• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

ברכה בטעות

היה לפני תפוח ומלפפון וברצוני לאכול משניהם וברכתי על המלפפון בטעות העץ ונזכרתי לאחר כמה שניות ומכיון שלא יצאתי י"ח ברכתי עליו ברכת האדמה, השאלה היא האם עלי לברך על התפוח 'העץ' או מה שברכתי בטעות על המלפפון פוטר את התפוח אף שזו היתה ברכה בטעות?
 
שלום וברכה

מי היה לפני תפוח ומלפפון והתכוין לאכול משניהם וברך בטעות בורא פרי העץ על המלפפון ותיקן וברך שוב בורא פרי האדמה על המלפפון, כשירצה לאכול מהתפוח צריך לברך שוב בורא פרי העץ, כיון שברכת העץ שברך בטעות לא חלה על התפוח כיון שלא אכלו מיד לאחר הברכה, אולם אם מיד כשהרגיש בטעותו הרים התפוח ואכלו, לפני שתקן ברכת האדמה, בדיעבד היתה לברכת העץ על מה לחול בפרט שכיון מראש לאכול משניהם, ולא היה צריך לברך שוב, רק כשירצה לאכול מהמלפפון יברך ברכת האדמה.

בברכה רבה
 
שלום וברכה

מרן השולחן ערוך (בסימן קסז סעיף ו) כתב יאכל מיד ולא ישיח בין ברכה לאכילה, ואם שח, צריך לחזור ולברך אא"כ היתה השיחה בדברים מענין דברים שמברכין עליו, כגון שבירך על הפת וקודם שאכל אמר הביאו מלח או ליפתן תנו לפלוני לאכול, תנו מאכל לבהמה וכיוצא באלו, א"צ לברך.
ובמשנה ברורה (שם ס"ק לד) דלכתחלה אסור להפסיק בשתיקה יותר מכדי דיבור כדלקמן בסי' ר"ו ס"ג עי"ש, ובס"ק
(לו) כתב ואם שח - אפילו תיבה אחת.
ועוד כתב מרן השולחן ערוך (סימן רו סעיף ג) כל אלו הברכות צריך שלא יפסיק בין ברכה לאכילה. וברמ"א שם כתב יותר מכדי דבור (ב"י בשם שיבולי לקט).
ובמשנה ברורה (שם ס"ק יב) כתב היינו כדי שאילת תלמיד לרב שהוא שלום עליך רבי ויותר מהכי חשיב הפסק, ומיירי בשתיקה אבל דיבור אפילו מלה אחת הוי הפסק כל שהוא שלא לצורך הברכה וכמבואר בסימן קס"ז ס"ו עי"ש, עוד יש חילוק בין שתיקה לדיבור דבדיבור הוא לעיכובא וצריך לחזור ולברך אבל בשתיקה הוא רק לכתחלה אבל בדיעבד אפילו שהה הרבה יותר מכדי דיבור א"צ לחזור ולברך כל שלא הסיח דעתו בינתים. ע"כ.
לכן בנד"ד שברך על מלפפון עץ שלא יצא כמבואר בשו"ע (שם ס"א) וחזר וברך אדמה ממלא התבטלה ברכת העץ מחמת הפסק ברכת האדמה שאינו מענין ברכת העץ, ויש לו לחזור ולברך שוב העץ כשירצה לאכול התפוח שלפניו.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון