• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת במבה נוגט

גם אם יצא בשנת תשפ"ג ולא יהיה גילוי דעת שהדבר נבדק בפועל (ולא משמועות) שוב פעם ע"י המחבר, הדבר לא ישתנה, שכן גם אם מישהו היה שואל אותי שבוע שעבר מה מברכים, הייתי אומר לו "האדמה" בלי שום ספק. ולכן גם אם יצא ספר עוד שנתיים, אם הוא לא בירר בשנתיים האחרונות שוב את הדבר, אין הדבר מועיל לנו.
וגם עוד פרט חשוב לדעת בזה הוא האם התירס הוא זן מיוחד שא"כ אכתי יל"ד אף בקמח].
לענ"ד חשוב מאד לברר פרט זה, כי ייתכן שזה ישנה את העניין.
 
לענ"ד חשוב מאד לברר פרט זה, כי ייתכן שזה ישנה את העניין.
השאלה היא מה מברכים על הבמבה בכלל???????????
ועתה השיב לי הרב שלמה טולדאנו שהוא בירר ואכן זה מהזן המיוחד, וא"כ לפי עיקר הסברא בבמבה שזה משום זן מיוחד, אף כאן תהיה ברכתו האדמה. וכן נמלכתי בהחכם השלם @הרב שמעון ללוש והסכים כן.
 
נערך לאחרונה:
אף כאן תהיה ברכתו האדמה
לא הבנתי למה? הרי נשתנה שמו, טעמו וצורתו לחלוטין, ואיפה מצינו שהיותו זן מיוחד מועילה גם במקרה כזה? [מילא בבמבה רגילה טוענים שלא השתנה צורתו וטעמו לגמרי וכמו שכתוב בילקוט יוסף...], האם יש מקור לדבריך??
 
מתשובתו של מרן. לא הזכיר שאפרופו משום שעשוי מתירס שונה רק משום שעשוי מקמח ולא שמעתי שבכל החטיפים דקדקו מאיזה קמח עשויים
 

קבצים מצורפים

  • אפרופו.jpg
    אפרופו.jpg
    53.2 KB · צפיות: 15
  • אפרופו 2.jpg
    אפרופו 2.jpg
    119.2 KB · צפיות: 12
מתשובתו של מרן. לא הזכיר שאפרופו משום שעשוי מתירס שונה רק משום שעשוי מקמח ולא שמעתי שבכל החטיפים דקדקו מאיזה קמח עשויים
דווקא זה הספק לגבי צ'יטוס, שבאמת מי שבירך האדמה על משהו, לא יברך על צ'יטוס שהכל, אלא יפטור את זה במשהו אחר, כי חוששים שמא זה נעשה גם מהזן המיוחד, ואז גם ברכת הצ'יטוס שהכל.
 
דווקא זה הספק לגבי צ'יטוס
מנין לכבודו
שבאמת מי שבירך האדמה על משהו, לא יברך על צ'יטוס שהכל
הרי ודאי שלא כיוון לפטור את הציטוס באדמה שבירך ויצטרך לברך עליו שהכל כמו מי שבירך העץ ולאחר מכן אוכל בננה שיש לו לברך עליה האדמה
 
לא הבנתי למה? הרי נשתנה שמו, טעמו וצורתו לחלוטין, ואיפה מצינו שהיותו זן מיוחד מועילה גם במקרה כזה? [מילא בבמבה רגילה טוענים שלא השתנה צורתו וטעמו לגמרי וכמו שכתוב בילקוט יוסף...], האם יש מקור לדבריך??
כבר הארכנו רבות בעניין ברכת הבמבה כאן בפורום. (ראה כאן [בכל הנושא] וכאן [ואולי גם קצת כאן] ובעוד מקומות)
גם אם נשתנה שמו וצורתו וכו' אם הוא מזן מיוחד ברכתו האדמה, כמש"כ רבינו ירוחם. ואכמ"ל.
 
השאלה היא מה מברכים על הבמבה בכלל???????????
גם אני לא הבנתי למה כל המחלוקת במבה היא בתירס ואמרו שהתירס הוא העיקר

לענין הטעם ודאי שהעיקר הבוטנים

לענין החשיבות ודאי שהבוטנים יותר חשובים מהתירס בין בשווים בין מבחינה בריאותית ומי שאוכל מרק ירקות עם בשר מברך שהכול שהבשר הוא העיקר ומאי שנא

לענין שבא להשביע גם התירס וגם הבוטנים בא להשביע

לענין הנפח הנפח של התירס יותר אבל לענין המשקל המשקל של הבוטנים יותר – ואע"פ שבדיני תורה משערים בנפח מי שבא לאכול לא מענין אותו כמה נפח אכל אלא כמה משקל קלוריות בלע"ז

(ואפשר שבכלל התירס בא להחזיק את הבוטנים ולחסוך בעלויות הייצור)

לא לחינם כתבו על האריזה בגדול חטיף בוטנים
 
נערך לאחרונה:
לא זכיתי להבין
מרן הרב יצחק כותב מפורש במכתב שצירפו פה למעלה על אפרופו וכו' שהסיבה שזה שהכל כי זה מקמח דק כאבקה בשונה מבמבה... אז מה יש לדון? הוא לא רימז אפילו להבדל בזן של התירס כמ"ש הרב מיארה... שהרי לפ"ד היה צריך לחלק פשוט כי זה מזן מיוחד וזה לא...
 
