• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שתיית קצף

קורסיה

Moderator
בחולין קה ע"ב איתא שאין לשתות קצף שיש במשקה (אופיא) והגר"ז בש"ע שלו חו"מ כתב שזה רתיחה העולה על גבי המשקה

האם בכלל זה גם אם מנערים חלב בבקבוק עד שנוצר קצף?
וכן האם בכלל זה הקצף שיש בבירה רגילה ושחורה?
 
ראשית, צריך להעמיד הדברים מעט על דיוקם.
בגמרא כתוב:
ואמר אביי מריש הוה אמינא האי דלא שתי אופיא משום מאיסותא אמר לי מר משום דקשי לכרסם מישתיה קשה לכרסם מינפח ביה קשיא לרישא מדחייה קשיא לעניותא מאי תקנתיה לשקעיה שקועי
מבורר, שהוא לא ״איסור״ ממש, אלא גורם למחלה.
 
בחולין קה ע"ב איתא שאין לשתות קצף שיש במשקה (אופיא) והגר"ז בש"ע שלו חו"מ כתב שזה רתיחה העולה על גבי המשקה

האם בכלל זה גם אם מנערים חלב בבקבוק עד שנוצר קצף?
וכן האם בכלל זה הקצף שיש בבירה רגילה ושחורה?
עיין מה שכתב בזה הגאון רבי יקותיאל אברהם אוהב ציון שליט"א אב"ד טובה ראייתה בספרו זכר עשה מעמוד חצ"ר ואילך. ותרו"ץ.
 
בחולין קה ע"ב איתא שאין לשתות קצף שיש במשקה (אופיא) והגר"ז בש"ע שלו חו"מ כתב שזה רתיחה העולה על גבי המשקה

האם בכלל זה גם אם מנערים חלב בבקבוק עד שנוצר קצף?
וכן האם בכלל זה הקצף שיש בבירה רגילה ושחורה?
אנחנו שלחנו בזמנו מכתב למרן שליט"א
ומרן ענה לנו לסיכום שאין בעיה ולא להקפיד בזה ומאן דלא קפיד וכ"ו
 
שער האותיות קדושת המאכל מאכלות אסורות אות ו.
ושמעתי שזה האופיא מיירי מה שמעלה החביות כשהוא תוסס. אבל כשעושה אופיא כששופך משקה בכלי, זה האופיא הוא משקה. מכל מקום נכון ליזהר גם שם, כי חמירא סכנתא מאיסורא
 
נערך לאחרונה:
אין לי בעיה לשלוח אך אני יודע שמרן שליטא מקפיד שלא להפיץ מכתביו מבלי עיון קודם בתשובה שכתב
לכן אני ישלח ואם הרב אוזן או מישהו מהבקרה יאשרו הנה מה טוב
אתה יכול להעלות לכאן את התשובה בבקשה
 

קבצים מצורפים

חזור
חלק עליון