• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

"לשחרר את החטופים עכשיו - פיקוח נפש"?!

חזל דרשו זו לעניין מלחמת רשות, לא למלחמת מצווה של פיקוח נפש.

אתה לא מכיר אותי,אני בין היחידים ביישוב(הדתי לאומי) שלי שמתנגד לגיוס חרדים,בדיוק בגלל הסיבה שציינת - באמת בצבא מי שבא מעולם חרדי לצערי רבים הסיכויים שיפרוק כל עול,ולכן אני אישית נגד גיוס חרדים לצבא. אבל רק בגלל הסיבה הזו. ולעניין לא בגלל שהתורה מגנה ומצלה,בזה אני מתקשה להבין את השיטה, הרי ברור שהיא מגינה ומצילה, אלא שברור ופשוט שבכל מצוות התורה,אם יש מצווה שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים אז היא נדחית. לא נראה כונן של איחוד הצלה שמקבל קריאה לבחור עם התקף לב ל"ע ברחוב שלו,והוא לא יסגור את הגמרא וירוץ בטענה שהתורה מגינה ומצילה..
וכמו כן דוד המלך וכו' וכן אדמורים בשואה,כשהיה מצב של פיקוח נפש סוגרים את הספר.
ובאמת ממה שראיתי רוב גדולי התורה נגד גיוס לצבא בעיקר בגלל הסיבה הראשונה,שהרי אם הסיבה להתנגדות הייתה רק הסיבה השנייה אז לא הייתה התנגדות לגיוס בחורים שאינם לומדים


מחילה,לקח לי המון זמן להגיב(תקופה עמוסה) ושכחתי איפה אנחנו אוחזים,אם יש לך זמן להזכיר אז בשמחה


ריבון העולמים כבודו בא לספר לי מי אני? אתמהה.. אם רק היית יודע כמה צרות עברתי בסביבה הקרובה מאוד שלי בגלל ה"חרדיות" שלי

איזה טור?
ואיזה שתי שמות? אם אתה מתכוון למשתמש "נאמן למרן" אז כמובן זה לא משתמש שלי.
ואני אישית נאמן למרן זצל ,ודווקא משום כך אני גם נאמן לדרכו לשאול ולחקור ולהבין ולא להיות גולם שאומר כן בלי הבנה(עיין בפירושו הנפלא בענף עץ אבות למשנה באבות א.ד בשם נפש החיים

חזק וברוך,גם לי..

והייתם נקיים : קצת עליי- חוזר בתשובה מגיל 19, עד גיל 25 במגזר הדתי לאומי ואחרי חקירות ובירורים עמוקים עברתי בדעותיי(ב99% מהדברים) לעולם החרדי. כך שכל מה שכבודו כתב זה בדיוק ההפך המוחלט מהמציאות..
בצדק תשפוט עמיתך זה פעמיים דאורייתא במקרה שלנו... 🙂
וברצינות, אם מישהו לא מסכים זה לא בגלל שהוא פשוט לא רוצה להסכים.יכול להיות באמת ובתמים שמה שאתה רואה 6,הוא רואה 9. ועי' בכל מחלוקות הראשונים על אותה גמרא..
ואגב אולי כל הפוסל,במומו פוסל - לכאורה כבודו הוא זה שנוקט בעמדה הקלאסית של המקום בו גדל כל חייו(אלא אם כן אני לא הפגו*.. כלומר, החוזר בתשובה היחיד כאן) ואפשר להגיד אותו דבר,שהוא זה שלמרות הוכחות חותכות נשאר איתן בדעתו(אבל כמו שאמרתי,אני דן לכף זכות ומבין שכנראה לכל אחד יש ראייה אחרת על הדברים)

בכל מקרה נראה לי שהדיון עם @עופר אליהו דמגיאן נגמר , מקווה ואשמח מאוד שמישהו אחר ינסה להאיר את עיניי ולעזור לי הקטן שבקטנים להבין מה סברת מרן שליטא בעניין הסכם החטופים,לאור השאלות שהעלתי
לא נמאס לך.
התורה לא מתחילה ונגמרת בנושא החטופים.
אין לך מה להגיב לי כי זו הודעה רטורית
 
חזל דרשו זו לעניין מלחמת רשות, לא למלחמת מצווה של פיקוח נפש.

