• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

ברכה על ים סוף

יוסיף אור

Active member
שלופ וברכה, האם ידוע מה דעת מרן שליטא לעניין ברכה על ים סוף? בספר ברכה נאמנה פסק לברך שעשה את הים הגדול והוכיח דבריו מכמה פוסקים אך הביא שהאורלצ ברכת השם פסקו לברך מעשה בראשת.. האם ידועה דעת מרן שליטא?
 
באופן כללי, המברך עושה מעשה בראשית, לא הפסיד, כי לכו''ע אפשר לברך 'עושה מעשה בראשית' על כל ים שהוא.
ולעצם הענין לא הבנתי את השאלה, מחלוקת הפוסקים היא רק לגבי ים התיכון, ים סוף מאן דכר שמיה ?
 
שלופ וברכה, האם ידוע מה דעת מרן שליטא לעניין ברכה על ים סוף? בספר ברכה נאמנה פסק לברך שעשה את הים הגדול והוכיח דבריו מכמה פוסקים אך הביא שהאורלצ ברכת השם פסקו לברך מעשה בראשת.. האם ידועה דעת מרן שליטא?
1754556633380.png
1754556686599.png

מה ההו"א לברך על ים סוף הים הגדול? באור לציון בכלל לא נכנס לדיון הזה רק כתב בפשטות שמברכים עליו כפי כפסק השו"ע רכח א.

אם אפשר מקורות שמהם מדייק הברכה נאמנה
 
הספר לא מולי, תוכל לעיין בדבריו בסיצן רכח סעיף קטן גימל, והוא פוסק כן בשם רבנו אברהם בן הרמבם ו המור וקציעה . טענתו שזה מחובר לאוקיינוס על ידי מפרץ עדן ולכן חשיב כמו האוקיינוס עצמו
 
שלופ וברכה, האם ידוע מה דעת מרן שליטא לעניין ברכה על ים סוף? בספר ברכה נאמנה פסק לברך שעשה את הים הגדול והוכיח דבריו מכמה פוסקים אך הביא שהאורלצ ברכת השם פסקו לברך מעשה בראשת.. האם ידועה דעת מרן שליטא?
לפי מה שזכור לי ר' אברהם בן הרמב"ם כתב לברך על ים סוף שעשה את הים הגדול וכן לפי סברת ר"ת שכתב בב"י.
יש עוד ברכה שצריך לברך על ים סוף.
 
הספר לא מולי, תוכל לעיין בדבריו בסיצן רכח סעיף קטן גימל, והוא פוסק כן בשם רבנו אברהם בן הרמבם ו המור וקציעה . טענתו שזה מחובר לאוקיינוס על ידי מפרץ עדן ולכן
חשיב כמו האוקיינוס עצמו

מכילתא פרשת שירה פרשה ה:

1754562772676.png
"שנפרץ הים הגדול לתוכו". משמע שים סוף אינו הים הגדול.
וכן הוא ברוקח בשם המדרש
1754562881139.png

1754563161397.png

מאידך גיסא יש משמעות שהים הגדול הוא גם ים סוף. ויש לדחות.
1754565808218.png
שמות רבה סוף פרשה כד

1754567174558.png

בראשית רבה כג ז

1754567393346.png

פרשה ה סימן ו
1754567794921.png

לענין ים התיכון יש סברא שהים התיכון בתורה נקרא הים הגדול. ומשום שהוא מחובר לאוקינוס ומשום שבתחילה היה יבשה ונוצר מהאוקניוס. ושלאו דוקא הים האוקינוס אלא כל ים שהוא גדול.

לענין ים סוף הוא מחובר לאוקינוס ולכאורה הוא נוצר מהאוקינוס (כמובאר מהמצ"ב). והוא גם ים גדול.

אלא שבפסוק הוא לא נקרא הים הגדול. ופשט מרן השלחן ערוך שרק ים התיכון מברכים עליו הים הגדול.

ועיין באוצרות יוסף בסוף ההלכה ברורה סי' ו שהביא כמה טעמים שעדיף לברך על הים התיכון הים הגדול. ואחד מהם שכיון שי"א שהוא לא נוצר במעשה בראשית אין לברך עליו עושה מעשה בראשית. ולהם הוי לעיכובא מה שאין כן גבי הים הגדול שרק לכתחילה יש לברך עושה מעשה בראשית ובדיעבד יצא שמ"מ לא שיקר. ע"ש. ולכא' ה"ה גבי ים סוף שאין לברך "עושה מעשה בראשית" אלא שיש לחלק עיין ברש"י שמביא שנהר פישון הוא הנילוס והרי הוא מחובר לים סוף. וצ"ע בזה. ולפי זה יוצא שיש מקום שמשום סב"ל לא יברך על ים סוף כלום אלא יברך על הנילוס ויפטור את ים סוף. (ולמיקום הנילוס עיין באספקלריה מאירה תשעח לפרשת פנחס 177 - עמ' קמח בהערה).
 

קבצים מצורפים

  • 1754569966075.png
    1754569966075.png
    1.1 KB · צפיות: 1
  • 1754569955027.png
    1754569955027.png
    1.1 KB · צפיות: 1
  • 1754569974412.png
    1754569974412.png
    1.1 KB · צפיות: 1
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון