• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכה על מנהג ועל הלל בראש חודש

אין קשר לעיקרון שאין הצדקה שמי שנוהג בארץ לברך על הלל בר"ח שישנה מנהגו כי למשל לא ברור שהשו"ע הכריע כמנהג לא לברך וכן המנהג המקורי בא"י הוא לא לומר הלל כלל והמנהג לומר הלל ללא ברכה הוא פשרה בין המנהג המקורי לא לומר הלל כלל לבין מנהג בבל לומר בברכה. ולא משנה מה כתוב במקורות שהבאת.
בכלל לא משנה. ואתה עוד שואל למה למחוק אשכולות. העיקר לבלבל את הראש בלי לעיין בכלום.
אני מביא כאן את המקומות שדיבר בזה בילקוט יוסף, בשביל מי שזה כן משנה לו לפני שהוא מדבר
1692194963764.png1692194993486.png
1692195018643.png
1692195049054.png
1692195081310.png
1692195103338.png
 
כבודו יודע כמה שעות זה לוקח כל דבר כזה?
יש פעמים שאכן אנחנו עושים כך, וגם עורכים את ההודעות עצמם שיהיו ראויות, אבל אי אפשר כל הזמן לשבת ולמחוק ולערוך הודעות. ב"ה צריכים ללמוד, ולנהל עמותה עם פעילות עניפה...
וזה לבד מהעבודה הרבה רק "לפקח" על הנושאים. ותודה רבה לר' @בנימין לוריא ולכל מי שמעדכן בכפתור הדיווח על תוכן לא ראוי.
תדעו שהפורום ב"ה מצודתו פרוסה, והנכתב בו מגיע לרבנים חשובים (למרות שאינם מגיבים כאן), צריך לשמור על שיח ראוי.
הציבור צריך לקרוא טוב את כללי הפורום, להפנים אותם, ולפעול על פיהם.
אין דבר באשכול שהועלם ובאשכול זה שיש בו דברים לא ראויים או פגיעה בכבודו של מרן הגרע"י זצ"ל וסיעתו אלא לדרוש את האמת ואת מה שנכון הלכה למעשה. והנכון הוא והאמת היא שכל אחד יעשה כמנהגו אבותיו ומי שנוהג לומר הלל בברכה יכול להמשיך במנהגו גם בא"י.
הדברים של הרב עובדיה מתבססים למשל על כך ששלשיטתו ברור שהשו"ע פסק לא לברך אך כאמור זה לא ברור כלל.

וכן הוא כותב שעל נר חנוכה בבית כנסת מברכים כי היא הרחבה של חיוב הדלקת נר חנוכה בבית אך על הלל בר"ח לא מברכים. אך גם אמירת הלל בר"ח הוא הרחבה של אמירת הלל בשלוש רגלים (שהם ארבע) ובחנוכה והריב"ש ושיבולי הלקט משווים בין ברכה על הדלקת נר חנוכה בביהכ"נ והשו"ע עצמו אף מביא בדבריו לגבי נר חנוכה את דברי הריב"ש.
 
אין דבר באשכול שהועלם ובאשכול זה שיש בו דברים לא ראויים או פגיעה בכבודו של מרן הגרע"י זצ"ל וסיעתו אלא לדרוש את האמת ואת מה שנכון הלכה למעשה. והנכון הוא והאמת היא שכל אחד יעשה כמנהגו אבותיו ומי שנוהג לומר הלל בברכה יכול להמשיך במנהגו גם בא"י.
הדברים של הרב עובדיה מתבססים למשל על כך ששלשיטתו ברור שהשו"ע פסק לא לברך אך כאמור זה לא ברור כלל.

וכן הוא כותב שעל נר חנוכה בבית כנסת מברכים כי היא הרחבה של חיוב הדלקת נר חנוכה בבית אך על הלל בר"ח לא מברכים. אך גם אמירת הלל בר"ח הוא הרחבה של אמירת הלל בשלוש רגלים (שהם ארבע) ובחנוכה והריב"ש ושיבולי הלקט משווים בין ברכה על הדלקת נר חנוכה בביהכ"נ והשו"ע עצמו אף מביא בדבריו לגבי נר חנוכה את דברי הריב"ש.
את כללי הפורום קראת?
הפנמת?
כנראה שלא...
 
אין דבר באשכול שהועלם ובאשכול זה שיש בו דברים לא ראויים או פגיעה בכבודו של מרן הגרע"י זצ"ל וסיעתו אלא לדרוש את האמת ואת מה שנכון הלכה למעשה. והנכון הוא והאמת היא שכל אחד יעשה כמנהגו אבותיו ומי שנוהג לומר הלל בברכה יכול להמשיך במנהגו גם בא"י.
הדברים של הרב עובדיה מתבססים למשל על כך ששלשיטתו ברור שהשו"ע פסק לא לברך אך כאמור זה לא ברור כלל.

וכן הוא כותב שעל נר חנוכה בבית כנסת מברכים כי היא הרחבה של חיוב הדלקת נר חנוכה בבית אך על הלל בר"ח לא מברכים. אך גם אמירת הלל בר"ח הוא הרחבה של אמירת הלל בשלוש רגלים (שהם ארבע) ובחנוכה והריב"ש ושיבולי הלקט משווים בין ברכה על הדלקת נר חנוכה בביהכ"נ והשו"ע עצמו אף מביא בדבריו לגבי נר חנוכה את דברי הריב"ש.
למה אתה מתעקש לחלוק על מרן, פה זה מקום שפוסקים כמו מרן ואם לא נח לך, כלך לך.
 
