• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שאלה בעניין לפני עיוור לא תתן מכשול

שאלה:

1. אדם עומד להתפלל שמונה עשרה מאחורי הדלת של בית הכנסת (מבחוץ).

2. בדרך כלל, כאשר אנשים יוצאים מבית הכנסת לצורך כלשהו (לדוגמה, לשירותים), הם אינם מבחינים שמישהו מתפלל מאחורי הדלת, ולכן עוברים בתוך ארבע אמות של המתפלל.

3. ישנם אנשים שמבחינים במתפלל, אך בכל זאת עוברים בתוך ארבע אמותיו.

4. קיימת דלת נוספת מאחורי בית הכנסת שדרכה ניתן לצאת, אך לאנשים הקרובים לדלת הראשית, יש בכך טרחה לעבור לדלת הנוספת.

השאלה:

האם האדם המתפלל שם עובר על איסור "לפני עיוור לא תתן מכשול" או "מסייע לדבר עבירה"?

האם עובא ביחס לאלו שעוברים בשוגג?
האם עובר ביחס לאלו שעוברים במזיד?

אשמח לתשובה עם מקורות.
 
מעתיק מהגרע"פ.
שאלה: אדם שמתפלל במעבר האם מותר לעבור נגדו.

תשובה: יש אומרים שמותר לעבור.

מקור: כתב בשו"ת חינא דחיי (סי' לט) שאדם שעומד ומתפלל במקום מעבר של רבים, כיון שאין לו רשות לעמוד שם, מותר לעבור לפניו מפני שמזיק את הרבים. ואפשר שאף אם בשעה שהתחיל להתפלל עדיין לא היה מעבר הרבים, אם אח"כ נעשה מקום הילוך למעבר הרבים מותר לעבור לפניו. והוכיח זאת מהמבואר בסנהדרין (מז:) שקבר המזיק את הרבים מותר לפנותו, והכי נמי בנידון דידן. וכ"כ בדעת תורה למהרש"ם (סי' קב סעי' ד) שאם עמד להתפלל במקום שרבים עוברים, כגון באמצע ביהכ"נ, דמי לקבר המזיק את הרבים דמותר לפנותו ואינו תופס מקומו.

שאלה: אדם שמאריך בתפילתו וכבר נגמרה התפילה האם מותר לפסוע או לעבור לפניו.

תשובה: בצדדיו אפשר לעבור, וכן יכול לפסוע לצדדיו אף שהמתפלל עומד ממש מאחוריו, ומלפניו ממש יש לדון בזה.

מקור: בצדדיו אפשר, כיון שלדעת הא"ר האיסור לעבור הוא רק בתוך הארבע אמות נגד פניו, ואף שהמג"א חולק עליו בזה יש להקל.

ולפניו ממש - יש לדון בזה, שלפי הטעם שמפריע לכוונת המתפלל יש להסתפק האם איסור זה הוא רק בזמן התפילה, ויל"ע. ובפרט לפי הטעם שמפסיק בינו לשכינה, יותר יש להחמיר. וכן יש לדון האם אפשר להקל רק כשיש טעם אחד, ויל"ע בכ"ז.
 
חזור
חלק עליון