אתה לא מכיר אותי,אני בין היחידים ביישוב(הדתי לאומי) שלי שמתנגד לגיוס חרדים,בדיוק בגלל הסיבה שציינת - באמת בצבא מי שבא מעולם חרדי לצערי רבים הסיכויים שיפרוק כל עול,ולכן אני אישית נגד גיוס חרדים לצבא. אבל רק בגלל הסיבה הזו. ולעניין לא בגלל שהתורה מגנה ומצלה,בזה אני מתקשה להבין את השיטה, הרי ברור שהיא מגינה ומצילה, אלא שברור ופשוט שבכל מצוות התורה,אם יש מצווה שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים אז היא נדחית. לא נראה כונן של איחוד הצלה שמקבל קריאה לבחור עם התקף לב ל"ע ברחוב שלו,והוא לא יסגור את הגמרא וירוץ בטענה שהתורה מגינה ומצילה..
וכמו כן דוד המלך וכו' וכן אדמורים בשואה,כשהיה מצב של פיקוח נפש סוגרים את הספר.
ובאמת ממה שראיתי רוב גדולי התורה נגד גיוס לצבא בעיקר בגלל הסיבה הראשונה,שהרי אם הסיבה להתנגדות הייתה רק הסיבה השנייה אז לא הייתה התנגדות לגיוס בחורים שאינם לומדים


מחילה,לקח לי המון זמן להגיב(תקופה עמוסה) ושכחתי איפה אנחנו אוחזים,אם יש לך זמן להזכיר אז בשמחה


ריבון העולמים כבודו בא לספר לי מי אני? אתמהה.. אם רק היית יודע כמה צרות עברתי בסביבה הקרובה מאוד שלי בגלל ה"חרדיות" שלי

איזה טור?
ואיזה שתי שמות? אם אתה מתכוון למשתמש "נאמן למרן" אז כמובן זה לא משתמש שלי.
ואני אישית נאמן למרן זצל ,ודווקא משום כך אני גם נאמן לדרכו לשאול ולחקור ולהבין ולא להיות גולם שאומר כן בלי הבנה(עיין בפירושו הנפלא בענף עץ אבות למשנה באבות א.ד בשם נפש החיים

חזק וברוך,גם לי..

והייתם נקיים : קצת עליי- חוזר בתשובה מגיל 19, עד גיל 25 במגזר הדתי לאומי ואחרי חקירות ובירורים עמוקים עברתי בדעותיי(ב99% מהדברים) לעולם החרדי. כך שכל מה שכבודו כתב זה בדיוק ההפך המוחלט מהמציאות..
בצדק תשפוט עמיתך זה פעמיים דאורייתא במקרה שלנו... 🙂
וברצינות, אם מישהו לא מסכים זה לא בגלל שהוא פשוט לא רוצה להסכים.יכול להיות באמת ובתמים שמה שאתה רואה 6,הוא רואה 9. ועי' בכל מחלוקות הראשונים על אותה גמרא..
ואגב אולי כל הפוסל,במומו פוסל - לכאורה כבודו הוא זה שנוקט בעמדה הקלאסית של המקום בו גדל כל חייו(אלא אם כן אני לא הפגו*.. כלומר, החוזר בתשובה היחיד כאן) ואפשר להגיד אותו דבר,שהוא זה שלמרות הוכחות חותכות נשאר איתן בדעתו(אבל כמו שאמרתי,אני דן לכף זכות ומבין שכנראה לכל אחד יש ראייה אחרת על הדברים)

