• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת במבה נוגט

מצ"ב צילום מקטעים מדברי מרן שליט"א בילקוט יוסף (ברכות תשס"ד) שמוכח בדבריו להדיא שנסמך בפסק שלו על מה שאין זה קמח דק אלא גריסים
ואם כן, כיוון שהמציאות היא בבמבה נוגט לא כך, אם כן אז למה לברך עדיין אדמה?
[וכמו שאמרתי יש לי תמונות ובל"נ מחר אברר לגבי פירסומם ברבים, עכ"פ יש ששלחתי להם באישי לא להעברה]

דהניחא אם יאמרו סברא [על דעת מרן שליט"א] שאפילו אם זה קמח גמור זה אדמה, זה עניין אחר ואה"נ נברך אדמה, אך אין נראה כן כ"כ מהילקו"י המצ"ב,
אבל כל עוד הפסק נסמך על מה שהרב ללוש שליט"א בירר בעבר שזה כמו במבה רגילה, אז מה יש לדון אם כעת הוכח שהמציאות אינה כך?

ובעניין הגאון רבי יצחק לוי שליט"א שציטטו שדעתו לברך ע"ז אדמה, ידוע שדעתו הייתה לברך שהכל מטעם אחר וחזר בו משום שמרן שליט"א אמר שהתירס עיקר, מ"מ כל זה ע"פ ההבנה שמדובר בגריסי תירס כנ"ל, ודוק.
[ומלבד שהמדקדים יבחינו בלשונו שסיים ש"לדעת הרב זה אדמה"... ואמנם אנו בתר שיפולי גלימיה דמרן אזלינן אך אין הכרח לומר עכ"פ שכך סובר הגר"י לוי, והגם שוודאי מורה לשואלים כדעת מו"ר נר"ו, ואכמ"ל.]


הצג קובץ מצורף IMG_1925.JPGהצג קובץ מצורף IMG_1926.JPG
 
נערך לאחרונה:
אם הרב ללוש והרב מיארה (שכ' בלוח שלו שהבמבה הרגילה והנוגט עשויים מאותו סוג וכן הורה לי הרשלצ - אדמה)
הרב יצחק לוי והמחבר ברכה נאמנה
והר' מוצפי
ביררו
ויצא להם האדמה
יוצא שהמציאות השתנתה בהכנה של הבמבה נוגט או
שהם טעו בבירור ואני לא יודע מה יותר מסתבר לומר. וכי כולם טעו בתהליך בירור שלהם כל הרבנים האלו עד שנחשיב לספק ונברך שהכל???
עכ'פ הרשלצ שלח לבדיקה של הרב אלקנה ולא התפרסם בשמו דבר
אז לכן כיצד נסמוך על כך שיש ספק בדבר ונכריע בעצמנו שהכל?
 
נערך לאחרונה:
הרב מיארה פה בפורום ולא חזר בו ממה שכתב ולא סומך על שמועה שהתברר שינוי ממה שהבינו ביצור
אז לכ'ע אין ברכה לבטלה וממילא לא שיך סב'ל וכל זמן שלוא יוצאת הוראה ברורה יש להישאר בהוראת מרן
ואם זה היה נכון לברך שהכל היה לרב יצחק לומר לרב טולדנו שעד שיתאמת הדבר יברכו שהכל
 
מצ"ב צילום מקטעים מדברי מרן שליט"א בילקוט יוסף (ברכות תשס"ד) שמוכח בדבריו להדיא שנסמך בפסק שלו על מה שאין זה קמח דק אלא גריסים
ואם כן, כיוון שהמציאות היא בבמבה נוגט לא כך, אם כן אז למה לברך עדיין אדמה?
[וכמו שאמרתי יש לי תמונות ובל"נ מחר אברר לגבי פירסומם ברבים, עכ"פ יש ששלחתי להם באישי לא להעברה]

דהניחא אם יאמרו סברא [על דעת מרן שליט"א] שאפילו אם זה קמח גמור זה אדמה, זה עניין אחר ואה"נ נברך אדמה, אך אין נראה כן כ"כ מהילקו"י המצ"ב,
אבל כל עוד הפסק נסמך על מה שהרב ללוש שליט"א בירר בעבר שזה כמו במבה רגילה, אז מה יש לדון אם כעת הוכח שהמציאות אינה כך?
וכי יש עניין לא לחפש את האמת?

