• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברכה על פצפוצי אורז בסעודה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מי שאוכל עוגיות עם פצפוצי אורז בסעודה, מברך עליהם מזונות?
הרי על סתם מזונות יש ספק כיון שזה תורתא דנהמא ואולי נפטר וכו' אבל פצפוצי אורז לכאו' פשוט שלא נפטר. וגם על אורז לא מברך כי בא מחמת הסעודה, אבל על עוגיות מפצפוצי אורז שבאים לקינוח, לכאו' יצטרך לברך עליהם מזונות, נכון?
 
מי שאוכל עוגיות עם פצפוצי אורז בסעודה, מברך עליהם מזונות?
הרי על סתם מזונות יש ספק כיון שזה תורתא דנהמא ואולי נפטר וכו' אבל פצפוצי אורז לכאו' פשוט שלא נפטר. וגם על אורז לא מברך כי בא מחמת הסעודה, אבל על עוגיות מפצפוצי אורז שבאים לקינוח, לכאו' יצטרך לברך עליהם מזונות, נכון?
אכן כך.
 
כן. ועיין במשנ"ב סי' קסח ס"ק מא שכתב כי האדם אוכל לקינוח ולא להשביע רעבונו, וזה דרך שמביאים פצפוצי אורז זה לקינוח ולא לשביעה אז צריך לברך.
מענין אותי אם מרן רבינו הגדול זי"ע הזכיר את המשנ"ב הזה.
 
כן. ועיין במשנ"ב סי' קסח ס"ק מא שכתב כי האדם אוכל לקינוח ולא להשביע רעבונו, וזה דרך שמביאים פצפוצי אורז זה לקינוח ולא לשביעה אז צריך לברך.
מענין אותי אם מרן רבינו הגדול זי"ע הזכיר את המשנ"ב הזה.
על איזה נקודה במשנ"ב הזה שואל כבו' אם הזכיר מרן?
לכאו' אין חידוש מיוחד בדברי המשנ"ב הזה, ואם כוונתכם על מה שמבואר במשנ"ב שגם על פת הבאה בכסנין מברכים כשאוכל לקינוח, זה לא חידוש של המשנ"ב אלא זהו דעת המג"א ועוד אחרונים שהלכו בעקבותיו, ובנקודה זו יש סתירה בדברי מרן בכמה מקומות בדבריו [יש מקומות שכתב לברך בוודאי פת הבאה בכסנין, ומאידך בחזו"ע ברכות עמוד רפ חשש לדעת הרשב"א שלא לברך בתוך הסעודה], והאריכו בנקודה זו בנידון אחר בפורום זה [כותרת כדורי שוקולד בסעודה].

אבל מה שהעיר הרב בנימין לוריא שפצפוצי אורז אין עליהם ספק פת הבאה בכסנין וא"כ בזה אין שום שאלה שמברכים עליהם בסעודה, ואינו תלוי בשום מחלוקת, ודבריו נכונים וברורים.
 
חזור
חלק עליון