בכל מקרה נראה לי שהדיון עם @עופר אליהו דמגיאן נגמר , מקווה ואשמח מאוד שמישהו אחר ינסה להאיר את עיניי ולעזור לי הקטן שבקטנים להבין מה סברת מרן שליטא בעניין הסכם החטופים,לאור השאלות שהעלתי
לא קראתי את כל השרשור
אבל פשוט שמה שלא הולכים לצבא איננו בגלל ביטול תורה
אלא יש סיבות פשוטות
א. הראשון הצבא הוא צבא שמד ואפילו אם יבטיחו חטיבת המכבים[המתיוונים]הלא ברגע אחד בהחלטת בגץ שר''י יכולים לעשות שם שיניויים
מלבד זה שהצבא לא נאמן עלינו כלל וכמעט אין מקום שיש חרדים שלא תשמע מהם שהפרו איתם את התנאים שלהם. ובכלל זה פשוט שהם רוצים שנשתלב בכלכלה ובשאר ענינים כך מי שחושב שהם רוצים שתצא חרדי כמו שנכנסת אינו אלא הבל ושוא נתעה ואף אם בראשונים הם ירצו שיצאו חרדים כדי שיבואו עוד הרבה חרדים ואז יטרפו אותם לשמד.
ב.
ומלבד שיש בעיות הלכתיות פשוטות כמו ששולחים חילים להביא גופות ומסכנים אותם בשביל זה מה שלא בטוח שמותר עפ''י ההלכה וכן שמעתי מהגרי''ע שאמר ששמע מקצין אחד שאמר לו שאם היו סוגרים איזה כביש לפלסטינים זה היה חוסך הרבה פיגועים אבל זה לא דמוקרטי ופשוט שהמפקד אחראי על כל הדמי אחיך שיפגעו מכך ויש עוד הרבה להאריך וד'''ב .
 
לא קראתי את כל השרשור
אבל פשוט שמה שלא הולכים לצבא איננו בגלל ביטול תורה
אלא יש סיבות פשוטות
א. הראשון הצבא הוא צבא שמד ואפילו אם יבטיחו חטיבת המכבים[המתיוונים]הלא ברגע אחד בהחלטת בגץ שר''י יכולים לעשות שם שיניויים
מלבד זה שהצבא לא נאמן עלינו כלל וכמעט אין מקום שיש חרדים שלא תשמע מהם שהפרו איתם את התנאים שלהם. ובכלל זה פשוט שהם רוצים שנשתלב בכלכלה ובשאר ענינים כך מי שחושב שהם רוצים שתצא חרדי כמו שנכנסת אינו אלא הבל ושוא נתעה ואף אם בראשונים הם ירצו שיצאו חרדים כדי שיבואו עוד הרבה חרדים ואז יטרפו אותם לשמד.
ב.
ומלבד שיש בעיות הלכתיות פשוטות כמו ששולחים חילים להביא גופות ומסכנים אותם בשביל זה מה שלא בטוח שמותר עפ''י ההלכה וכן שמעתי מהגרי''ע שאמר ששמע מקצין אחד שאמר לו שאם היו סוגרים איזה כביש לפלסטינים זה היה חוסך הרבה פיגועים אבל זה לא דמוקרטי ופשוט שהמפקד אחראי על כל הדמי אחיך שיפגעו מכך ויש עוד הרבה להאריך וד'''ב .
2 הטעמים האלה אני בהחלט זוכה להבין היטב
רק שבאמת מרן שליטא לא זכור לי שדיבר עליהם כל כך,בשיעורים הוא בעיקר חוזר ואומר שהתורה מעמידה את העולם והאברכים שומרים על עם ישראל וכו'
 
2 הטעמים האלה אני בהחלט זוכה להבין היטב
רק שבאמת מרן שליטא לא זכור לי שדיבר עליהם כל כך,בשיעורים הוא בעיקר חוזר ואומר שהתורה מעמידה את העולם והאברכים שומרים על עם ישראל וכו'
זה בשביל פשוטי העם שיגידו לך אבל עשו עכשיו לחרדים עם זקנים והכל כשר....
 
