amit26
Well-known member
טוב ב"ה לאחר ההמלצה בפורום סוף סוף איתרתי איפה אפשר לקנות את הסידור החדש והוא הגיע אליי
בעיקרון הוא נחמד מאוד,בפרט הקטע שצירפו מלא הלכות בסוף הסידור, אבל יש כמה דברים קצת מוזרים שרציתי לבדוק עליהם.
בעיקרון מי עורך הספר החדש? לפי מה שנראה לי ושהבנתי זה מרן שליטא בכבודו ובעצמו,אבל יש כמה דברים שמנוגדים להלכות מפורסמות בשמו ובשם מרן.לא עברתי על כל הסידור אבל בינתיים זה מה שעורר אותי לשאול (צירפתי צילומים רלוונטיים):
א. כיצד רשום בסידור שרק לפני חצות מברך המפיל? ידוע לי שמרן זצל בסוף ימיו הורה בפירוש שגם לאחר חצות מברכים(ונדמה לי ששמעתי את זה בשיעור של מרן הבן להבדיל בין החיים לחיים). זה אומר שלדעת מרן שליטא באמת לא מברכים לאחר חצות המפיל?
ב. אין בכל הסידור את הכוונות הפשוטות של "אדון הכל,היה הווה ויהיה/ תקיף בעל היכולת ובעל הכוחות כולם" אע"פ שזה דבר שברוב מוחלט של הסידורים הספרדיים מופיע, ובפרט שדעת מרן שליטא היא שכדאי מאוד להזכיר את הכוונות הללו לא רק בברכות,אלא אפילו בכל אזכרה שהיא(וזה דעה מחמירה,יש דעה של רבים שצריך לכוון רק בברכות)
ועוד מוזר שאפילו אין את נוסח התנאי שמתנים בבוקר על כל האזכרות במהלך היום(של האפיקי ים כמדומני? לא זוכר מאיזה ספר לקוח התנאי)
ג. נוסח החזרת ספר התורה בקריאת התורה בשחרית של חול הוא אחרי ובא לציון, ולא לפני אשרי(ועד כמה שאני זוכר דעת /מנהג מרן זצל היה להחזיר מיד אחרי אשרי) - ואם נאמר שזה כך כי כך נפוץ היום,אז בנוסח של התחנון של שני וחמישי סידרו בסידור את "מה נאמר" כדעת מרן לפני יג מידות הראשון בשונה מהמקובל היום)
ד. בנוסח של "אמת ואמונה" מופיע בסידור "המוציא את עמו ישראל מתוכם לחירות עולם" , ולא כמו הנוסחא שמופיעה בסידור למען שמו באהבה(שנאמר לי בפורום שזו הנוסחא של מרן זצל) "המוציא את עמו ישראל מתוכם *מעבדות* לחירות עולם"
בעיקרון הוא נחמד מאוד,בפרט הקטע שצירפו מלא הלכות בסוף הסידור, אבל יש כמה דברים קצת מוזרים שרציתי לבדוק עליהם.
בעיקרון מי עורך הספר החדש? לפי מה שנראה לי ושהבנתי זה מרן שליטא בכבודו ובעצמו,אבל יש כמה דברים שמנוגדים להלכות מפורסמות בשמו ובשם מרן.לא עברתי על כל הסידור אבל בינתיים זה מה שעורר אותי לשאול (צירפתי צילומים רלוונטיים):
א. כיצד רשום בסידור שרק לפני חצות מברך המפיל? ידוע לי שמרן זצל בסוף ימיו הורה בפירוש שגם לאחר חצות מברכים(ונדמה לי ששמעתי את זה בשיעור של מרן הבן להבדיל בין החיים לחיים). זה אומר שלדעת מרן שליטא באמת לא מברכים לאחר חצות המפיל?
ב. אין בכל הסידור את הכוונות הפשוטות של "אדון הכל,היה הווה ויהיה/ תקיף בעל היכולת ובעל הכוחות כולם" אע"פ שזה דבר שברוב מוחלט של הסידורים הספרדיים מופיע, ובפרט שדעת מרן שליטא היא שכדאי מאוד להזכיר את הכוונות הללו לא רק בברכות,אלא אפילו בכל אזכרה שהיא(וזה דעה מחמירה,יש דעה של רבים שצריך לכוון רק בברכות)
ועוד מוזר שאפילו אין את נוסח התנאי שמתנים בבוקר על כל האזכרות במהלך היום(של האפיקי ים כמדומני? לא זוכר מאיזה ספר לקוח התנאי)
ג. נוסח החזרת ספר התורה בקריאת התורה בשחרית של חול הוא אחרי ובא לציון, ולא לפני אשרי(ועד כמה שאני זוכר דעת /מנהג מרן זצל היה להחזיר מיד אחרי אשרי) - ואם נאמר שזה כך כי כך נפוץ היום,אז בנוסח של התחנון של שני וחמישי סידרו בסידור את "מה נאמר" כדעת מרן לפני יג מידות הראשון בשונה מהמקובל היום)
ד. בנוסח של "אמת ואמונה" מופיע בסידור "המוציא את עמו ישראל מתוכם לחירות עולם" , ולא כמו הנוסחא שמופיעה בסידור למען שמו באהבה(שנאמר לי בפורום שזו הנוסחא של מרן זצל) "המוציא את עמו ישראל מתוכם *מעבדות* לחירות עולם"