לא זכיתי להבין
מרן הרב יצחק כותב מפורש במכתב שצירפו פה למעלה על אפרופו וכו' שהסיבה שזה שהכל כי זה מקמח דק כאבקה בשונה מבמבה... אז מה יש לדון? הוא לא רימז אפילו להבדל בזן של התירס כמ"ש הרב מיארה... שהרי לפ"ד היה צריך לחלק פשוט כי זה מזן מיוחד וזה לא...
אחר שפשוט שזה לא מזן מיוחד, היה צריך לומר שהברכה שהכל רק מכיון שזה קמח, מפני שאם לא היה קמח, אע"פ שזה לא מאותו זן, היתה ברכתו האדמה.
 
לא זכיתי להבין
מרן הרב יצחק כותב מפורש במכתב שצירפו פה למעלה על אפרופו וכו' שהסיבה שזה שהכל כי זה מקמח דק כאבקה בשונה מבמבה... אז מה יש לדון? הוא לא רימז אפילו להבדל בזן של התירס כמ"ש הרב מיארה... שהרי לפ"ד היה צריך לחלק פשוט כי זה מזן מיוחד וזה לא...
כתוב כאן שיש מכתב חדש גם אני לא ראיתי אותו
 

קבצים מצורפים

  • מכתב .jpg
    מכתב .jpg
    108.4 KB · צפיות: 9
אני אחסוך לך
את העלאת הקבצים
מכתב מאדר תשע'ז
אך ישר כח שאתה מחפש את האמת

הצג קובץ מצורף 6312
אני לא מבין מה אתם דנים אחרי מה שהביא כאן את דברי הראשל"צ שגם אם הבמבה עשויה מקמח תירס אם זה מתירס הקשה כמו של הפופקורן אז זה אדמה. ורק אם זה עשוי מתירס הרגיל אז זה שהכל.
א"כ כל הברור צריך להעשות לא אם זה קמח או גרגירים כמו שכתב הרב טולידאנו.
אלא צריך לברר אם במבה נוגט עשויה מתירס הקשה או מתירס רגיל כמו שכתב מרן הראשל"צ במכתב:
ועל פי מה שבררו כאן שזה מסוג התירס הקשה א"כ ברכתו האדמה
 
נערך לאחרונה:
מתשובתו של מרן. לא הזכיר שאפרופו משום שעשוי מתירס שונה רק משום שעשוי מקמח ולא שמעתי שבכל החטיפים דקדקו מאיזה קמח עשויים
מהתשובה שהבאת ממרן הראשל"צ היא גופא ראיה נגד מה שכתבת. שמרן כותב במכתב השני ששלחת שמכיון שבבמבה התירס לא ראוי לאכילה בלי ריסוק וניפוח לכן אדמה. תלמד מדברי מרן שבאפרופו זה לא כך ולכן ברכתו שהכל כמו כל דבר שהשתנה צורתו וטעמו.
ואגב למה לא שלחת את כל המכתב של מרן הראשל"צ, ושלחת רק חלק מהמכתב????
 
אני לא מבין מה אתם דנים אחרי מה שהביא כאן את דברי הראשל"צ שגם אם הבמבה עשויה מקמח תירס אם זה מתירס הקשה כמו של הפופקורן אז זה אדמה. ורק אם זה עשוי מתירס הרגיל אז זה שהכל.
אולי כבודו לא עיין היטב בכל המכתבים הנ"ל, אבל במכתב המצורף כתב מרן להדיא שהסיבה שאפרופו זה שהכל כי נעשה מאבקה ומעורב בו עוד רכיבים ולכן בטל שמו, צורתו וטעמו, וא"כ גם במבה נוגט אותו דבר!!
 

קבצים מצורפים

  • אפרופו 2.jpg
    אפרופו 2.jpg
    119.2 KB · צפיות: 3
אולי כבודו לא עיין היטב בכל המכתבים הנ"ל, אבל במכתב המצורף כתב מרן להדיא שהסיבה שאפרופו זה שהכל כי נעשה מאבקה ומעורב בו עוד רכיבים ולכן בטל שמו, צורתו וטעמו, וא"כ גם במבה נוגט אותו דבר!!
מה כתוב בשורה האחרונה????????
וז"ל הראשל"צ ושאני במבה שאינו ראוי לאכילה כלל בלי הריסוק והניפוח עכ"ל
 
חזור
חלק עליון