זה בשביל פשוטי העם שיגידו לך אבל עשו עכשיו לחרדים עם זקנים והכל כשר....
זה באמת הסבר שאני שומע לא בפעם הראשונה,אבל זה לענ"ד קצת מוזר לתרץ ככה, הרי יש הרבה גדולים שאומרים במפורש את 2 הסיבות שאמרנו, וגם מוזר שמרן ידבר כ"כ בתקיפות שבוע אחרי שבוע על תירוץ בשביל פשוטי העם.. רואים שהוא אומר את זה מהלב ומתכוון לכל מילה
מה גם שכמדומני כששאלו אותו על למה הוא מתנגד לגייס את מי שלא לומד,הוא כן אמר במפורש את הטעם דלעיל שיהיה שמד המוני ח"ו
 
זה באמת הסבר שאני שומע לא בפעם הראשונה,אבל זה לענ"ד קצת מוזר לתרץ ככה, הרי יש הרבה גדולים שאומרים במפורש את 2 הסיבות שאמרנו, וגם מוזר שמרן ידבר כ"כ בתקיפות שבוע אחרי שבוע על תירוץ בשביל פשוטי העם.. רואים שהוא אומר את זה מהלב ומתכוון לכל מילה
מה גם שכמדומני כששאלו אותו על למה הוא מתנגד לגייס את מי שלא לומד,הוא כן אמר במפורש את הטעם דלעיל שיהיה שמד המוני ח"ו
זה האמת.
קושיות יש הרבה.
 
הדברים פשוטים רק צריך להעמיק ובכן הנה ראיתי למעלה מהכתבה בעיתון שהרב כותב שם שביביע אומר יש תשובה ברורה על עיסקה בטענה שפיקוח נפש עכשוי קודם לפיקוח נפש עתידי והרב ש םהסתפק האם גם אחרי שהוברר שהמחבלים בודאי חוזרים לרצוח האם זה ישנה את דעתו ואני אומר שבדיוק בזה הרב יצחק סובר שדעתו לא מתשנית כי גם אם ודאי ירצחו בהמשך הרי זה בעתיד וכעת יש לנו פיקוח נפש מיידי לכן זה גובר ולא עושים חשבון שפה זה קצת והם יהרגו הרבה כי אדם אחד שקול כמו מאה לכן אם אני יכול להציל עכשיו אחד ואח"כ מאה עדיף אחד עכשיו ועוד יש להוסיף לענ"ד שהסברה של פיקוח נפש מיידי עדיף על עתידי זה מכח האמונה שמה שבידנו לעשות כעת נעשה ואח"כ ה' ידאג וא"כ גם פה זה לא משתנה וכל פעם כזאת צריך להאמין שאנחנו עכשיו מצילים אותם ואח"כ ה' כבר יהרוג את כל המחבלים
ועוד יש לי להוסיף על כל זה שדיברתי לשיטתך שאתה סובר שזה ודאי פיקוח נפש עתידי אך פשוט שזה אינו נכון דלפי ההלכה זה מוגדר בגדר אומדנא בלבד ולא בתורת ודאי גם אם ראינו כמה פעמים שכך קרה אינו נחשב 'ודאי' הילכתי אלא אומדנא ולכן הרב קורה לזה ספק פיקוח נפש עתידי ולא ודאי שהרי גם אתה לא תישבע בב"ד שכך וכך אנשים בודאות יהרגו על ידי המחבלים המשוחררים כי אינך נביא ולכן זה לא נקרא ודאי מבחינת ההלכה
בתקווה להבנה
 
