• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אסור להאריך שעון שבת!

אין שום הדלקה וכיבוי בשעון חשמלי.
הדימוי בין נר לחשמל אינו נכון, כי בנר הוספת השמן מוסיפה את זמן הלהבה, בזמן שבחשמל כל זמן שהשעון שבת דולק המעגל פשוט פתוח, אין הבדל בזרימת החשמל בין כשהוא סגור או דלוק בשעונים שבזמנינו.
מה? לגבי השעון עצמו אין הבדל אך לגבי המכשיר המחובר יש הבדל!
עדיין לא קראתי את כל תשובת מרן שליט"א
אבל אחרי שפרקתי בעבר לא מבין מה הבעיה
כשהשעון דולק הזיזים לוחצים על המתג הקטן והחשמל עובר במערכת
א"כ כשממשיך את השעון שיעבוד עוד הוא לא משפיע כלום על פעולת השעון
ראה כאן

אם כך אז בודאי שראית שכל זיז נוסף שאתה מרים אתה לוחץ כביכול על כפתור ההדלקה וזה אסור לכאורה
 
מה? לגבי השעון עצמו אין הבדל אך לגבי המכשיר המחובר יש הבדל!
בוא נפשט את הדברים טוב יותר: כשהמכשיר מחובר לחשמל בתקע, זרימת החשמל אליו זהה תמיד, גם כשהמכשיר מכבה את המכשיר המחובר אליו וגם כשפועל. ההבדל היחיד שמתבצע הוא שהזיז למטה המכשיר חוסר את הזרם הלאה, וכשהזיז למעלה המכשיר מעביר את הזרם הלאה.
התורה אסרה להוסיף שמן בנר, כי יש כאן המשך הדלקה וכביכול נעשתה כאן הדלקה חדשה. בשעון שבת אין כיבוי של עצם הזרם, הזרם רק משתנה למכשיר בהתאם לזיזים. ואם אתה מעלה אותם אתה לא משנה דבר לגבי הזרם החשמלי.
בציור ההפוך אמנם - של הסרת הזיזים והקדמת הכיבוי, כן יש בעיה דומה למסתפק שמן מהנר, ולכן יש לאסור.
אם כך אז בודאי שראית שכל זיז נוסף שאתה מרים אתה לוחץ כביכול על כפתור ההדלקה וזה אסור לכאורה
לחיצה על כפתור חשמלי בעלמא מייצרת זרם חשמלי חדש. בשעון שבת אין יצירת זרם חשמלי חדש, רק ניווט הזרם.
 
חזור
חלק עליון