Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
"המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.
שלופ וברכה, האם ידוע מה דעת מרן שליטא לעניין ברכה על ים סוף? בספר ברכה נאמנה פסק לברך שעשה את הים הגדול והוכיח דבריו מכמה פוסקים אך הביא שהאורלצ ברכת השם פסקו לברך מעשה בראשת.. האם ידועה דעת מרן שליטא?
באופן כללי, המברך עושה מעשה בראשית, לא הפסיד, כי לכו''ע אפשר לברך 'עושה מעשה בראשית' על כל ים שהוא.
ולעצם הענין לא הבנתי את השאלה, מחלוקת הפוסקים היא רק לגבי ים התיכון, ים סוף מאן דכר שמיה ?
שלופ וברכה, האם ידוע מה דעת מרן שליטא לעניין ברכה על ים סוף? בספר ברכה נאמנה פסק לברך שעשה את הים הגדול והוכיח דבריו מכמה פוסקים אך הביא שהאורלצ ברכת השם פסקו לברך מעשה בראשת.. האם ידועה דעת מרן שליטא?
הספר לא מולי, תוכל לעיין בדבריו בסיצן רכח סעיף קטן גימל, והוא פוסק כן בשם רבנו אברהם בן הרמבם ו המור וקציעה . טענתו שזה מחובר לאוקיינוס על ידי מפרץ עדן ולכן חשיב כמו האוקיינוס עצמו
שלופ וברכה, האם ידוע מה דעת מרן שליטא לעניין ברכה על ים סוף? בספר ברכה נאמנה פסק לברך שעשה את הים הגדול והוכיח דבריו מכמה פוסקים אך הביא שהאורלצ ברכת השם פסקו לברך מעשה בראשת.. האם ידועה דעת מרן שליטא?
הספר לא מולי, תוכל לעיין בדבריו בסיצן רכח סעיף קטן גימל, והוא פוסק כן בשם רבנו אברהם בן הרמבם ו המור וקציעה . טענתו שזה מחובר לאוקיינוס על ידי מפרץ עדן ולכן
"שנפרץ הים הגדול לתוכו". משמע שים סוף אינו הים הגדול.
וכן הוא ברוקח בשם המדרש
מאידך גיסא יש משמעות שהים הגדול הוא גם ים סוף. ויש לדחות.
שמות רבה סוף פרשה כד
בראשית רבה כג ז
פרשה ה סימן ו
לענין ים התיכון יש סברא שהים התיכון בתורה נקרא הים הגדול. ומשום שהוא מחובר לאוקינוס ומשום שבתחילה היה יבשה ונוצר מהאוקניוס. ושלאו דוקא הים האוקינוס אלא כל ים שהוא גדול.
לענין ים סוף הוא מחובר לאוקינוס ולכאורה הוא נוצר מהאוקינוס (כמובאר מהמצ"ב). והוא גם ים גדול.
אלא שבפסוק הוא לא נקרא הים הגדול. ופשט מרן השלחן ערוך שרק ים התיכון מברכים עליו הים הגדול.
ועיין באוצרות יוסף בסוף ההלכה ברורה סי' ו שהביא כמה טעמים שעדיף לברך על הים התיכון הים הגדול. ואחד מהם שכיון שי"א שהוא לא נוצר במעשה בראשית אין לברך עליו עושה מעשה בראשית. ולהם הוי לעיכובא מה שאין כן גבי הים הגדול שרק לכתחילה יש לברך עושה מעשה בראשית ובדיעבד יצא שמ"מ לא שיקר. ע"ש. ולכא' ה"ה גבי ים סוף שאין לברך "עושה מעשה בראשית" אלא שיש לחלק עיין ברש"י שמביא שנהר פישון הוא הנילוס והרי הוא מחובר לים סוף. וצ"ע בזה. ולפי זה יוצא שיש מקום שמשום סב"ל לא יברך על ים סוף כלום אלא יברך על הנילוס ויפטור את ים סוף. (ולמיקום הנילוס עיין באספקלריה מאירה תשעח לפרשת פנחס 177 - עמ' קמח בהערה).