י.א. ישראל
Active member
מה הבנת בזה?וז"ל הראשל"צ ושאני במבה שאינו ראוי לאכילה כלל בלי הריסוק והניפוח עכ"ל
וכי הקמח תירס באפרופו כן ראוי?
מה הבנת בזה?וז"ל הראשל"צ ושאני במבה שאינו ראוי לאכילה כלל בלי הריסוק והניפוח עכ"ל
אכן כן זה מה שהרב כותב שם שהתירס באפרופו הוא ראוי לאכילה וכיון שכן אם השתנה שמו וצורתו אז משתנית ברכתו לשהכלמה הבנת בזה?
וכי הקמח תירס באפרופו כן ראוי?
וא"כ לפי העדות כאן ששלחו שהבמבה נוגט הוא מאותו תירס של הבמבה הרגילה ממילא נקטינן שברכתו האדמה
ולמה מרן לא אמר לו שזה לא תלוי אם זה קמח או לא רק מאיזה סוג של תירס מכינים אותה?ובהיותי אצל מרן הראשל"צ שליט"א והצגתי לו את הדברים, אמר לי לדבר בזאת גם עם הרה"ג אלקנה ישראל שליט"א שכידוע עסק רבות בנושא זה, ועוד חזון למועד להאריך בזה כראוי אי"ה.
צריך לדעת מה הכוונה "והצגתי לו את הדברים"...ולמה מרן לא אמר לו שזה לא תלוי אם זה קמח או לא רק מאיזה סוג של תירס מכינים אותה?
עדיין הדברים לא ברורים ולא הובא כאן איזו ראיה מכרעת או תשובה חדשה שכתוב שם בפירוש שאין חילוק בין מקמח לגריסים
לא כך הם פני הדברים, ארחיב יותרבוודאי אם זה היה על מפתן הדלת.
להוי ידוע, שידידי הרב @שלמה טולידאנו שליט"א, הוא ת"ח משכמו ומעלה, ששקוד על התורה ועל העבודה, [ומן הסתם אתם נעזרים בו כשעונה בקו הלהלכה, בלי שאתם יודעים שזה הוא :) ] והוא מקורב למרן הראש"ל שליט"א מזה שנים, וזכורני שהיה מגיע ברגל מהישיבה בגבעת מרדכי עד סנהדריה ברגל בשבתות, ומרן הראש"ל שליט"א מחבבו למאוד, ואף לפני כמה שנים הוציא לחתונתו ספר כעין מעיין אומר שאלות ממרן הראש"ל שליט"א, והרב טרח להגיע לחתונתו בצפון הרחוק... וכל פעם שמגיע לרב, הרב מכבדו ומעריכו.צריך לדעת מה הכוונה "והצגתי לו את הדברים"...
איני יודע, אבל אם הוא בא למרן שליט"א ואמר לו: "הרב לעניין ברכת הבמבה, יש לי ראיה שכיום הדבר השתנה ועל במבה במילוי צריך לברך שהכל", גם אני הייתי שולח אותו לרב שהתעסק בזה, ולא מתחיל להיכנס עמו לנושא. בוודאי אם זה היה על מפתן הדלת.
לא שאני אומר שכך זה היה! רק זה מה שהשבתי לעצמי כששאלתי מדוע באמת לא ענה לו מיד...
לא כך הם פני הדברים, ארחיב יותר
ישבתי עם מרן שליט"א בביתו בנחת רוח, הראתי לו את התמונות והצגתי לו את הצדדים,
מרן שליט"א אמר שאין זה עדיין כ"כ הכרח לברך שהכל משום שזה זן מיוחד של תירס לצורך הבמבה,
אמנם באותו זמן לא היה ברירא ליה כולי האי, ומחמת טרדות הזמן הפנה אותי להעמיק את הבירור אצל הרה"ג אלקנה ישראל שליט"א,
ואכן אני בקשר איתו ללבן את הדברים, ובעז"ה בקרוב אשוב למרן שליט"א שיכריע לנו הלכה למעשה,
בנוסף ייתכן ולשם הבירור נצטרך לערוך סיור מקיף במפעל ולראות מקרוב את כל התהליך אי"ה, ולכן העניין עוד יכול להתעכב,
ויה"ר שלא תצא תקלה תחת ידינו.
מחילה, כמובן.וכמדומה שיש למחות על מה שנכתב כאן מחוסר ידיעה אודותיו.
ואיפה הספר?ואף לפני כמה שנים הוציא לחתונתו ספר כעין מעיין אומר שאלות ממרן הראש"ל שליט"א,
בעין יצחק מבואר שנחלק בזה עם הגר"מ לוי, שלגר"מ לוי אם זה מקמח אין ברכתו האדמה, ומרן שליט"א כתב להשיב ע"ד דמ"מ כיון שהוא מתירס שכל אכילתו הוא רק ע"י ריסוק, נשאר בברכת האדמה. ע"ש.ולמה מרן לא אמר לו שזה לא תלוי אם זה קמח או לא רק מאיזה סוג של תירס מכינים אותה?
עדיין הדברים לא ברורים ולא הובא כאן איזו ראיה מכרעת או תשובה חדשה שכתוב שם בפירוש שאין חילוק בין מקמח לגריסים
כדאי לעשות סיור ובדיקה לא רק במפעל "העמק" שם בדק הרב אלקנה, ושם היה מרן שליט"א, אלא לבדוק זאת גם בחברות השונות.לא כך הם פני הדברים, ארחיב יותר
ישבתי עם מרן שליט"א בביתו בנחת רוח, הראתי לו את התמונות והצגתי לו את הצדדים,
מרן שליט"א אמר שאין זה עדיין כ"כ הכרח לברך שהכל משום שזה זן מיוחד של תירס לצורך הבמבה,
אמנם באותו זמן לא היה ברירא ליה כולי האי, ומחמת טרדות הזמן הפנה אותי להעמיק את הבירור אצל הרה"ג אלקנה ישראל שליט"א,
ואכן אני בקשר איתו ללבן את הדברים, ובעז"ה בקרוב אשוב למרן שליט"א שיכריע לנו הלכה למעשה,
בנוסף ייתכן ולשם הבירור נצטרך לערוך סיור מקיף במפעל ולראות מקרוב את כל התהליך אי"ה, ולכן העניין עוד יכול להתעכב,
ויה"ר שלא תצא תקלה תחת ידינו.
איפה בעין יצחק?בעין יצחק מבואר שנחלק בזה עם הגר"מ לוי
ואף לפני כמה שנים הוציא לחתונתו ספר כעין מעיין אומר שאלות ממרן הראש"ל שליט"א
אמנם באמת זכיתי בס"ד לקבץ ברבות השנים תשובות רבות ממרן שליט"א ששאלתי או שמעתי שהשיב, וכן רשמתי מהנהגותיו בקודש שראיתי בעיניי,ואיפה הספר?
זה קונטרס בהלכות ת"ת שיצא לפני כתשע שנים, אמנם הודפס בשנית עם הוספות ותיקונים רבים בס"ד בסוף השו"ת הנ"ל .אולי זה?
חיפשתי בתוכנה במבה בעין יצחק וזה מה שמצאתי אולי יעזור : (הקדמה לכללי מרן)איפה בעין יצחק?
אולי כונתך לשלחן המערכת?בעין יצחק מבואר שנחלק בזה עם הגר"מ לוי, שלגר"מ לוי אם זה מקמח אין ברכתו האדמה, ומרן שליט"א כתב להשיב ע"ד דמ"מ כיון שהוא מתירס שכל אכילתו הוא רק ע"י ריסוק, נשאר בברכת האדמה. ע"ש.
ראית שבמבה במילוי עוגיות דעת רשלצ אדמה וזה מחנוכה אחרוןהנה כתב בעין יצחק כיון דבמלתייהו קיימי כיון שזה לא עיסה אבל אם זה מאבקה הרי זה עיסה ולאו במלתייהו קיימי
מיהו אולי אפשר שזה רק סניף לברך האדמה כמו שמשמע מהמשך דבריו שכתב ובעיקר וכו'
מיהו לכאורה אפשר ללמוד שהבמבה נוגט כיון שעשויה מקמח תירס ולאו במלתייהו קיימי לא שייך לומר בה שאינה ראויה למאכל אלא כך שאפשר לאוכלו דבמלתייהו קיימי ע"י ריסוק כמו במבה רגילה והרי זה דומה לפלאפל שברכתו שהכל כיון שאפשר לאכול את החומוס גם שלא ע"י ריסוק כך גם הקמח תירס כיון שעשוי לאוכלו ע"י ריסוק אם זה קמח נברך שהכל ודו"ק
איפה כבודו ראה זאת?ראית שבמבה במילוי עוגיות דעת רשלצ אדמה וזה מחנוכה אחרון
ומסתמא ה'ה לכל מילוי ולכן גם כאן