הדברים פשוטים רק צריך להעמיק ובכן הנה ראיתי למעלה מהכתבה בעיתון שהרב כותב שם שביביע אומר יש תשובה ברורה על עיסקה בטענה שפיקוח נפש עכשוי קודם לפיקוח נפש עתידי והרב ש םהסתפק האם גם אחרי שהוברר שהמחבלים בודאי חוזרים לרצוח האם זה ישנה את דעתו ואני אומר שבדיוק בזה הרב יצחק סובר שדעתו לא מתשנית כי גם אם ודאי ירצחו בהמשך הרי זה בעתיד וכעת יש לנו פיקוח נפש מיידי לכן זה גובר ולא עושים חשבון שפה זה קצת והם יהרגו הרבה כי אדם אחד שקול כמו מאה לכן אם אני יכול להציל עכשיו אחד ואח"כ מאה עדיף אחד עכשיו ועוד יש להוסיף לענ"ד שהסברה של פיקוח נפש מיידי עדיף על עתידי זה מכח האמונה שמה שבידנו לעשות כעת נעשה ואח"כ ה' ידאג וא"כ גם פה זה לא משתנה וכל פעם כזאת צריך להאמין שאנחנו עכשיו מצילים אותם ואח"כ ה' כבר יהרוג את כל המחבלים
ועוד יש לי להוסיף על כל זה שדיברתי לשיטתך שאתה סובר שזה ודאי פיקוח נפש עתידי אך פשוט שזה אינו נכון דלפי ההלכה זה מוגדר בגדר אומדנא בלבד ולא בתורת ודאי גם אם ראינו כמה פעמים שכך קרה אינו נחשב 'ודאי' הילכתי אלא אומדנא ולכן הרב קורה לזה ספק פיקוח נפש עתידי ולא ודאי שהרי גם אתה לא תישבע בב"ד שכך וכך אנשים בודאות יהרגו על ידי המחבלים המשוחררים כי אינך נביא ולכן זה לא נקרא ודאי מבחינת ההלכה
בתקווה להבנה
כבר כתבתי לעיל שמרן כותב שהפיקוח נפש הודאי הוא בגלל שעשו אולטימטום, משא"כ בנ"ד.
 
הדברים פשוטים רק צריך להעמיק ובכן הנה ראיתי למעלה מהכתבה בעיתון שהרב כותב שם שביביע אומר יש תשובה ברורה על עיסקה בטענה שפיקוח נפש עכשוי קודם לפיקוח נפש עתידי והרב ש םהסתפק האם גם אחרי שהוברר שהמחבלים בודאי חוזרים לרצוח האם זה ישנה את דעתו ואני אומר שבדיוק בזה הרב יצחק סובר שדעתו לא מתשנית כי גם אם ודאי ירצחו בהמשך הרי זה בעתיד וכעת יש לנו פיקוח נפש מיידי לכן זה גובר ולא עושים חשבון שפה זה קצת והם יהרגו הרבה כי אדם אחד שקול כמו מאה לכן אם אני יכול להציל עכשיו אחד ואח"כ מאה עדיף אחד עכשיו ועוד יש להוסיף לענ"ד שהסברה של פיקוח נפש מיידי עדיף על עתידי זה מכח האמונה שמה שבידנו לעשות כעת נעשה ואח"כ ה' ידאג וא"כ גם פה זה לא משתנה וכל פעם כזאת צריך להאמין שאנחנו עכשיו מצילים אותם ואח"כ ה' כבר יהרוג את כל המחבלים
ועוד יש לי להוסיף על כל זה שדיברתי לשיטתך שאתה סובר שזה ודאי פיקוח נפש עתידי אך פשוט שזה אינו נכון דלפי ההלכה זה מוגדר בגדר אומדנא בלבד ולא בתורת ודאי גם אם ראינו כמה פעמים שכך קרה אינו נחשב 'ודאי' הילכתי אלא אומדנא ולכן הרב קורה לזה ספק פיקוח נפש עתידי ולא ודאי שהרי גם אתה לא תישבע בב"ד שכך וכך אנשים בודאות יהרגו על ידי המחבלים המשוחררים כי אינך נביא ולכן זה לא נקרא ודאי מבחינת ההלכה
בתקווה להבנה
תודה רבה על התשובה המפורטת!
זו ללא ספק התשובה הכי יפה ומסבירה שקיבלתי בשרשור הארוך הזה.

