דבק בתורת מרן
Well-known member
כידוע דברי הרב ברור מללו שמברכים ברכת המפיל אף לאחר חצות לילה
ואפי' אם בירך יכול לדבר אח"כ לצורך, וכ"ש ברכת אשר יצר ספירת העומר וכדו'
הטעם שהרב כתב ואמר שמותר לדבר אח"כ שכן מצינו בתלמוד ובפוסקים שמותר להזכיר פסוקים,
ועוד טעם לדבר - לפי שברכה זו נתקנה על מנהגו של עולם.
עלה בדעתי בליל שבועות האחרון, כמו שביוה"כ מברך שעשה לי כל צרכי אע"פ שאין לו נעלי עור, מאחר וברכה זו נתקנה על מנהגו של עולם ומציאות שהגויים לא מצווים ביוה"כ על איסור נעילת הסנדל ולכן מברכים ברכה זו.
א"כ גם אם אדם לא הולך לישון ולומד כל הלילה כמו ליל שבועות או הושענה רבה או כל ליל שישי וכדו' לכאורה היה צריך לברך שהרי ברכה זו נתקנה על מנהגו של עולם ומציאות שרוב העולם ישן בלילה, אף אם הוא ניעור.
ושמא יש לחלק שבברכת המפיל עצם הברכה נתקנה על מנהגו של עולם אבל יש עניין בכך שהמברך בכל אופן יקיים בעצמו "בשכבך" שיהיה לו איזה צד שמראה בו פנים שרצונו לישון, משא"כ ברכת שעשה לי כל צרכי שמודים לה על עצם הדבר אע"פ שאינו נועלו כעת
אשמח לשמוע את חוות דעת הלומדים וכ"ש אם יש מי שכתב בנושא
ואפי' אם בירך יכול לדבר אח"כ לצורך, וכ"ש ברכת אשר יצר ספירת העומר וכדו'
הטעם שהרב כתב ואמר שמותר לדבר אח"כ שכן מצינו בתלמוד ובפוסקים שמותר להזכיר פסוקים,
ועוד טעם לדבר - לפי שברכה זו נתקנה על מנהגו של עולם.
עלה בדעתי בליל שבועות האחרון, כמו שביוה"כ מברך שעשה לי כל צרכי אע"פ שאין לו נעלי עור, מאחר וברכה זו נתקנה על מנהגו של עולם ומציאות שהגויים לא מצווים ביוה"כ על איסור נעילת הסנדל ולכן מברכים ברכה זו.
א"כ גם אם אדם לא הולך לישון ולומד כל הלילה כמו ליל שבועות או הושענה רבה או כל ליל שישי וכדו' לכאורה היה צריך לברך שהרי ברכה זו נתקנה על מנהגו של עולם ומציאות שרוב העולם ישן בלילה, אף אם הוא ניעור.
ושמא יש לחלק שבברכת המפיל עצם הברכה נתקנה על מנהגו של עולם אבל יש עניין בכך שהמברך בכל אופן יקיים בעצמו "בשכבך" שיהיה לו איזה צד שמראה בו פנים שרצונו לישון, משא"כ ברכת שעשה לי כל צרכי שמודים לה על עצם הדבר אע"פ שאינו נועלו כעת
אשמח לשמוע את חוות דעת הלומדים וכ"ש אם יש מי שכתב בנושא