בכלל לא משנה. ואתה עוד שואל למה למחוק אשכולות. העיקר לבלבל את הראש בלי לעיין בכלום.
אני מביא כאן את המקומות שדיבר בזה בילקוט יוסף, בשביל מי שזה כן משנה לו לפני שהוא מדבר
הצג קובץ מצורף 11355הצג קובץ מצורף 11356
הצג קובץ מצורף 11357
הצג קובץ מצורף 11358
הצג קובץ מצורף 11359
אך כל הבסיס של פסקי הרב עובדיה בעניין זה הוא שברור שהשו"ע פסק כמנהג שלא לברך כי זה המנהג בא"י וסביבותיה, אך שני הדברים אינם ברורים!!
אפשרי שפסק כמו היש אומרים הראשון (או כמו המנהג הראשון לפני שני היש אומרים שהוא קרוב למנהג של היש אומרים הראשון) או שלא הכריע וכל אחד יעשה כמנהגו אבותיו.
וכן לא ברור שהמנהג לומר בר"ח הלל בלי ברכה הוא המנהג המקורי ויש מצב שהמנהג המקורי בארץ ישראל היה לא לומר כלל הלל בראש חודש.
ומפני שהדברים העומדים בבסיסם של דברי הרב עובדיה אינם ברורים כלל, לכן ממילא אין הצדקה לדבריו בכל הקשור שמי שנוהג לברך על ההלל בארץ צריך לשנות מנהגו, וכל זאת בלי להמעיט מגדולתו העצומה של מרן הגרע"י זצ"ל, וממילא לא משנה תוכן דבריו, וכל זאת כאמור מבלי להמעיט כהוא זה מגדולתו.
 
למה אתה מתעקש לחלוק על מרן, פה זה מקום שפוסקים כמו מרן ואם לא נח לך, כלך לך.
תורתנו תורת אמת, וגם אם פוסקים לפי אחד שהוא מפוסקי תקופתו הגדולים ביותר, אין ללכת אחריו בצורה עיוורת גם בדבר שהוא טועה בו, ולקבוע בספקנות דברים שאינם ברורים והאמת יכולה להיות שונה ממה שנפסק בספקנות, זה גם סוג של טעות.
אומנם הטעות כאן היא לא בעצם המנהג שנוהגים אלא בפסק שמי שנוהג אחרת צריך לשנות ממנהגו כי הבסיס של הפסק הזה הם דברים שאינם ברורים והאמת בשני דברים אלו יכולה להיות אחרת ולכן הפסק הזה הוא טעות, וגם אלו שהולכים לפי דרכו של מי שפסק זאת אין להם ללכת אחריו בצורה עיוורת בלי להתחשב אם האמת כדעתו או לא, ומי שמראה את הטעות צריך להודות לו ולא לזעום עליו ואף לאיים בהשעיה וכדומה.
 
נערך לאחרונה:
בכלל לא משנה. ואתה עוד שואל למה למחוק אשכולות. העיקר לבלבל את הראש בלי לעיין בכלום.
אני מביא כאן את המקומות שדיבר בזה בילקוט יוסף, בשביל מי שזה כן משנה לו לפני שהוא מדבר
הצג קובץ מצורף 11355הצג קובץ מצורף 11356
הצג קובץ מצורף 11357
הצג קובץ מצורף 11358
הצג קובץ מצורף 11359
הצג קובץ מצורף 11360
אני כן עיינתי במקורות בנושא וראיתי שהמנהג העיקרי הוא לברך על הלל בר"ח וכן המנהג בכל אשכנז (גם במקומותיהם של המעטים מחכמי אשכנז שדעתם שלא לברך על מנהג) ודעת רובם ככולם של חכמי אשכנז, בכל מדינת ספרד וקהילות צאצאי גירוש ספרד ודעת רובם ככולם או כולם של גדוליהם (ויש מהמתנגדים לברך על מנהג כלל אך תומכים לברך על הלל בר"ח).

וכן ראיתי שלא ברור שהשו"ע פסק כי שאומרים השני שאין לברך על הלל בר"ח, וכן לא ברור שהמנהג המקורי בא"י היה לומר הלל ללא ברכה בר"ח ויש מצב שמנהג המקורי היה לא לומר הלל כלל בר"ח.
ולכן מפני שהדברים שעליהם מבוסס הפסק שמי שנוהג בארץ לברך על ההלל שישנה ממנהגו, הם אינם ברורים וייתכן מאוד שהאמת היא אחרת בשני הדברים האלו, אז הפסק הזה הוא טעות, בלי להמעיט מגדולתו העצומה של מי שפסק כך.

מה שצריך להנחות את כולנו היא האמת בלבד ולא ללכת בצורה עיוורת אחרי מישהו, גדול כל שיהיה, בלי להתחשב אם האמת כדבריו או לא. וגם אותו גדול כך פשוט שכך רצה ולא שלא ילכו לפי כל דבר שאמר גם אם מתברר כטעות.
 
@ישראל קרמר
לצערי נאלצתי להשהותך מהפורום...
דרך צלחה.
אחרי גדולי הדור והפוסקים אנו מתגאים ללכת בצורה עיוורת, אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל... או שגם רש"י הקדוש לא מקובל עליך ואינך הולך אחריו בצורה עיוורת...
 
 
חזור
חלק עליון