ובעניין הגאון רבי יצחק לוי שליט"א שציטטו שדעתו לברך ע"ז אדמה, ידוע שדעתו הייתה לברך שהכל מטעם אחר וחזר בו משום שמרן שליט"א אמר שהתירס עיקר, מ"מ כל זה ע"פ ההבנה שמדובר בגריסי תירס כנ"ל, ודוק.
[ומלבד שהמדקדים יבחינו בלשונו שסיים ש"לדעת הרב זה אדמה"... ואמנם אנו בתר שיפולי גלימיה דמרן אזלינן אך אין הכרח לומר עכ"פ שכך סובר הגר"י לוי, והגם שוודאי מורה לשואלים כדעת מו"ר נר"ו, ואכמ"ל.]


הצג קובץ מצורף 6305הצג קובץ מצורף 6307
אני אחסוך לך
את העלאת הקבצים
מכתב מאדר תשע'ז
אך ישר כח שאתה מחפש את האמת

1670449296672.png
 
לכאורה אם תשאל כל אדם שאוכל במבה הרגילה מה העיקר שלך זה הבוטנים או התירס יאמר לך שודאי הבוטנים (אם בכלל הוא יודע שיש בזה תירס) שהבוטנים הרבה יותר חשובים מהתירס וזה מה שכתוב על האריזה בגדול חטיף בוטנים (וזה הסיבה שברכיבים של הבמבה כתוב כמה אחוז בוטנים אבל כמה אחוז תירס לא כתוב שזה לא חשוב ולא רוצים להראות שיש הרבה) וגם מי שאוכל במבה לא מרגיש את התירס רק את הטעם של הבוטנים וזה לא דומה לפופקורן המסוכר

וגם הבמבה נוגט זה תלוי באוכל מי שעיקר בשבילו זה הקרם יברך ברכת הקרם ואם התירס או הבטנים יברך כברכת מה שעיקר בעיניו (וכיון שרואים שיש בזה דעות בפוסקים ודאי שלא שייך לומר בטלה דעתו)

והנה יש חדש את הפופקורן בטעם במבה (באריזה כחולה) שגם בו אם העיקר בשבילו זה הפופקורן יברך האדמה ואם הבוטנים או הסוכר יברך שהכל (שם יש קמח בוטנים ולא בוטנים טחונים וא"כ ברכתם שהכל)
 
לכאורה אם תשאל כל אדם שאוכל במבה הרגילה מה העיקר שלך זה הבוטנים או התירס יאמר לך שודאי הבוטנים (אם בכלל הוא יודע שיש בזה תירס) שהבוטנים הרבה יותר חשובים מהתירס וזה מה שכתוב על האריזה בגדול חטיף בוטנים (וזה הסיבה שברכיבים של הבמבה כתוב כמה אחוז בוטנים אבל כמה אחוז תירס לא כתוב שזה לא חשוב ולא רוצים להראות שיש הרבה) וגם מי שאוכל במבה לא מרגיש את התירס רק את הטעם של הבוטנים וזה לא דומה לפופקורן המסוכר

וגם הבמבה נוגט זה תלוי באוכל מי שעיקר בשבילו זה הקרם יברך ברכת הקרם ואם התירס או הבטנים יברך כברכת מה שעיקר בעיניו (וכיון שרואים שיש בזה דעות בפוסקים ודאי שלא שייך לומר בטלה דעתו)

והנה יש חדש את הפופקורן בטעם במבה (באריזה כחולה) שגם בו אם העיקר בשבילו זה הפופקורן יברך האדמה ואם הבוטנים או הסוכר יברך שהכל (שם יש קמח בוטנים ולא בוטנים טחונים וא"כ ברכתם שהכל)
אף אחד מהרבנים שלנו
דהיינו הרשלצ וכו'
לא כתבו חילוק זה של עיקר וטפל
לכן צריך שיסכימו על הדבר
וגם הרב מלכא כתב חד משמעי שהכל ללא חילוק מה עיקר בעיניו והוא האריך בעיקר וטפל בסימן רי'ב. אולי מישהו יעלה דבריו לגבי ברכת שקד מצופה שוקולד ששם עושה חילוקים מתי יברך העץ ומתי שהכל ואז ידון אם יש לדמות לבמבה.
לכן העיקר כמו הרשלצ שתמיד האדמה


 

קבצים מצורפים

  • _חכמת שלמה- הלכות ברכות- סימן רד- ברכת הבמבה והשוקולד...pdf
    425 KB · צפיות: 9
לכאורה אם תשאל כל אדם שאוכל במבה הרגילה מה העיקר שלך זה הבוטנים או התירס יאמר לך שודאי הבוטנים (אם בכלל הוא יודע שיש בזה תירס) שהבוטנים הרבה יותר חשובים מהתירס וזה מה שכתוב על האריזה בגדול חטיף בוטנים (וזה הסיבה שברכיבים של הבמבה כתוב כמה אחוז בוטנים אבל כמה אחוז תירס לא כתוב שזה לא חשוב ולא רוצים להראות שיש הרבה) וגם מי שאוכל במבה לא מרגיש את התירס רק את הטעם של הבוטנים וזה לא דומה לפופקורן המסוכר

וגם הבמבה נוגט זה תלוי באוכל מי שעיקר בשבילו זה הקרם יברך ברכת הקרם ואם התירס או הבטנים יברך כברכת מה שעיקר בעיניו (וכיון שרואים שיש בזה דעות בפוסקים ודאי שלא שייך לומר בטלה דעתו)

והנה יש חדש את הפופקורן בטעם במבה (באריזה כחולה) שגם בו אם העיקר בשבילו זה הפופקורן יברך האדמה ואם הבוטנים או הסוכר יברך שהכל (שם יש קמח בוטנים ולא בוטנים טחונים וא"כ ברכתם שהכל)
ראה כאן התייחסות לסברתך
1670450385580.png
 
אני אחסוך לך
את העלאת הקבצים
מכתב מאדר תשע'ז
אך ישר כח שאתה מחפש את האמת

הצג קובץ מצורף 6312
בדיוק! ולכן כעת שהדבר נבדק והוברר שהוא שונה, לכאו' צריך לברך שהכל.
אמנם, אחר העיון בספר "אבא באהל ביתי" יתכן ויש פרטים נוספים בזה, ולכן אף אנו נסמוך בדבר על הרב הנ"ל (כמו שמרן הראש"ל שליט"א סומך עליו בעניין זה), ונמתין להכרעתו של הרב אלקנה ישראל שליט"א בעניין.
ואכן, עד אז, חזקת מרא קמא קיימת, ולפי שבכל מצב לא מברך ברכה לבטלה, נוכל להמשיך לברך "האדמה" עד אשר יתבררו הדברים. אך בוודאי כעת כשיש עוררין על המציאות שהיתה ידועה לנו, חלה עלינו חובת בדיקה של הדבר. (וממנים אנו שליח את הרב שלמה טולידאנו לבדוק את הדבר בפני הרב אלקנה ישראל. (אם תרצה אולי תוכל להשיגו בטלפון: 054-8463758)
 
בדיוק! ולכן כעת שהדבר נבדק והוברר שהוא שונה, לכאו' צריך לברך שהכל.
אמנם, אחר העיון בספר "אבא באהל ביתי" יתכן ויש פרטים נוספים בזה, ולכן אף אנו נסמוך בדבר על הרב הנ"ל (כמו שמרן הראש"ל שליט"א סומך עליו בעניין זה), ונמתין להכרעתו של הרב אלקנה ישראל שליט"א בעניין.
ואכן, עד אז, חזקת מרא קמא קיימת, ולפי שבכל מצב לא מברך ברכה לבטלה, נוכל להמשיך לברך "האדמה" עד אשר יתבררו הדברים. אך בוודאי כעת כשיש עוררין על המציאות שהיתה ידועה לנו, חלה עלינו חובת בדיקה של הדבר. (וממנים אנו שליח את הרב שלמה טולידאנו לבדוק את הדבר בפני הרב אלקנה ישראל. (אם תרצה אולי תוכל להשיגו בטלפון: 054-8463758)
נפק"מ
איפה שברך שהכל מים והיה לפניו במבה נוגט
ולא כיון להדיא לפטור או לא לפטור
שלכאו' סב"ל

מה שא"כ במבה רגילה יברך האדמה
 
בדיוק! ולכן כעת שהדבר נבדק והוברר שהוא שונה, לכאו' צריך לברך שהכל.
אמנם, אחר העיון בספר "אבא באהל ביתי" יתכן ויש פרטים נוספים בזה, ולכן אף אנו נסמוך בדבר על הרב הנ"ל (כמו שמרן הראש"ל שליט"א סומך עליו בעניין זה), ונמתין להכרעתו של הרב אלקנה ישראל שליט"א בעניין.
ואכן, עד אז, חזקת מרא קמא קיימת, ולפי שבכל מצב לא מברך ברכה לבטלה, נוכל להמשיך לברך "האדמה" עד אשר יתבררו הדברים. אך בוודאי כעת כשיש עוררין על המציאות שהיתה ידועה לנו, חלה עלינו חובת בדיקה של הדבר. (וממנים אנו שליח את הרב שלמה טולידאנו לבדוק את הדבר בפני הרב אלקנה ישראל. (אם תרצה אולי תוכל להשיגו בטלפון: 054-8463758)
מה מסתבר לכבודו שהתהליך ייצור השתנה או שהרבנים לעיל טעו בבדיקתם?
 
ובעניין הגאון רבי יצחק לוי שליט"א שציטטו שדעתו לברך ע"ז אדמה, ידוע שדעתו הייתה לברך שהכל מטעם אחר וחזר בו משום שמרן שליט"א אמר שהתירס עיקר, מ"מ כל זה ע"פ ההבנה שמדובר בגריסי תירס כנ"ל, ודוק.
[ומלבד שהמדקדים יבחינו בלשונו שסיים ש"לדעת הרב זה אדמה"... ואמנם אנו בתר שיפולי גלימיה דמרן אזלינן אך אין הכרח לומר עכ"פ שכך סובר הגר"י לוי, והגם שוודאי מורה לשואלים כדעת מו"ר נר"ו, ואכמ"ל.]


הצג קובץ מצורף 6305הצג קובץ מצורף 6307
בעלון אח' של הרב יצחק לוי באר יצחק ואח'כ הודפס בספר מבואר שגם דעתו שלו לברך האדמה
 
דיוק! ולכן כעת שהדבר נבדק והוברר שהוא שונה, לכאו' צריך לברך שהכל.
אה"נ לפי הנתונים הברורים שהראה לנו הרב @שלמה טולידאנו נראה פשוט שכך ברכתו שהכל נ"ב. רק שנשמח לשמוע לפני כן דעתו של הרב אלקנה ישראל בעניין. [וגם עוד פרט חשוב לדעת בזה הוא האם התירס הוא זן מיוחד שא"כ אכתי יל"ד אף בקמח].
 
אם הרשלצ שליט'א לא פסק בדבר, איך נחוש למה שהוא לא חש?
הוא רק אמר לברר אצל הרב אלקנה ולו יהי כמו שחושבים פה היה אומר שבינתים יש לברך שהכל עד שיתאמת הדבר
ואם בדיני הלכה לא סומכים על שמועות, למה נסמוך כאן על שמועה בתהליך היצור?
בינתים אתמול ברכתי אדמה לאחר כותבי הכל וגם אמשיך, עד שיצא פסק ממורה הוראה.
 
מה מסתבר לכבודו שהתהליך ייצור השתנה או שהרבנים לעיל טעו בבדיקתם?
שתהליך הייצור השתנה.
ואם בדיני הלכה לא סומכים על שמועות, למה נסמוך כאן על שמועה בתהליך היצור?
בינתים אתמול ברכתי אדמה לאחר כותבי הכל וגם אמשיך, עד שיצא פסק ממורה הוראה.
זו לא שמועה. זה עובדות. חלקנו גם ראינו את התמונות מהמפעל.
בעלון אח' של הרב יצחק לוי באר יצחק ואח'כ הודפס בספר מבואר שגם דעתו שלו לברך האדמה
בכל אופן מה שהיה יהיה כתוב מעתה בעלונים וכן בספרים, הוא על סמך הבדיקה שנעשתה בעבר, ולכן צריך לדעת האם כשיבדוק כעת, גם יכתוב שוב אותו דבר.
 
אצלנו בכולל לומדים הל' ברכות
מישהו הביא חוברת של הרב יוחאי ... [לא זוכר את שמו המלא ושם הספר]
יש שם המלצה ממרן שליטא
ומביא שם שברכת הנוגט אדמה
[על החוברת עצמה כתוב על פי פסקי מרן הראשון לציון

ובהליכות חיים [להרב הגאון הרב אברהם אבידר שליט"א ]

כתב שמבירור שערך כל התירס לכך נוצר ואי אפשר לאוכלו ללא אפיה ובישול [סימן רב' כמדומני ]
ואי לכך ברכתו האדמה .......

ואני שואל מאי שנא במבה נוגט לבמבה רגילה כל מי שעדין יש לו חוש טעם
יגיד לך שכאשר אוכל את הנוגט ומתרכז בטעם הבמבה גופא
טועם טעם במבה רגילה ...
 
אצלנו בכולל לומדים הל' ברכות
מישהו הביא חוברת של הרב יוחאי ... [לא זוכר את שמו המלא ושם הספר]
יש שם המלצה ממרן שליטא
ומביא שם שברכת הנוגט אדמה
[על החוברת עצמה כתוב על פי פסקי מרן הראשון לציון
בכל אופן מה שהיה יהיה כתוב מעתה בעלונים וכן בספרים, הוא על סמך הבדיקה שנעשתה בעבר, ולכן צריך לדעת האם כשיבדוק כעת, גם יכתוב שוב אותו דבר.
 
שימו לב! הדיון פה הוא לא מה מברכים על במבה נוגט!
הדיון פה הוא "מעתה שהדבר נבדק ונראה שכעת המציאות שונה, מה יברכו מעתה ואילך על במבה נוגט"!
ולכן אין מקום להביא ראיה מעלונים, ספרים, תשובות, מכתבים וכו' בעניין הברכה..
 
שימו לב! הדיון פה הוא לא מה מברכים על במבה נוגט!
הדיון פה הוא "מעתה שהדבר נבדק ונראה שכעת המציאות שונה, מה יברכו מעתה ואילך על במבה נוגט"!
ולכן אין מקום להביא ראיה מעלונים, ספרים, תשובות, מכתבים וכו' בעניין הברכה..
החוברת שעליה כתבתי יצאה בשנת תשפב
 
החוברת שעליה כתבתי יצאה בשנת תשפב
גם אם יצא בשנת תשפ"ג ולא יהיה גילוי דעת שהדבר נבדק בפועל (ולא משמועות) שוב פעם ע"י המחבר, הדבר לא ישתנה, שכן גם אם מישהו היה שואל אותי שבוע שעבר מה מברכים, הייתי אומר לו "האדמה" בלי שום ספק. ולכן גם אם יצא ספר עוד שנתיים, אם הוא לא בירר בשנתיים האחרונות שוב את הדבר, אין הדבר מועיל לנו.
 
חזור
חלק עליון