מאיפה זה?מצורף תשובה בענין זה.
כפי הנראה משו"ת שבט יהודה (לרב יהודה שווילי), שעתיד לראות אור בעז"ה.מאיפה זה?
מי זה?כפי הנראה משו"ת שבט יהודה (לרב יהודה שווילי), שעתיד לראות אור בעז"ה.
מח"ס "שלוות הנפש".מי זה?
הראיה שמביא מהמלך הקדוש חלשה מאוד שם אם אמר ובכן תן פחדך אמר גם המלך משא"כ הכאמצורף תשובה בענין זה.
כפי שכתוב שם זה ראיה לחוה"מ ששם אין את ההוספותהראיה שמביא מהמלך הקדוש חלשה מאוד שם אם אמר ובכן תן פחדך אמר גם המלך משא"כ הכא
לכאורה, בסי' רט מדובר שבשעה שאמר ב"א ה' אמ"ה הוא התכוון לברכה הראויהדבשו"ע ס' ר"ט לקח כוס של שכר או של מים ופתח ואמר ב"א ה' אלהינו מלך העולם על דעת לומר שהכל וטעה ואמר בפה"ג אין מחזירין אותו מפני שבשעה שהזכיר שם ומלכות שהם עיקר הברכה לא נתכוין אלא לברכה הראויה לאותו המין -הרי שפסק כדעת הרמב"ם שאפילו לא תיקן יצא
מיהו בסי' תפ"ז כתב אם ביו"ט אמר מקדש השבת וחזר בו תוך כדי דיבור יצא אחרי שהוא יודע שהוא יום טוב עכ"ל משמע שאם לא תיקן לא יצא שלא כדעת הרמב"ם ויש כאן סתירה בדעת השו"ע
כבודו יעבור שוב שבשו"ע בסי' תפ"ז כתב יצא אחרי שהוא יודע שהוא יום טובלכאורה, בסי' רט מדובר שבשעה שאמר ב"א ה' אמ"ה הוא התכוון לברכה הראויה
משא"כ בסי' תפז
אכן, בנדון שהבאת יש לכאו' סתירה בדברי הש"עכבודו יעבור שוב שבשו"ע בסי' תפ"ז כתב יצא אחרי שהוא יודע שהוא יום טוב
מנין ששד' הרמב"ם אמורים גם ברכות שאינם ברכות הנהנין?האמת נשארתי בצ"ע גדול בדין זה
דבשו"ע ס' ר"ט לקח כוס של שכר או של מים ופתח ואמר ב"א ה' אלהינו מלך העולם על דעת לומר שהכל וטעה ואמר בפה"ג אין מחזירין אותו מפני שבשעה שהזכיר שם ומלכות שהם עיקר הברכה לא נתכוין אלא לברכה הראויה לאותו המין -הרי שפסק כדעת הרמב"ם שאפילו לא תיקן יצא
מיהו בסי' תפ"ז כתב אם ביו"ט אמר מקדש השבת וחזר בו תוך כדי דיבור יצא אחרי שהוא יודע שהוא יום טוב עכ"ל משמע שאם לא תיקן לא יצא שלא כדעת הרמב"ם ויש כאן סתירה בדעת השו"ע
והבא"ח (זאת הברכה הי"ב) כתב ליל ש"ע אומר בתפלה את יום חג שמיני עצרת הזה, ועם טעה ואמר את חג הסוכות הזה חוזר, ואם נזכר שהוא יום ש"ע ורק טעה בלשונו ואמר חג הסוכות אינו חוזר עכ"ל וה"ה שאפילו אם בודאות אמר ראש חודש שיצא כדעת הרמב"ם
מיהו הרב עובדיה שו"ת יביע אומר חלק י - אורח חיים סימן מט פסק שאם אמר חג הסוכות לא יצא וה"ה שאם אמר ר"ח לא יצא אבל צ"ע למה לא חשש לדעת הרמב"ם וצע"ג
למה שנחלק הרי לדעתו עיקר הברכה היא ברוך אתה ה' ומה לי אם זה ברכת הנהנין או ברכה בתפילהמנין ששד' הרמב"ם אמורים גם ברכות שאינם ברכות הנהנין?
אכן הוא גם העלה למסקנת הדברים כפי התשובה שהובא למעלה, והוסיף שיעשה תנאי דנדבה.הגאון הרב מאיר ירחי שליט"א כתב ע"ז תשובה השבוע בעלון 'אוצרות ההלכה'
במה שכתב בסו"ד מהרב שוארץ, הנה אחרי מ"ש בשו"ת הלק"ט ח"א (סי' עח) דבודאי שהוא לא הזכיר ראש חודש, 'דבשעה אחת יבהלוהו אלף רעיונות' כו' ע"ש. סברתו לא תעזור בכה"ג, שהרי יתכן ויהיה היסח הדעת באותו זמן. ומענין שהרה"כ לא העיר כן על סברא זו.הגאון הרב מאיר ירחי שליט"א כתב ע"ז תשובה השבוע בעלון 'אוצרות ההלכה'