שבפשטות אין גזל אבל על הצד שזה באמת גזול לא ייצא יד''ח כיון שכלפי האמת הרי זה עבירה ונמצא מצהב''ע והדברים מופלאים שאם יילך לשאול את הרב האם מותר לקחת מהדסים אלו יאמר לו כן אבל אם באמת זה גזול לא ייצא ותמוה הלא מצהב''ע תלויה בעבירה ועד כמה שהוכרע שאין עבירה א''כ אין מצהב''ע ולכאו' יש לחלק שרק אם יש הכרעה של ב''ד בין שניין שהלכה כאחד מהם תו לא שייך לדון גזל כיון שהוכרע בינהם ואולי הויא הפקר ב''ד אבל אם זה הוראה שאין לחוש אפשר שבזה חשיב מצהב'ע שפיר
 
הריטב"א לא כותב דברים כאלה
בריטב''א שם נראה שבאמת מצד איסור גזל אין לחוש שבסתמא זה לא גזול
ז"ל שם "אינהו כי היכי דלהוי יאוש בידא דידהו ושינוי רשות בידא דידכו פי' וכיון דקנו מקמי מצוה לכם קרי ביה וליכא נמי משום מצוה הבאה" ע"כ ועולה מדבריו שע"מ להימנע מאיסור גזל (דהיינו שלא יהיה מצווה הבאה בעבירה) שהרי בקרקע לא שייך יאוש הבעלים תמיד מקפיד וכו' ולא מתייאש ממנה משא"כ אם ישראל יתלוש מהקרקע ששמא הגוי עתה גוזל ממנה כשמוכר לנו אתרוגים גזולים כ"ז מטעם שהבעלים של השטח שהישראל גזל ממנו התייאש וכו' אבל הוי מצווה הבאה בעבירה כי האתרוג גזול והעצה של רב הונא שהגוי יתלוש מכיוון שכאשר הגוי יתלוש את האתרוגים מן הקרקע היאוש יהיה תחת ידיו של הגוי וממילא שיעביר את זה לישראל תהיה העברת רשות תו ליכא משום מצוה הבאה בעבירה מכיוון שהגוי הוא זה שגזל והבעלים התייאש וכו' וע"י החלפת הרשות שהגוי עכשיו מסר לישראל תו ליכא משום גזל ומצוה הבאה בעבירה וזה גם מענה למה שכתבתה בהמשך
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון