שאלה: האם יש לברך ברכת ה"טוב והמטיב" כאשר 2 יינות מונחים על השולחן, ומלכתחילה דעתו לשתות גם מהיין השני, וזאת בהנחה ששתי היינות טובים, והשני לא גרוע מהראשון. והאם הדין משתנה כאשר יש יין אחד על השולחן, אבל עדיין בדעתו להביא יין נוסף לאחר פרק זמן, מה דעת מרן הראש"ל בזה?
תשובה: לא מברכים ברכת "הטוב והמטיב" כאשר 2 יינות מונחים על השולחן, ומלכתחילה דעתו לשתות גם מהיין השני, (לפי שברכת הטוב והמטיב נתקנה על החידוש שיש בהבאת היין השני). אולם כאשר יש יין אחד על השולחן, ובדעתו להביא יין נוסף לאחר פרק זמן, מברכים ברכת "הטוב והמטיב" בהבאת היין השני.
אבל צריך לדעת באפן כללי, מרן הראש"ל שליט"א דעתו, שיש להמנע מלהגיע למצב שצריך לברך את הברכה הזאת. כי רבו פרטי ההלכה בזה, ובנקל אפשר להגיע לחשש איסור של ברכה לבטלה. ורק כאשר הגיע למצב שנתחייב בברכה זו בודאי, וברור לו שהוא יודע את פרטי ההלכה הזו, מתי מברכים ומתי לא, רק אז יברך ויודה לה' הטוב והמטיב.
למסקנה: יש להשתדל מלכתחילה שלא להגיע למצב של חיוב בברכת הטוב והמטיב, אבל אם אירע מצב שצריך לברך את הברכה הזאת, והוא יודע את כל כללי ההלכה בזה, אז הוא יכול לברך.
תשובה: לא מברכים ברכת "הטוב והמטיב" כאשר 2 יינות מונחים על השולחן, ומלכתחילה דעתו לשתות גם מהיין השני, (לפי שברכת הטוב והמטיב נתקנה על החידוש שיש בהבאת היין השני). אולם כאשר יש יין אחד על השולחן, ובדעתו להביא יין נוסף לאחר פרק זמן, מברכים ברכת "הטוב והמטיב" בהבאת היין השני.
אבל צריך לדעת באפן כללי, מרן הראש"ל שליט"א דעתו, שיש להמנע מלהגיע למצב שצריך לברך את הברכה הזאת. כי רבו פרטי ההלכה בזה, ובנקל אפשר להגיע לחשש איסור של ברכה לבטלה. ורק כאשר הגיע למצב שנתחייב בברכה זו בודאי, וברור לו שהוא יודע את פרטי ההלכה הזו, מתי מברכים ומתי לא, רק אז יברך ויודה לה' הטוב והמטיב.
למסקנה: יש להשתדל מלכתחילה שלא להגיע למצב של חיוב בברכת הטוב והמטיב, אבל אם אירע מצב שצריך לברך את הברכה הזאת, והוא יודע את כל כללי ההלכה בזה, אז הוא יכול לברך.