ותשובתי אליה - קודם כל באמת כמו שאמרו מעליי ,קודם כל גם בחטופים אין פיקוח נפש מיידי(אנחנו יודעים שההפך,חמאס מאוד רוצה לשמור אותם חיים)

אבל בזכות התשובה שלך הצלחתי לדייק לעצמי מה קשה לי כל כך להבין(הקטן שבקטנים וכו') - אני לא מצליח להבין למה לגשת לעניין הזה כאילו מדובר בעניין הלכתי גרידא, בלי חשיבה על כל השיקולים האסטרטגיים שכוללים את כל ענייני בטחון המדינה וכו'. היחס כאן הוא לכאורה כמו מקרה פרטי של חטיפת יהודים לפני 400 שנה בגלות באירופה, וזה מקרה שונה לגמרי עם כל הרקע של אומה מול אומה וכו'


כדי לא לעורר(בפעם האלף) עוד סערה אני מציין שהדברים הבאים אני אומר רק לשם לימוד והרהורי דברים ולא מתוך קביעה נחרצת או שאני חולק על מי מגדולי ישראל. (ואשמח לתשובה עניינית בלבד בדיוק כמו התשובה היפה של הרב @נהוראי אסרך ):

אולי זה באמת נובע בהבדל גישה שקשור להשקפה, ואני לא מספיק אוחז מה הראש והגישה (החרדית נקרא לה?) ביחס לסיטואציה כזו. אולי דעת מרן שליטא שצריך לפסוק לפי ההלכה היבשה בלבד ללא שום שיקול,וה' בזכות זה ימנע את הצרות שההיגיון הפשוט אומר שיבואו לאחר מכן.
אני לא יודע אם זה הכיוון - אבל אם כן צריך עיון גדול על השיטה הזו מתוך מה שהיה עם הסכם אוסלו- אין מניעה הלכתית יבשה למסור שטחים מא"י לגויים תמורת פיקוח נפש ושלום,אבל כשהתעלמנו משאר השיקולים והלכנו על זה ראינו מה קיבלנו. וה"ה בעסקת שליט...
אולי זו בחינת השתדלות שה' רוצה שגם ניקח בחשבון את השיקולים הנוספים
 
הדברים פשוטים רק צריך להעמיק ובכן הנה ראיתי למעלה מהכתבה בעיתון שהרב כותב שם שביביע אומר יש תשובה ברורה על עיסקה בטענה שפיקוח נפש עכשוי קודם לפיקוח נפש עתידי והרב ש םהסתפק האם גם אחרי שהוברר שהמחבלים בודאי חוזרים לרצוח האם זה ישנה את דעתו ואני אומר שבדיוק בזה הרב יצחק סובר שדעתו לא מתשנית כי גם אם ודאי ירצחו בהמשך הרי זה בעתיד וכעת יש לנו פיקוח נפש מיידי לכן זה גובר ולא עושים חשבון שפה זה קצת והם יהרגו הרבה כי אדם אחד שקול כמו מאה לכן אם אני יכול להציל עכשיו אחד ואח"כ מאה עדיף אחד עכשיו ועוד יש להוסיף לענ"ד שהסברה של פיקוח נפש מיידי עדיף על עתידי זה מכח האמונה שמה שבידנו לעשות כעת נעשה ואח"כ ה' ידאג וא"כ גם פה זה לא משתנה וכל פעם כזאת צריך להאמין שאנחנו עכשיו מצילים אותם ואח"כ ה' כבר יהרוג את כל המחבלים
ועוד יש לי להוסיף על כל זה שדיברתי לשיטתך שאתה סובר שזה ודאי פיקוח נפש עתידי אך פשוט שזה אינו נכון דלפי ההלכה זה מוגדר בגדר אומדנא בלבד ולא בתורת ודאי גם אם ראינו כמה פעמים שכך קרה אינו נחשב 'ודאי' הילכתי אלא אומדנא ולכן הרב קורה לזה ספק פיקוח נפש עתידי ולא ודאי שהרי גם אתה לא תישבע בב"ד שכך וכך אנשים בודאות יהרגו על ידי המחבלים המשוחררים כי אינך נביא ולכן זה לא נקרא ודאי מבחינת ההלכה
בתקווה להבנה
אני דיברתי על זה עם מרן שליט"א, וטענתי בפניו שבמקרה דנן זה לא שמא ירצחו אחר כך, אלא זה ודאי שירצחו עכשיו.
 
חזור
חלק עליון